• Amandahihat

Vanligare med tighta kläder osv hos unga flickor?

Hej.

Jag upplever att kläder, på yngre flickor, som framhäver kroppen blir allt vanligare. Tighta byxor som framhäver rumpan och vad för typ av trosor dom har. Att string eller halvstring används allt mer syns tydligt.

Vad säger du förälder och har dotter/döttrar om detta?

Hur gammal? Vad för kläder använder hon? Har du sagt nej till något plagg eller så? Är stringtrosor och tighta byxor okej för dig? Fyll gärna ut texten :)

Må bäst!

Nyfiken på dagens mode
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-15 14:48
    Jag är smal och har storlek S i trosor. Hur kan flickor under14 ha "vuxentrosor"?
  • Svar på tråden Vanligare med tighta kläder osv hos unga flickor?
  • Anonym (knulldockor)

Håller mer. Sexualiseringen kryper längre och längre ner i åldrarna och kvinnor har blivit mer sexualiserade med porren och internet än tidigare. Även om kurvor har framhävts i alla tider så är det inte på samma sätt som nu där man direkt får sexassociationer och jag tänker att det kan bli direkt farligt och ger helt fel signaler och fokus på kvinnor. Helt tvärtemot vad jämställdhetsdebatten handlar om och i vilken riktning den vill gå. Kvinnor gör sig själv en otjänst genom att objektifiera sig och sänka sig så lågt som de gör genom att bara vara sexuella varelser.

Idag såg jag ett barn som ca 5-7 år som var klädd i kroppsformande tights, läderjacka,  och med utsvängt fantastiskt hår bakifrån och jag tänkte direkt att hon lätt kunde misstas för en ung sexuell kvinna och kände bara obehag.

Modet har alltid tidigare styrt kroppsfixeringen men nu är det porren..folk får helt sjuka värderingar, dessutom mår ju unga människor sämre än någonsin. Ingte helt oväntat!

• Anonym (Tror inte det)

Framförallt är det väl modernt med rumpor just nu, på 90-talet var det ju bröst som gällde och då vad det push-up på tonåringar man förfärades över. Jag tror inte det är "värre" nu än tex på 60-talet med de superkorta kjolarna man hade då, och bara ben, det ser jag inte på unga tjejer idag till vardags. Det är olika i olika tider och det man inte är van med chockeras man av.

Modet svänger och vi andra (gamla) hänger inte med!

Det man kan göra som vuxen är framförallt att inte delta i att sexualisera de unga, de har rätt att få ha sitt mode utan att en massa gubbar/tanter kollar in dem.

• Anonym (frbsnk)
    Amandahihat skrev 2018-04-14 08:55:42 följande:

Jag upplever att kläder, på yngre flickor, som framhäver kroppen blir allt vanligare. Tighta byxor som framhäver rumpan och vad för typ av trosor dom har. Att string eller halvstring används allt mer syns tydligt.

Det är du som blivit äldre. När man blir äldre blir man konservativare. Därför förfasar sig varje generation över hur de yngre generationerna är klädda.
  • Anonym (Ungdomar)

Det är ju inte något ovanligt med unga tjejer och killar som är smala och lite tränade att de har till exempel tighta jeans 

• Amandahihat

Tack för era svar :)

För att fortsätta, baserat på svaren så kan jag säga att jag själv använde stringtrosor när jag var 12 år. Vilket var relativt ovanligt då. Så jag klagar inte på dagens ungdomar på det sättet, utan jag vill veta hur föräldrar tacklar döttrar som vill ha string och framhäva sin kropp.

• Anonym (H)

Har det inte varit så sen man själv var liten? Jag är född 1990 och när jag var 12 år så skulle det vara magtröjor och string som stack upp i svanken från ett par tighta jeans.. Får inte glömma det tighta spagettilinnet heller, haha.. Och ja, det är SJUKT..

• Anonym (Elin)

Jag tänker att modet varierar över tid. På min tid skulle det inte vara så tight (var tonåring sent 80tal pch tidigt 90tal, men generationen före hade ju så tighta jeans så att de behövde ligga på golvet pch åla in i dem, och min föräldrageneration hade superkorta kjolar.

• annabellelee
    Anonym (knulldockor) skrev 2018-04-14 10:00:00 följande:

Håller mer. Sexualiseringen kryper längre och längre ner i åldrarna och kvinnor har blivit mer sexualiserade med porren och internet än tidigare. Även om kurvor har framhävts i alla tider så är det inte på samma sätt som nu där man direkt får sexassociationer och jag tänker att det kan bli direkt farligt och ger helt fel signaler och fokus på kvinnor. Helt tvärtemot vad jämställdhetsdebatten handlar om och i vilken riktning den vill gå. Kvinnor gör sig själv en otjänst genom att objektifiera sig och sänka sig så lågt som de gör genom att bara vara sexuella varelser.

Idag såg jag ett barn som ca 5-7 år som var klädd i kroppsformande tights, läderjacka,  och med utsvängt fantastiskt hår bakifrån och jag tänkte direkt att hon lätt kunde misstas för en ung sexuell kvinna och kände bara obehag.

Modet har alltid tidigare styrt kroppsfixeringen men nu är det porren..folk får helt sjuka värderingar, dessutom mår ju unga människor sämre än någonsin. Ingte helt oväntat!

Detta är ett klassiskt fall av dubbelbestraffning. Modet föreskriver en viss klädstil. Följer de inte klädstilen blir de av jämnåriga (pojkar och flickor) sedda som töntiga, omoderna, får svårt att hitta pojkvänner, blir utanför.

Följer de klädstilen kommer folk som du som menar att det är "kvinnornas" ( vi talar om små flickor i tio- fjortonårsåldern ) eget fel eftersom "kvinnorna gör sig själva en otjänst", och som ditt nick antyder mena att de klär sig som "knulldockor".

Unga flickor söker, precis som de gjort i alla tider, bekräftelse och godkännande från omgivningen. Det vi kan göra är att försöka stärka deras självförtroende, inte anklaga dem ännu mer.
Svar på tråden Vanligare med tighta kläder osv hos unga flickor?