Hur ska jag göra (panik gällande husköp)?
Hej!
Jag bor i en större stad men vill flytta tillbaka till hemorten. Det har varit tanken hela tiden att förr eller senare göra det, och nu när jag ska flytta ihop med min tjej som flyttar hit från ett annat land tänkte jag göra slag i saken.
Har hittat ett hus och varit på visning, och huset är väldigt fint och stort och har framför allt många extra ekonomibyggnader, därav ett rejält garage som är högt nog till husbilen. Den har även en verkstadsdel och mycket annat av det jag letar efter.
Dock ligger huset PRECIS vid en järnvägsräls. Vi snackar alltså inte 50 meter utan den går längs med tomtgränsen. Det går inga natt-tåg, men under tiden jag var där på visning kom det två tåg och åkte förbi. Var då inomhus och lät mindre än jag trodde även om huset skakade till lite grann.
Eftersom huset ligger vid järnvägen är det inte så eftertraktat och endast en person har budat, vilket är utgångspriset (som är väldigt lågt). Sista visningen var idag och när som helst kan således huset gå.
Jag vill verkligen bort från stan, men samtidigt är det flera faktorer som gör att jag tvekar:
- Jag har inget jobb på orten jag ska flytta till ännu
- Jag inte bott ihop med min tjej längre än 3 månader i taget (pga att hon inte är svensk medborgare). Vet således inte hur det skulle funka i längden även om jag inte är orolig.
- Jag vet inte om jag trots allt kommer att sakna stan. Huset ligger ute på landsbygden med 4 mil till närmaste stad (med ca 50.000 invånare).
- Järnvägen är så klart ett stort minus, inte minst om man skaffar barn. Även vad gäller husdjur.
- Det går en bilväg framför huset som dagtid är hyfsat trafikerad (så bilväg framför, tågräls bakom)
- Det är ingen kvällssol då en skogsdunge gör att det på eftermiddagen blir skugga på hela tomten
- Huset är väldigt stort och vi kommer inte (till en början i alla fall) ha nytta av så här många rum. Gör ju också att det blir en dyr uppvärmningskostnad
Samtidigt är det ett förbaskat bra pris för huset och billigare än så här kommer man inte undan om man inte vill bo riktigt mycket på vischan. Det är väldigt mysigt, har exakt det jag är ute efter vad gäller verkstad och garage, samt ytterligare möjligheter att bygga gäststuga och allt möjligt då det ingår massa extra byggnader. Det ligger nära ett friluftsområde med fantastiska vandringsstråk på sommaren och skidspår på vintern.
Det ligger alltså i naturen vilket jag är ute efter, och man kan promenera längs med en åker ner mot en å där man kan ta sig ett dopp. Det är också väldigt fin utsikt från husets stora balkong över en åker, vilket är något jag uppskattar.
Vad hade ni gjort? Kanske för mycket frågetecken och minus för att våga slå till? Alternativet som vi diskuterat är att söka jobb först och sedan hyra något för att sedan köpa. På så sätt vet man om man kommer trivas att bo på landet och så vidare. Men samtidigt, det är också väldigt mycket unikt med huset som jag verkligen vill åt och är sällsynt (som verkstaden), och ett lågt pris om det inte blir en budgivning som trissar upp priset.
Råd uppskattas!