Sf mått 28 efter 32 fulla veckor
Någon som haft som rubriken? Sf måttet har stått stilla sen sist jag var hos bm (3 veckor sedan). Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men hoppade ner från "normalkurvan" till lägsta kurvan på ett besök.
Någon som haft som rubriken? Sf måttet har stått stilla sen sist jag var hos bm (3 veckor sedan). Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men hoppade ner från "normalkurvan" till lägsta kurvan på ett besök.
Nä måttet är det väl inget fel på. Är ok att ligger på lägsta kurvan. Är mer fundersam över att magen inte vuxit på tre veckor egentligen... men ska dit om en vecka och mäta på nytt.
Tre av fyra barn har börjat på normalkurvan för SF-måttet i v 25 men sen sjunkit till runt lägsta kurvan till v 40. De har vägt, 3100, 2715 och 3705 gram. SF 32-33 cm.
Fjärde barnet (nummer 3 i ordningen) började lågt i v 25 och sjönk sen han med. Föddes i v 40 2550 gram, SF 28 cm. Kändes jättekonstigt att inte bli större, var som att slippa vara höggravid.
Hade SF på 27 sist jag var hos bm i vecka 32+.
Ska dit i eftermiddag och är nu i vecka 34+, känns som förra måttet var lite litet men bm sa ingenting om det alls.
Jadå, måste ha varit felmätt förra gången för nu låg det på 32cm i vecka 35 ligger precis på mittenkurvan.
Ja det var en lättnad när ska du på nästa besök?
Hej! Jag hade SF-mått 27 cm i torsdags (v.30+1).
Kommer att få göra TUL om ca 2 veckor. Jag är väldigt stressad och har haft en del ångest och varit nedstämd under graviditeten. Just denna kombination gjorde barnmorskan rätt så bekymrad och hon vill att jag blir sjukskriven.
Förhoppningsvis är allt som det ska med bäbisen! Kommer inte förlåta mig själv om mitt barn inte mår bra pga stressig jobbsituation. Inget jobb är värt det!
Ni andra som har låga SF-mått, har ni också varit/är stressade eller på annat sätt mått dåligt psykiskt?
Okej! Nej, nu när jag läser och jämför så känns ju inte som att 27 cm i vecka 30 är så litet. Tror jag fick remiss till TUL för att jag avviker från min egen kurva + det här med stressen. Kanske olika i olika landsting också?
Följer du din kurva? Och hade du högre mått med din dotter eller är båda graviditeterna lika?
Hur har det gått idag halfbaked?
35 hela veckor nu. Bebis har vänt sig med huvudet ner (ruckbart) men SF-måttet är bara 29 trots det... tillväxtultraljud igen om en vecka!
Kändes sådär...