• Anonym (?)

Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?

Jag är gravid i v27 och har börjat funderat på det här med vårdnad osv. Jag har 2 barn sen innan med gemensam vårdnand på och under dessa 7 år som jag och barnens pappa levt isär har bara bestått av så mycket krångel,bråk och advokatkostnader. Min nuvarande sambo har varit med under 6 år och vet hur sjukt systemet är jag har tillomed sagt nej till att skaffa barn egentligen pga av just allt krångel som kan bli när man har gemensam vårdnad och blir riktigt osams. Så min undran är lite över om jag skulle ha ensam vårdnad vad som händer då?

- Kan sambon vara pappaledig om jag ger han av mina dagar? Eller kan det bli problem?

- Kan man skriva så att man får gemensam vårdnad vid ett senare tillfälle?

- Hur blir det med föräldradagarna om jag har ensam vårdnad låt oss säga första året och sen skulle vi skriva på om gemensam vårdnad blir jag skyldig honom några föräldradagar?

- vad skulle hända om jag skulle avlida när jag står som ensam vårdnadshavare ?

- Går det stå som ensam vårdnadshavare när man är sambo?

Finns det andra saker som kan gå helt fel om man har ensam vårdnad ?

• Svar på tråden Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?
  • Anonym (***)
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 10:58:16 följande:
    Ja allt som du skrivit förutom föräldrarpenningen är det som varit problem med gemensamma vårdnaden med då vi har 1 barn som är rätt mycket sjukt. Jag var dum nog när vi flyttade isär för att barnen skulle kunna få några mer timmar per vecka med sin pappa så är dom skrivna hos honom och går i skolan där,så jag kör dom på mina veckor då jag har ett flexiblare jobb. MEN eftersom Sverige har sina sjuka system så går ju allt till honom och jag har inte rätt till någon pappersinformation utan får ett sms dagen innan läkar tid osv . Lika dant med pass osv det krävdes att till slut fick polisen göra en utredning och gå runt pappan för att barnen skulle få sina pass få han vägra skriva på.
    Ja, det är för jävligt att både mammor och pappor får bestämma när det gäller barnen...
  • Anonym (***)
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 13:35:10 följande:
    OM man har levt med det värsta tänkbara exemplet i 7 år och kommer få göra i 11 år till så lovar jag dig att den tanken har hög prioritet. Nu tror jag absolut inte att det skulle bli så mellan oss om vi mot all förmodan skulle flytta isär. Men o andra sidan så trodde jag inte alls det heller innan jag gick ifrån barnens pappa.

Ensamma vårdnaden handlar mest för all smidighet när det gäller info Ang barnen. Att samma procedur inte ska kunna ske med t.ex pass en gång till Osv. Inget om att jag någonsin skulle börja bråka om något umgänge på något vis då jag anser att barnen har lika mycket rätt till sin pappa som mamma.
    Fast ändå vågar du skaffa barn med honom? Du säger ju emot dig själv.
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 13:35:10 följande:
    OM man har levt med det värsta tänkbara exemplet i 7 år och kommer få göra i 11 år till så lovar jag dig att den tanken har hög prioritet. Nu tror jag absolut inte att det skulle bli så mellan oss om vi mot all förmodan skulle flytta isär. Men o andra sidan så trodde jag inte alls det heller innan jag gick ifrån barnens pappa.

Ensamma vårdnaden handlar mest för all smidighet när det gäller info Ang barnen. Att samma procedur inte ska kunna ske med t.ex pass en gång till Osv. Inget om att jag någonsin skulle börja bråka om något umgänge på något vis då jag anser att barnen har lika mycket rätt till sin pappa som mamma.
    Om jag hade levt med "värsta tänkbara exemplet" i 7 år så finns det inte på världskartan att jag skulle våga skaffa barn igen.

Om du har enskild vårdnad så har inte barnets pappa ett skit att säga till om vad gäller något! Varför ska han då ta något som helst ansvar för saker och ting gällande barnets skolgång, läkarvård etc? Du skjuter dig själv i foten är min åsikt.
  • Anonym (?)
    LFF skrev 2018-04-18 13:44:32 följande:

Om jag hade levt med "värsta tänkbara exemplet" i 7 år så finns det inte på världskartan att jag skulle våga skaffa barn igen.

Om du har enskild vårdnad så har inte barnets pappa ett skit att säga till om vad gäller något! Varför ska han då ta något som helst ansvar för saker och ting gällande barnets skolgång, läkarvård etc? Du skjuter dig själv i foten är min åsikt.

Nu tog det ju 6 år innan jag vågade det också ! Fast jag ser heller att pappan nu INTE skulle ha RÄTT till nått och skita blanka fan i allt vad som har med skola ,läkarvård osv än att barnets pappa HAR RÄTT till det men skiter totalt i det. Vilket gör att viktiga läkarbesök missas osv bara en sån simpel procedur som att lägga in en ändring i schema på dagis eller fritids tar upp till 3 månader för att det alltid måste gå via kommun och en hel del annat pga av att pappan vägrar trycka godkänna på en knapp eftersom det enligt han gynnar mig. Alla dessa advokat kostnader och timmar och alla dessa mängder med telefonsamtal och väntetider. Man tröttnar ..
  • LFF
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 14:00:46 följande:
    Nu tog det ju 6 år innan jag vågade det också ! Fast jag ser heller att pappan nu INTE skulle ha RÄTT till nått och skita blanka fan i allt vad som har med skola ,läkarvård osv än att barnets pappa HAR RÄTT till det men skiter totalt i det. Vilket gör att viktiga läkarbesök missas osv bara en sån simpel procedur som att lägga in en ändring i schema på dagis eller fritids tar upp till 3 månader för att det alltid måste gå via kommun och en hel del annat pga av att pappan vägrar trycka godkänna på en knapp eftersom det enligt han gynnar mig. Alla dessa advokat kostnader och timmar och alla dessa mängder med telefonsamtal och väntetider. Man tröttnar ..
    Så därför drar du din nuvarande, som du varit tillsammans med länge, över samma kan som ditt ex? Varför ska din nuvarande lida för att du har ett ex som är en idiot?

