• Alexi

Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?

Nyfiken på hur och när ni och era barn gått från den här typiska uppdelning av x antal bitar per barn/en egen påse osv till en gemensam skål som kompisarna/familjen osv delar på?

Dvs om man köper godis till familjen, godis till en filmkväll för barnet med sina kompisar och liknande.

• Svar på tråden Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?
  • Carambolan

Vi har alltid haft en gemensam godisskål. Enda gångerna barnen fått eget godis är i påskäggen. Känns bra att de inte går också småäter och hamstrar utan lördagsgodis är något som vi dukar fram antingen som fika eller efterrätt medan vi gör någon aktivitet tillsammans.

• Vickan I

Intressant. Undra om vi någonsin kommer kunna gå ifrån det. Grabbarna 6 och 9 år (särskilt 9:åringen) kan inte njuta alls då utan hetsäter typ för han blir så stressad att det ska ta slut. Spelar ingen roll om det är frukt eller godis/popcorn. Tråkigt faktiskt.

• nnnnnnnn

Godis får de i egen skål när vi fikar på lördagen. Eftersom de har olika "taktik" när de äter... En vill börja med sina favoriter och en vill sluta med sina favoriter, de har samma favoriter och vill ha blandning inte enbart denna sort. Så får de gemensam skål så äter den ena upp favoriterna först och när den andre ska ta så finns det inga kvar av den godaste sorten.

• Alexi
    Vickan I skrev 2018-04-18 21:40:47 följande:

Intressant. Undra om vi någonsin kommer kunna gå ifrån det. Grabbarna 6 och 9 år (särskilt 9:åringen) kan inte njuta alls då utan hetsäter typ för han blir så stressad att det ska ta slut. Spelar ingen roll om det är frukt eller godis/popcorn. Tråkigt faktiskt.

Precis! Man vill ju att de ska lära sig social kompetens och kunna äta ur en gemensam skål. Det gör man ju med andra snacks osv.

Nioåringen ska ha kompisar här och vi tyckte det kunde vara EN skål. Men alla tre barnen ville ha uppdelat. Vilket jag tycker känns trist och osocialt. Som att man ska bevaka sitt godis liksom
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2018-04-19 06:52:23 följande:
    Precis! Man vill ju att de ska lära sig social kompetens och kunna äta ur en gemensam skål. Det gör man ju med andra snacks osv.

Nioåringen ska ha kompisar här och vi tyckte det kunde vara EN skål. Men alla tre barnen ville ha uppdelat. Vilket jag tycker känns trist och osocialt. Som att man ska bevaka sitt godis liksom
    Nja, delar de även tallrik när de äter för att lära sig social kompetens?

Här, hade vi barn som vuxna, egna skålar för snacks (även fortfarande), inte för att vi var asociala, utan för att det var enklast så,
  • Majan78

Vi köper alltid varsin godispåse. Då får man välja själv vad man vill ha och slipper problemet med att en äter upp alla av den sorten den andre vill ha. Jag som vuxen vill också ha en egen för att få välja fritt vad jag är sugen på utan att det tagit slut.
    Om barnen skulle ha kompisar  - vilket typ aldrig händer på fredags/lördagsmyset ställer jag i stället fram chips/popcorn el dyl för att de ska slippa ge bort sina godisar.

• Cecese

När det gäller lördagsgodis vill barnen ha sina egna påsar/eget godis och jag ser inget problem med det. De får välja själva i butiken vad de vill ha till ungefär samma summa. Nån kanske vill ha fruktgodis i påse, nån vill ha en chokladplatta, nån kanske vill ha en grej istället för godis. Jag som är vuxen vill också ha mitt eget godis/egen påse med just mina favoriter. 

De gånger vi alla delar på samma är om vi äter t.ex. chips (men även där tar barnen egna små skålar för att kunna ha skålen i famnen när vi ser film), chokladask som t.ex. Aladdin eller liknande.

• elyse

Vi gör både och - beroende på tillfälle. Hos farmor och farfar är det ofta en enda stor skål och då brukar vi vara sex vuxna och två barn (4 och 3 år) som tar godis.

• Alexi
    sextiotalist skrev 2018-04-19 08:42:45 följande:

Nja, delar de även tallrik när de äter för att lära sig social kompetens?

Här, hade vi barn som vuxna, egna skålar för snacks (även fortfarande), inte för att vi var asociala, utan för att det var enklast så,

Fast chips, popcorn, salta pinnar (som ju ofta bjjds på inför en middag osv, det är ju i en gemensam skål. Kakor läggs upp ett ett fat och alla förser sig från det fatet. Det är ju bara godis som funkar annorlunda i så fall.
  • Alexi
    Majan78 skrev 2018-04-19 08:44:14 följande:

Vi köper alltid varsin godispåse. Då får man välja själv vad man vill ha och slipper problemet med att en äter upp alla av den sorten den andre vill ha. Jag som vuxen vill också ha en egen för att få välja fritt vad jag är sugen på utan att det tagit slut.

Om barnen skulle ha kompisar  - vilket typ aldrig händer på fredags/lördagsmyset ställer jag i stället fram chips/popcorn el dyl för att de ska slippa ge bort sina godisar.

Men vi hade ett nioårskalas i höstas med typ 10 barn, då ställde vi fram EN skål med godis. Det måste ju vara det normala i det läget? Inte tio små skålar.
Svar på tråden Bjuda på godis - uppdelat per barn eller i en gemensam skål?