• Anonym (.)

Äta bacon när man är gravid?

Kan man äta bacon när man är gravid? Hur ska jag veta att baconen är ordentligt stekta? Kan ju inte steka dom så dom blir brända

• Svar på tråden Äta bacon när man är gravid?
  • Anonym (Peter)

Ännu en tråd TS?

• Anonym (Peter)

Men visst: stek bacon i ugnen så slipper du oroa dig.

• Anonym (Bara steka)

Bacon är ju så tunna så det krävs inte lång stektid. Vad exakt är du orolig för?

• enola

Bacon är rökt, du kan till och med äta det rått om du vill. Stekt är verkligen ingen fara, gravid eller inte.

• Anonym (.)
    Anonym (Bara steka) skrev 2018-04-15 13:33:38 följande:

Bacon är ju så tunna så det krävs inte lång stektid. Vad exakt är du orolig för?

Att jag inte ska steka dom tillräckligt så eventuell toxoplasmos överlever
  • Anonym (.)
    enola skrev 2018-04-15 13:37:28 följande:

Bacon är rökt, du kan till och med äta det rått om du vill. Stekt är verkligen ingen fara, gravid eller inte.

Det kan man väl inte? Rå bacon är väl rått..
  • Anonym (Bara steka)

Fast dom är typ.. 3 mm tunna? Det är inte många minuter vi pratar om.

• enola
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 13:41:32 följande:

Det kan man väl inte? Rå bacon är väl rått..

Jodå, det kan man. Eftersom det är rökt, som sagt. Sen tycker jag själv att det låter fruktansvärt äckligt, men både min sambo och min son äter det glatt.
  • Anonym (.)
    enola skrev 2018-04-15 13:48:46 följande:

Jodå, det kan man. Eftersom det är rökt, som sagt. Sen tycker jag själv att det låter fruktansvärt äckligt, men både min sambo och min son äter det glatt.

Jag har hört att man inte ska äta rökt kött när man är gravid
  • Anonym (.)
    Anonym (Bara steka) skrev 2018-04-15 13:41:34 följande:

Fast dom är typ.. 3 mm tunna? Det är inte många minuter vi pratar om.

Blir temperaturen över 70 grader då?
  • enola
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 13:52:46 följande:

Varför i hela världen då?
  • enola
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 13:52:46 följande:

Det är i så fall kallrökt du ska vara försiktig med, men även det är ok om du fryser det under ett par dygn först.
  • Anonym (.)
    enola skrev 2018-04-15 14:00:17 följande:

Det är i så fall kallrökt du ska vara försiktig med, men även det är ok om du fryser det under ett par dygn först.

Är bacon varmrökt?
  • Anonym (b)

Du ska inte äta bacon rå. Det står tom på paketen nuförtiden. Eftersom en del missuppfattat saken.

• IrriteradMamma
    enola skrev 2018-04-15 13:37:28 följande:

Sällan vanlig bacon faktiskt är rökt. De tillsätter rökarom så det ska smaka rökt.
  • Anonym (Bara steka)
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 13:53:34 följande:

Blir temperaturen över 70 grader då?

Toxoplasmos dör vid ca 60 grader.

Du har säkert stekt bacon i hela ditt liv innan utan att ens tänka.

Antingen har du stekt "för dåligt" hela tiden, och då har du sannolikt redan haft toxoplasmos, eller så har du stekt tillräckligt och då gör du säkert det nu också.

Du tappar inte förnuftet för att du är gravid.

Det är drygt hundra barn per år som föds med toxoplasmos i Sverige varje år, av drygt 120.000 födslar. Det är sannolikt fler som föds för tidigt, har olika kromosomavvikelser mm.

Ät bacon och försök ta det lugnt.

Du får inte toxoplasmos om du lever normalt (dvs normal hygien och vanlig matlagning).
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 13:27:58 följande:

Kan man äta bacon när man är gravid? Hur ska jag veta att baconen är ordentligt stekta? Kan ju inte steka dom så dom blir brända

Bacon är väl det mest säkra att tillaga då det är tunt. Svårt att inte få upp temperaturen om du steker i het panna. Fräser det är det 100 grader minst.
  • enola
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 14:05:47 följande:

Är bacon varmrökt?

Nej, det är kallrökt. Således ska du inte äta den rå om du är gravid. Och är den inte rökt (som någon påpekade att den inte alltid är) inte annars heller. Stekt bacon, (som ju var det tråden handlade om, jag som svamlade iväg lite) är däremot verkligen ingen fara :)
  • Anonym (Jämt)

Jag äter bacon varje lunch - p.g.a enormt saltsug och svårt äta vad som helst- och har aldrig tänkt tanken att det skulle vara farligt.

Svar på tråden Äta bacon när man är gravid?