• Anonym (?)
    LFF skrev 2018-04-18 14:07:21 följande:

Så därför drar du din nuvarande, som du varit tillsammans med länge, över samma kan som ditt ex? Varför ska din nuvarande lida för att du har ett ex som är en idiot?

Varför ska han bli lidande och på vilket sätt? Han har absolut inga problem med att jag skulle stå som ensam vårdnadshavare..
  • Nomanisanisland
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 10:44:19 följande:

Jag är gravid i v27 och har börjat funderat på det här med vårdnad osv. Jag har 2 barn sen innan med gemensam vårdnand på och under dessa 7 år som jag och barnens pappa levt isär har bara bestått av så mycket krångel,bråk och advokatkostnader. Min nuvarande sambo har varit med under 6 år och vet hur sjukt systemet är jag har tillomed sagt nej till att skaffa barn egentligen pga av just allt krångel som kan bli när man har gemensam vårdnad och blir riktigt osams. Så min undran är lite över om jag skulle ha ensam vårdnad vad som händer då?

- Kan sambon vara pappaledig om jag ger han av mina dagar? Eller kan det bli problem?

- Hur blir det med föräldradagarna om jag har ensam vårdnad låt oss säga första året och sen skulle vi skriva på om gemensam vårdnad blir jag skyldig honom några föräldradagar?

Går gör det förstås, men skulle aldrig acceptera det som din sambo. Det är som förälder, och särskilt som ogift pappa, att göra sig helt rättslös.
  • Anonym (Tillit)
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 14:17:50 följande:
    Varför ska han bli lidande och på vilket sätt? Han har absolut inga problem med att jag skulle stå som ensam vårdnadshavare..
    Om han inte är vårdnadshavare kommer han inte direkt få tillgång till information från myndigheter/förskola/skola etc. I princip rättslös om ni separerar, känns inte rättvist och varför vill han sätta sig i en sådan sits?

Som många säger: konstigt att du efter den situationen du varit i skaffar barn med en till man du inte kan lita på.
  • Anonym (Anna)

Du blir automatiskt ensam vårdnadshavare eftersom du inte är gift. Vill pappan till barnet ocksp ha vårdnad måste ni ansöka om det.

Angående föräldrapeng och föräldraledighet får du kolla med försäkringskassan.

Vi är sambo och jag ska ha ensam vårdnad och har talat om det för min sambo. Man vet aldrig vad som händer.Jag själv är skilsmässobarn. Då är allt redan färdigt och man slipper tänka på vårdnad. Han kan ju säkert begära och stämma men det blir svårare att få rätt än för någon som redan har gemensam vårdnad.
  • Kusin Krakel

Ja, men det är upp till dig att bestämma över dagarna. Han förlorar rätten till dagarna.

De tio pappadagar är inga problem att få heller.

Inte från början, men vårdnadsfoem kan förstås ändras. Kolla med familjerätten på soc om processen för detta.

Nej så kan det knappast vara, han lär bara få hälften av de dagarna som finns kvar då, men kolla med FK för säkerhets skull.

Soc för en utredning kring vad som är bäst för barnet. Det första man brukar kolla är den andre föräldern.

Ja

Svaret på sista frågan kommer ovanför, då jag inte kan lägga in text under.

Ja för pappan, du har ju det fullständiga juridiska ansvaret för barnet.

Men kolla allt med FK och familjerätten på soc.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2018-04-18 14:17:50 följande:

Gissa hur engagerad en person som frivilligt överlåter allt ansvar men också alla lagliga rättigheter på dig kommer vara som förälder i det långa loppet?
  • Kusin Krakel
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-19 16:21:10 följande:

Du blir automatiskt ensam vårdnadshavare eftersom du inte är gift. Vill pappan till barnet ocksp ha vårdnad måste ni ansöka om det.

Vi är sambo och jag ska ha ensam vårdnad och har talat om det för min sambo. Man vet aldrig vad som händer.Jag själv är skilsmässobarn. Då är allt redan färdigt och man slipper tänka på vårdnad. Han kan ju säkert begära och stämma men det blir svårare att få rätt än för någon som redan har gemensam vårdnad.

Om ni tom bor ihop ska de väldigt mycket till att han inte ska få gemensam vårdnad om han så önskar. Så den risken är rätt liten, det enda är ju att det kan bli dyrt för er med en tvist pch det kan bli krångligt för honom att vara föräldraledig om processen tar tid. Varför skulle en närvarande förälder ha vårdnad över sitt barn?
  • Kusin Krakel

Inte ha vårdnad skulle det stå

• LFF
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-19 16:21:10 följande:

Jag är också skilsmässobarn och jag skulle aldrig komma på tanken att ta ifrån mina barns pappa hans rättigheter till föräldraledigheten, information om sina egna barn etc. Varför skaffar du barn med någon du inte litar på? Eller ser du honom bara som en donator?
Svar på tråden Ha ensam vårdnad trots att vi är Sambos går det? Vad ja hända?