• Anonym (ABCD)

Herpes på munnen, hur smittar det?

Det smittar endast vid utbrott/sår/blåsor.

Att använda munsårsplåster begränsar risken att smittas avsevärt (det stänger ju liksom inne blåsorna och vätskan) men man får helt enkelt undvika pussar ändå helt och hållet.

Jag har haft detta hela livet och aldrig smittat min partner. Men det tar ju kanske två veckor ibland innan de läkt ut helt.

• Anonym (ABCD)

Undvik helt kontakt med munnen. Använd inte samma lypsyl, drick inte från samma glas, pussas inte, han får vara noga att inte peta med fingrar i blåsorna eller se till att noga tvätta händerna efteråt så kommer du inte i kontakt med det och blir inte smittad.

Men jag tror att om du dricker från samma glas som han men med tidsmellanrum så ska det inte smitta. Men bäst är ju att låta bli helt.

Har han så ofta utbrott så finns det receptbelagt medicin att få som vid rätt användning håller tillbaka utbrottet helt, i andra hand påskyndar det läkningen avsevärt, ibland hinner det inte ens bli en blåsa.

Vårsolen är en jävel på att framkalla utbrotten så använd gärna ett lypsyl med solskydd i.

Sen finns det som sagt både plåster och salvor på apoteket att köpa för att lindra, skydda och skynda på läkning.

Men kontakt läkare, det finns som sagt hjälp att få, även om det inte går att bota helt.

Svar på tråden Herpes på munnen, hur smittar det?