• TIGERN92

HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?

Hej, Är orolig över en sak. Det är är så att jag förra året blev sjukskriven pga Panikångest. och i samma månad eller några veckor efter blev jag antagen till en kurs på distans, ca 50% som jag tackade ja till just för att jag behövde göra något. Det dröjde bara 3 veckor men gav typ upp och fokuserade på att bli frisk. 
    Fick csn lån för hela den tiden samtidigt som sjukpenning. Är fortfarande Sjukskriven idag och försäkringskassan utreder mig. Hon ringde upp och ställde en massa frågor. Hon va lite osäker om hon ville att jag skulle göra ett återkrav från csn eller sjukpenningen men sa att hon skulle återkomma hur det blev och när beslutet ska ta. VAD TROR NI ATT HON KOMMER GÖRA? vad gör beslut? Är riktigt orolig och har tänkt på det hela veckan. kan inte slappna av eller sova.

Hjälp mig snälla, tack 

• Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?
  • TIGERN92

Vad för problem och vad kommer de göra? Jag var sjuk och ville ha någon sysselsättning att göra. Hon sa att de var jätte bra. men hon ba aaaah vi får see antingen betala tillbaka csn eller sjukpenningen. mjaaa osv osv. Sen sa hon att vi ringer nästa vecka ( denna vecka ) för ett beslut. Vad är det för beslut tror ni?

Jag hade ingen aning om att csn betalade ut.
    Hur kan de betala ut samtidigt som försäkringskassan betalar ut sjukpenning?
    fattar ingenting.

• TIGERN92

Menar har inget jobb , e sjukskriven och måste försörja mig, sjukpenningen jag får är tyvärr under medel också. 

• Kjell2
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 13:01:29 följande:

Vad för problem och vad kommer de göra? Jag var sjuk och ville ha någon sysselsättning att göra. Hon sa att de var jätte bra. men hon ba aaaah vi får see antingen betala tillbaka csn eller sjukpenningen. mjaaa osv osv. Sen sa hon att vi ringer nästa vecka ( denna vecka ) för ett beslut. Vad är det för beslut tror ni?

Jag hade ingen aning om att csn betalade ut.
    Hur kan de betala ut samtidigt som försäkringskassan betalar ut sjukpenning?
    fattar ingenting.

Problem - återbetalningsskyldig och ev åtal för bidragsfusk
    FK och CSN samkör inte sin utbetalningen. Du kan alltså få pengar från båda om du ansöker

• Coccolina
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 13:02:17 följande:

Menar har inget jobb , e sjukskriven och måste försörja mig, sjukpenningen jag får är tyvärr under medel också. 

Jag har också gjort så där... Jag blev dock sjukskriven när jag pluggade. Det blev ett väldigt krig... Man får absolut inte få både ock, du blir troligen återbetalningsskyldig och nej de tar inte hänsyn till att du har räkningar osv... 

För mig så löste det sig genom att både CSN och Försäkringskassan ansåg att den andra skulle betala så jag fick inga pengar istället... Tog flera månader innan de tillslut beslöt att det var CSN som skulle betala till mig och sedan skulle försäkringskassan och CSN reglera det dem i mellan. 

Men fick reda på att jag var tvungen att inte använda det jag fick utbetalat innan CSN stannade sina utbetalningar, ifall försäkringskassan skulle börja betala ut för då skulle jag bli återbetalningsskyldig...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • askyfullofstars

Med stor sannolikhet kommer FK göra ett återkrav. Är du sjuk ska du inte kunna plugga för då har man bedömt att din arbetsförmåga är nedsatt. Nu har du uppvisat att den inte är det. Jag jobbar på FK, hade i ditt fall dragit tillbaka ersättningen. Och din diagnos hjälper dessvärre inte dig. Du har en plikt att försäkra dig om att du får rätt ersättning.

• TIGERN92

Ok men jag ville ta den möjligheten att börja göra något istället för att sitta hemma. i hopp om att jag ska må bättre vilket inte gick. Återkrav på sjukpenningen alltså?

Tack för ditt svar

• Kasperina
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 19:10:34 följande:

Ok men jag ville ta den möjligheten att börja göra något istället för att sitta hemma. i hopp om att jag ska må bättre vilket inte gick. Återkrav på sjukpenningen alltså?

Tack för ditt svar

Du hade kunnat läsa en distanskurs utan att söka studiemedel.
    Du kan inte få ersättning för samma tidsperiod från flera olika myndigheter, det är olagligt. 
    Jag vet inte hur svårt det är för dig att förstå eller komma ihåg saker med din diagnos, men försök att komma ihåg det i fortsättningen. Du kan aldrig få mer än 100% ersättning lagligt, så får du mer än det har det blivit fel någonstans och det är ditt ansvar att se till så att det inte blir fel.
    Ta hjälp av någon för att lösa det problem som uppkommit nu, om du erkänner och inte försöker skylla ifrån dig kan du förhoppningsvis slippa åtal.
    Lycka till!
  • Kjell2
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 19:10:34 följande:

Tack för ditt svar

Du borde ha avsagt dig delar av din sjukersättning och fyllt upp med CSN för tiden du studerar.

• TIGERN92

jag fick ett nytt läkarintyg från min läkare. har nedsatt arbetsförmåga och mycket stress även arbetsminne. glömmer saker och ting väldigt lätt.

Jag vet ingenting om lagar och regler. Så visst vill de ha tillbaka det så kan jag betala tillbaka lite och lite liksom. vad ska dem göra? väcka åtal mot en sjukskriven person sedan kasta in i fängelse? låter inte som Sverige då

• TIGERN92
    TIGERN92 skrev 2018-04-18 13:24:46 följande:

jag fick ett nytt läkarintyg från min läkare. har nedsatt arbetsförmåga och mycket stress även arbetsminne. glömmer saker och ting väldigt lätt.

Jag vet ingenting om lagar och regler. Så visst vill de ha tillbaka det så kan jag betala tillbaka lite och lite liksom. vad ska dem göra? väcka åtal mot en sjukskriven person sedan kasta in i fängelse? låter inte som Sverige dåjag fick ett nytt läkarintyg från min läkare. har nedsatt arbetsförmåga och mycket stress även arbetsminne. glömmer saker och ting väldigt lätt.

Jag vet ingenting om lagar och regler. Så visst vill de ha tillbaka det så kan jag betala tillbaka lite och lite liksom. vad ska dem göra? väcka åtal mot en sjukskriven person sedan kasta in i fängelse? låter inte som Sverige då
Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?