• Anonym (?)

Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?

Jag är gravid i v27 och har börjat funderat på det här med vårdnad osv. Jag har 2 barn sen innan med gemensam vårdnand på och under dessa 7 år som jag och barnens pappa levt isär har bara bestått av så mycket krångel,bråk och advokatkostnader. Min nuvarande sambo har varit med under 6 år och vet hur sjukt systemet är jag har tillomed sagt nej till att skaffa barn egentligen pga av just allt krångel som kan bli när man har gemensam vårdnad och blir riktigt osams. Så min undran är lite över om jag skulle ha ensam vårdnad vad som händer då?

- Kan sambon vara pappaledig om jag ger han av mina dagar? Eller kan det bli problem?

- Kan man skriva så att man får gemensam vårdnad vid ett senare tillfälle?

- Hur blir det med föräldradagarna om jag har ensam vårdnad låt oss säga första året och sen skulle vi skriva på om gemensam vårdnad blir jag skyldig honom några föräldradagar?

- vad skulle hända om jag skulle avlida när jag står som ensam vårdnadshavare ?

- Går det stå som ensam vårdnadshavare när man är sambo?

Finns det andra saker som kan gå helt fel om man har ensam vårdnad ?

• Svar på tråden Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?
  • LFF

Om du har ensam vårdnad har han ingen rätt till information om barnet, det kan bli problem om barnet blir sjukt och behöver vård och du inte finns tillgänglig.

Vad gäller föräldrapenningen är det enklast att kontakta Försäkringskassan för att höra om du kan ge honom dagar, samma sak att kolla upp vad gäller de första 10 dagarna efter förlossningen.

Vad innebär ensam vårdnad?

Föräldern har rätt att ensam bestämma i juridiska frågor. Dessa frågor kan handla om vart barnet ska bo, skola, läkare, behandling, kyrka, försäkring, pass med mera.

https://vårdnad.se/ensam-vardnad/

• Meriall

Du kan stå som ensam vårdnadshavare trots att ni är sambo. Det är det som blir automatiskt, du måste skrivs på om gemensam. Du kan göra det vid senare tillfälle. Då får du alla dagar men jag tror du kan ge till din sambo ändå.

• Anonym (?)
    LFF skrev 2018-04-18 10:51:11 följande:

Om du har ensam vårdnad har han ingen rätt till information om barnet, det kan bli problem om barnet blir sjukt och behöver vård och du inte finns tillgänglig.

Vad gäller föräldrapenningen är det enklast att kontakta Försäkringskassan för att höra om du kan ge honom dagar, samma sak att kolla upp vad gäller de första 10 dagarna efter förlossningen.

Vad innebär ensam vårdnad?Föräldern har rätt att ensam bestämma i juridiska frågor. Dessa frågor kan handla om vart barnet ska bo, skola, läkare, behandling, kyrka, försäkring, pass med mera.

https://vårdnad.se/ensam-vardnad/

Ja allt som du skrivit förutom föräldrarpenningen är det som varit problem med gemensamma vårdnaden med då vi har 1 barn som är rätt mycket sjukt. Jag var dum nog när vi flyttade isär för att barnen skulle kunna få några mer timmar per vecka med sin pappa så är dom skrivna hos honom och går i skolan där,så jag kör dom på mina veckor då jag har ett flexiblare jobb. MEN eftersom Sverige har sina sjuka system så går ju allt till honom och jag har inte rätt till någon pappersinformation utan får ett sms dagen innan läkar tid osv . Lika dant med pass osv det krävdes att till slut fick polisen göra en utredning och gå runt pappan för att barnen skulle få sina pass få han vägra skriva på.
  • Anonym (?)
    Meriall skrev 2018-04-18 10:57:39 följande:

Du kan stå som ensam vårdnadshavare trots att ni är sambo. Det är det som blir automatiskt, du måste skrivs på om gemensam. Du kan göra det vid senare tillfälle. Då får du alla dagar men jag tror du kan ge till din sambo ändå.

Vet du hur det funkar med dom första 10 dagarna efter förlossningen ? Han har precis bytt jobb så det är iallafall jag som kommer stå för första året av föräldrarledigt.
  • Meriall
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 10:59:58 följande:

Vet du hur det funkar med dom första 10 dagarna efter förlossningen ? Han har precis bytt jobb så det är iallafall jag som kommer stå för första året av föräldrarledigt.

De påverkas nog inte av vårdnaden tror jag.
  • GGN

Då kan väl lika gärna han ha ensam vårdnad?

• Anonym (Lilja)

Ja jag tycker HAN bör ha enskild vårdnad eftersom han fått se på nära håll hur mycket du och dina barns pappa bråkar.

Han bör få känna sig trygg med att slippa sånt när ni separerar!

• Anonym (?)
    Anonym (Lilja) skrev 2018-04-18 12:46:45 följande:

Ja jag tycker HAN bör ha enskild vårdnad eftersom han fått se på nära håll hur mycket du och dina barns pappa bråkar.

Han bör få känna sig trygg med att slippa sånt när ni separerar!

Ja fast nu vet jag inte riktigt varför HAN bör ha det, han har utan problem sagt att det är okej att jag har ensam vårdnad om jag vill. Nog för att man alltid är 2 om att bråka men med tanke på att sambon levt nu med mig i 6 år och vet mycket väl om att att det inte är jag som bråkar utan barnens pappa pga av att dels jag lever ihop med sambon..
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 13:04:11 följande:
    Ja fast nu vet jag inte riktigt varför HAN bör ha det, han har utan problem sagt att det är okej att jag har ensam vårdnad om jag vill. Nog för att man alltid är 2 om att bråka men med tanke på att sambon levt nu med mig i 6 år och vet mycket väl om att att det inte är jag som bråkar utan barnens pappa pga av att dels jag lever ihop med sambon..
    Men varför då förutsätta att det kommer att bli samma helvete OM du separerar från nuvarande sambon som när du lämnade äldre barnets pappa? Varför förutsätta att det kommer att gå åt skogen?
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2018-04-18 13:20:34 följande:

Men varför då förutsätta att det kommer att bli samma helvete OM du separerar från nuvarande sambon som när du lämnade äldre barnets pappa? Varför förutsätta att det kommer att gå åt skogen?

OM man har levt med det värsta tänkbara exemplet i 7 år och kommer få göra i 11 år till så lovar jag dig att den tanken har hög prioritet. Nu tror jag absolut inte att det skulle bli så mellan oss om vi mot all förmodan skulle flytta isär. Men o andra sidan så trodde jag inte alls det heller innan jag gick ifrån barnens pappa.

Ensamma vårdnaden handlar mest för all smidighet när det gäller info Ang barnen. Att samma procedur inte ska kunna ske med t.ex pass en gång till Osv. Inget om att jag någonsin skulle börja bråka om något umgänge på något vis då jag anser att barnen har lika mycket rätt till sin pappa som mamma.
Svar på tråden Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?