• Anonym (Pratsam)

Alla dessa onämnbara ord!

Ja, alla dessa onämnbara ord.
    Ord som finns men ett efter ett anses stötande och inte bör/ska användas.

Jag är helt ok med n-ordet och behöver inte säga vilket ord jag menar. Det vet alla ändå.

Så idag, här på FL, fick jag se att man inte bör säga mulatt om avkomman till en svart och en vit. Det hade jag ingen aning om och har aldrig tänkt på det som nedsättande. Jag har till och med en kompis som är just detta och säger det själv.

Och så har vi zigenare, nej det går då rakt inte. Man ska säga romer.
    Samma med eskimåer fick jag veta nyligen, man ska säga inuiter.

Det senaste (utöver mulatt) är då indian. Nehej, man VAD ska man säga då?

Det finns säkert fler ord men dessa var dem jag kom att tänka på nu.

Så vad säger ni, använder ni dessa ord?
    Varför/varför inte?

• Svar på tråden Alla dessa onämnbara ord!
  • fornminne

Vill tillägga att någon med t ex autistiska drag inte per automatik behöver ha en funktionsnedsättning. Klarar man sig bra i samhället och är självförsörjande, finns det ingen anledning att benämna sig så bara för att man i vissa avseenden fungerar annorlunda eller har en diagnos. Men jag har träffat flera med t ex Asperger som har stora problem med t ex socialt samspel eller att klara ett vanligt arbete. Då blir ju ens svårigheter per definition en begränsning. För nej, omgivningen kommer inte att börja fungera annorlunda, även om vissa arbetsplatser kan göra vissa anpassningar.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Pratsam) skrev 2018-04-21 20:40:52 följande:

Ja, alla dessa onämnbara ord.
    Ord som finns men ett efter ett anses stötande och inte bör/ska användas.

Jag är helt ok med n-ordet och behöver inte säga vilket ord jag menar. Det vet alla ändå.

Så idag, här på FL, fick jag se att man inte bör säga mulatt om avkomman till en svart och en vit. Det hade jag ingen aning om och har aldrig tänkt på det som nedsättande. Jag har till och med en kompis som är just detta och säger det själv.

Och så har vi zigenare, nej det går då rakt inte. Man ska säga romer.
    Samma med eskimåer fick jag veta nyligen, man ska säga inuiter.

Det senaste (utöver mulatt) är då indian. Nehej, man VAD ska man säga då?

Det finns säkert fler ord men dessa var dem jag kom att tänka på nu.

Så vad säger ni, använder ni dessa ord?
    Varför/varför inte?

Det är bara i Sverige.
    Svenskar är idioter.
    Allting ska alltid gå till överdrift här.
  • Anonym (Svensk)

Fast man FÅR säga vad f-n man vill, det är inte olagligt att säga lapp, n-ordet, zigenare etc i sig. Det enda man riskerar är att göra någon annan upprörd i onödan och det försöker iaf jag undvika i andra sammanhang också.
    Det blir lätt lite självömkande när man beklagar sig över att man inte får göra andra illa till mods. Det får man faktiskt och att behöva använda andra ord än man är van vid går inte att jämföra med att bli påmind om förtrycket och förnedringen av det egna folket genom historien.    

• Anonym (Pratsam)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 22:24:07 följande:
    Det är bara i Sverige.
    Svenskar är idioter.
    Ja, det känns väldigt hysteriskt.
    Det enda ord jag inte använder är neger, det så kallade n-ordet.

Dock tycker jag att det är tramsigt att ändra i gamla barnböcker.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2018-04-21 22:10:24 följande:

Man behöver inte anse att man saknar något. Om de flesta runt dig har fungerande ben och du inte, blir det automatiskt en begränsning. Sen är det förstås bra om den begränsningen påverkar dig så lite som möjligt och här kan samhället bidra. I övrigt är det resonemang dessa "vissa" för, ganska egotrippat. För vad de indirekt säger är att bara för att samhället inte är perfekt anpassat efter just dem, så är det samhället det är fel på. Tänk om alla skulle resonera så. Om alla hade vingar och kunde flyga, skulle ju vi utan kanske känna oss begränsade eller utanför. Ska vi klippa av alla deras vingar då? Kanske bättre om alla sitter i rullstol, så blir det "rättvist". OBS! Jag riktar mig inte till dig, och du för fram intressanta resonemang. Jag försöker bara förtydliga varför dessa personers argument inte håller.
    Ingen fara, jag tar inte illa upp när det gäller andra åsikter i en saklig debatt. Visst, det kan bli ganska stolligt med den diskussionen, men det är så olika. Vilket du ju också kom på när du skrev nästa inlägg om folk med Asperger. Och det var faktiskt de jag hade i bakhuvudet också.

• AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 22:24:07 följande:
    Det är bara i Sverige.
    Svenskar är idioter.
    Det är INTE ALLS bara i Sverige! Det är så i Tyskland, England (+övriga engelsk-språkiga länder), det är så i Frankrike. Jag är ganska säker att det är så i Norge och i Danmark - och antagligen i alla europeiska länder. Mer eller mindre. Och skillnaderna är inte stora i längder som är ganska lika för övrigt.
  • Aniiee
    Anonym (Pratsam) skrev 2018-04-21 21:55:40 följande:
    Utveckla gärna!
    Blä, skrev ett långt inlägg, men när jag postade det så hade jag loggats ur..... skriver om lite senare....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Svensk)
    fornminne skrev 2018-04-21 21:58:38 följande:

Du har rätt i allt du skriver. Man ska ta hänsyn, men inom rimliga gränser. Själv bryr jag mig inte så mycket om uttrycket svenne eller svenne banan, däremot tycker jag att man ska vara konsekvent. Bara för att svenskar som grupp aldrig har varit förtryckta, betyder inte det att nedsättande benämningar är ok, när det inte är det om andra folkgrupper.
    Vad som är rimliga gränser utgår ju alltid ifrån det egna perspektivet, inte från personen som ber om hänsyn. Jag har t.ex. svårt för ordet hen och vill inte använda det, eftersom jag är skeptisk till den ideologiska strömningen bakom. Fast om en person ber mig om att bli kallad hen så gör jag det av hänsyn till individen. Så länge det inte kostar mig något ser jag inga problem med det. Detsamma gäller uttryck som funktionsvariation etc. Jag kan ju inte bestämma åt någon jag har personlig kontakt med hur den ska benämnas. 
    Däremot skulle jag ha svårt för benämningar som kräver ett underförstått förhållningssätt som "sensei" eller "mein Fhürer". Ungefär där går min gräns. Skrattande    
  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2018-04-21 23:07:12 följande:

Det är INTE ALLS bara i Sverige! Det är så i Tyskland, England (+övriga engelsk-språkiga länder), det är så i Frankrike. Jag är ganska säker att det är så i Norge och i Danmark - och antagligen i alla europeiska länder. Mer eller mindre. Och skillnaderna är inte stora i längder som är ganska lika för övrigt.

Det är inte så i danmark.

Det är inte så i alla europeiska länder.

Det är inte så i östeuropeiska länder.
  • Anonym (Pratsam)
    Aniiee skrev 2018-04-21 23:12:37 följande:
    Blä, skrev ett långt inlägg, men när jag postade det så hade jag loggats ur..... skriver om lite senare....
    Men nej... så förargligt!
    Du är välkommen, jag väntar. 
Svar på tråden Alla dessa onämnbara ord!