Inlägg från: Anonym (Rickard) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rickard)

Deklarera övriga utgifter utan kvitto?

Man får lov att yrka avdrag för kostnader man haft. Men om du inte inkommer med kvitton, så vet de ju inte om du verkligen haft dessa kostnader. Så du kommer med största sannolikhet inte att få igenom det.

Vad är det för saker för 40 000 som du var tvungen att införskaffa för att kunna jobba hemma?

• Anonym (Rickard)

Är du anställd men har ingen arbetsplats hos arbetsgivaren?

• Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 17:57:21 följande:
    Timanställd ja och arbetar hemifrån har seminarier och utbildningar online.
    Som anställd är det svårt att få igenom.

För att få avdrag under inkomst av tjänst bör samtliga dessa förutsättningar vara uppfyllda:

Du har ett klart behov av hemmakontor för att kunna utföra ditt arbete.
    Arbetsrummet är så möblerat att det inte kan användas som vanligt bostadsrum. Det bör t ex inte finnas en säng i arbetsrummet.
    Rummet är avskilt från den egna bostaden.

Du har en högre kostnad på grund av arbetsrummet än du skulle haft utan arbetsrum.
    Arbetsrum för arbetsuppgifterna du gör hemma saknas på din arbetsplats.
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 18:27:09 följande:
    Delvis så är det. Har inget arbetsrum då jag är lärare på distans och har endast träffar på nätet med elever i hela Sverige. De tillhandahåller endast arkivpapper med logga till mig. All utrustning måste jag själv införskaffa.
    Var har du ditt skrivbord då, om du inte har ett arbetsrum?

Tror du får svårt att få igenom dina avdrag. Men kontakta skatteverket, de vet exakt vilka regler som gäller.
  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-04-19 18:35:30 följande:
    Enligt revisor får msn dra av internet och 4000kr för arbete hemifrån om man bor i lägenhet. Samt porto mm och sånt msn behöver. Stol och bord behkver man ju. Varför tror du inre dwt går? Är de så hårda?
    Du kan ju inte bevisa något. Och du har inte ditt kontor avskilt från din bostad. Att ha ett arbetsrum hemma har ju många.

Som sagt, varför inte ringa skatteverket? De vet reglerna.
  • Anonym (Rickard)

Enligt skatteverket:

Avdrag allmänt - Privatpersoner
    Jag vill ha avdrag för arbetsrum i hemmet. Kan jag få det?
    En första förutsättning för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum i bostaden är att arbetsgivaren inte håller dig med arbetsrum. Det räcker inte med att du arbetar hemma för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum.

För att du ska få avdrag krävs också att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).

Du kan då få avdrag med de faktiska merkostnaderna i form av ström, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran.

Svar på tråden Deklarera övriga utgifter utan kvitto?