• Juno

    Barnvakt?

    Vi har haft våra flickor i 10 veckor så vi har naturligtvis inga planer på att lämna bort dem till "barnvakt" (typ mor- eller farföräldrar) än på ett tag. Undrar bara vad ni har för erfarenheter. Hur länge var ni hemma med era barn innan ni lämnade barnet första gången? En timma? Över natt? En helg?

  • Svar på tråden Barnvakt?
  • Xsa

    Efter 9 månader = 20 min

    Efter 1 år 7 timmar på dagen, en gång (pga omständigheter jag inte kunde råda över)

    Efter 13 mån 3,5 tim en gång

    Alla dessa tre barnvaktstillfällen har gått över förväntan bra! Skulle nog våga ha barnvakt (som alltid är samma = mormor) hemma på kväll/natt om 3-5 månader eller så. Har inte börjat förskola ännu, men efter det så tror jag att det kan gå bra.

  • barasara

    Jag lämnade min lilla flicka till mormor i knappt två timmar nu när hon var 5 veckor. Vi skulle lämna bort vår katt och vi kände att vi båda ville vara med då. Det gick hur bra som helst. Hon åt precis innan och sen gick mormor (min mamma) ut och gick med henne.

  • Svinto

    Har idag haft Julia i 5 månader och allt känns jättebra men att lämna bort henne?? Njä... det känns fjärran. Har pratat om att ev så ska mormor vara med om nattning en kväll o vara här när hon sover (Julia vaknar aldrig under natten eller VÄLDIGT sällan) medan vi går ut på kvällen. Får se när o hur det blir med detta.

  • Jennie med ie

    Första gången vi hade barnvakt var när morfar passade Simon en halvtimme medans jag var hos doktorn, då hade vi varit hemma ca 3 månader. Strax därefter hade vi barnvakt ett par timmar, mormor och morfar...

    Första gången vi hade barnvakt på kvällen, då inklusive läggning, var efter 5 månader. Då var han vaken i ca 3½ timme och sov sen... och vi kom hem senare på kvällen. Första gången han sov borta var efter ½ år. En hel helg har vi aldrig haft barnvakt, han har nu varit hemma här 15 månader.

  • saax

    Efter att ha varit hemma i ca 8 månader passade farmor Fanny i ca ½ timme då jag var hos frissan.
    Efter ca 10 månader passade mormor Fanny i ca 1 timme och sedan nattade hon henne, men jag kom hem på kvällen.
    Farmor och farfar var barnvakt en kväll då vi skulle ut och äta middag, men Fanny var vaken när vi kom hem.
    Mer barnvakt än så har vi inte haft ( kanske nån timme då vi varit hos tandläkaren...) och nu har vi varit hemma i 14 månader. Det har aldrig varit problem att lämna Fanny till farmor eller mormor, däremot vill hon inte bli lämnad på dagis gråt, gråt och mera gråt......

  • Wubbie

    Haft barnvakt två gånger då jag åkt hemifrån. Första gången var efter 9,5 månad, andra efter ca 10,5 mån, båda gångerna hemma hos oss tillsammans med mormor i ca 1,5-2 timme.

    Tidigare har mormor varit med vid två tillfällen och väntat utanför tillsammmans med dottern då jag varit tvungen att gå på möte, då ca 1 timme varje gång.

    Kan tilläggas att hon träffar mormor varje vecka, oftast mer än en gång.

    Båda gångerna mormor varit barnvakt har dottern haft möjligheten att välja vilket hon velat göra, alltså stanna hemma med mormor eller följa med och vara med mormor.

  • sammi

    Vi hade barnvakt första gången efter 4 månader i 40 min (tandläkarbesök)men då sov han hela tiden i vagnen så det kanske inte räknas. Sedan var det efter 6 mån också tandläkarbesök i 40 min.
    Sedan väntade vi till 9 m´ånader då vi fick gå ut och äta och gudmor nattade och det gick jättebra.
    Sedan har moster haft honom 2 ggr i någta timmar och nattat också, och det gick jättebra.
    men att lämna över natten.... nej det får nog dröja ett tag till.

  • Pernilla S

    Vi har haft Tindra i 20 månader och har aldrig haft barnvakt.
    En gång provlämnade jag henne med mormor i 5-10 minuter och en annan gång i ca 15 min med min syster.
    Vi har inga planer på att anlita barnvakt ännu på ett bra tag.

Svar på tråden Barnvakt?