Herpes på munnen, hur smittar det?
Herpes på munnen, hur smittar det? Är det bara när det är sår/blåsor, eller kan det smitta när som helst? Kan man skydda sig på något sätt?

De smittar när man kommer emot vätskan i blåsan exempel .
Skulle undvika att pussas de första dagarna. Efter 3-4 dagar är de en skorpa då är de lugnt
Men ja hoppas du inte tänker på att skita i att inleda något med denna man endast för att han har munblåsor.
Många kan leva med herpes men endast få de en gång per år. Jag får de typ. Min sambo blev smittad av mig o får de kanske 1-2 ggr per år.
Det smittar endast vid utbrott/sår/blåsor.
Att använda munsårsplåster begränsar risken att smittas avsevärt (det stänger ju liksom inne blåsorna och vätskan) men man får helt enkelt undvika pussar ändå helt och hållet.
Jag har haft detta hela livet och aldrig smittat min partner. Men det tar ju kanske två veckor ibland innan de läkt ut helt.
Den här mannen har blåsor ca var 3:4:e vecka, det känns som rätt ofta. Kan det vara annat än herpes tro? Kan det smitta till underlivet tro? Vill inte heller undvika förhållande pga det här, men känner jag behöver förstå lite mer runt det.
Undvik helt kontakt med munnen. Använd inte samma lypsyl, drick inte från samma glas, pussas inte, han får vara noga att inte peta med fingrar i blåsorna eller se till att noga tvätta händerna efteråt så kommer du inte i kontakt med det och blir inte smittad.
Men jag tror att om du dricker från samma glas som han men med tidsmellanrum så ska det inte smitta. Men bäst är ju att låta bli helt.
Har han så ofta utbrott så finns det receptbelagt medicin att få som vid rätt användning håller tillbaka utbrottet helt, i andra hand påskyndar det läkningen avsevärt, ibland hinner det inte ens bli en blåsa.
Vårsolen är en jävel på att framkalla utbrotten så använd gärna ett lypsyl med solskydd i.
Sen finns det som sagt både plåster och salvor på apoteket att köpa för att lindra, skydda och skynda på läkning.
Men kontakt läkare, det finns som sagt hjälp att få, även om det inte går att bota helt.
Tack för alla tips. Några fler? Vill ju att det här ska fungera ...
Tvivlar på att det är något annan än herpes som han har. Personer med herpes får blåsor i olika intervall (vissa får någon gång per år medans andra får betydligt oftare). Jag har själv herpesblåsor i form av munblåsor och jag får oftast blåsorna i samband med ägglossning eller när jag t.ex har haft en väldigt stressig period (då kommer en blåsa i princip som ett brev på posten).
Glöm inte att en stor andel människor bär på herpesvirus och det går alldeles utmärkt för dem. Försök att inte göra en så big deal av det. Som någon skrev innan ska du hålla dig från att t.ex kyssas, dela glas, att han ger dig oralsex osv. när han har en "aktiv" munblåsa men när blåsan är borta är det ju fritt fram!
Själv smittade jag min sambo med herpes (munblåsor) efter typ ett år och sånt är ju livet. Vi har varit tillsammans i snart 10 år och herpesen har inte påverkat vår relation what so ever (förutom att vi inte kan pussas osv. på några dagar när någon av oss har en blåsa men det kan vi ta igen vid senare tillfälle) :)
De flesta vuxna människor är ju redan smittade med munherpes, men de flesta får inga symtom av det. Man smittas vanligtvis redan som barn och bär på viruset hela livet, även om man aldrig får symtom. Bär man redan på viruset, så kommer man inte att få symtom för att man pussar någon med munherpes. Så troligtvis är du redan smittad och behöver inte oroa dig.