• Äldre 23 Apr 19:35
    7881 visningar
    5 svar
    5
    7881

    Gifta sig borgligt

    Hej.

    Vet inte om de är i rätt forum jag skriver i men gör ett försök.

    Behöver lite hjälp på vad man ska förbereda inför ett borgligt vigsel. Vi ska nämligen gifta oss men i hemlighet så familj får inte veta något. Vi har papprena om hindersprövning och byte av efternamn som ska skickas in. Kan man skicka in dessa papprena tillsammans?Är de något mer papper/intyg man ska skaffa innan vigsel? Kan man beställa tid för vigsel redan nu innan hindersprövning är gjord? Hur långt tid tar det efter vigseln som efternamnet börjar gälla? Måste nämligen förnya mitt körkort i agustie och vill inte göra om de två gånger. Vår plan är att gifta oss i juni,juli så det går fort och behövas få in så mycket tips som möjligt :)

    Vi ska ha vänner som vittnen men vi behöver tips på vad man kan förbereda och lite tips på hur ett borgligt vigsel går till och hur man kan göra det så minnes värt som möjligt? :) Något vi vet så vill vi gifta oss utomhus och inte i kommunhuset som erbjuds vi bor.

  • Svar på tråden Gifta sig borgligt
  • Äldre 23 Apr 19:52
    #1
    ScP87 skrev 2018-04-23 19:35:08 följande:

    Hej.

    Vet inte om de är i rätt forum jag skriver i men gör ett försök.

    Behöver lite hjälp på vad man ska förbereda inför ett borgligt vigsel. Vi ska nämligen gifta oss men i hemlighet så familj får inte veta något. Vi har papprena om hindersprövning och byte av efternamn som ska skickas in. Kan man skicka in dessa papprena tillsammans?Är de något mer papper/intyg man ska skaffa innan vigsel? Kan man beställa tid för vigsel redan nu innan hindersprövning är gjord? Hur långt tid tar det efter vigseln som efternamnet börjar gälla? Måste nämligen förnya mitt körkort i agustie och vill inte göra om de två gånger. Vår plan är att gifta oss i juni,juli så det går fort och behövas få in så mycket tips som möjligt :)

    Vi ska ha vänner som vittnen men vi behöver tips på vad man kan förbereda och lite tips på hur ett borgligt vigsel går till och hur man kan göra det så minnes värt som möjligt? :) Något vi vet så vill vi gifta oss utomhus och inte i kommunhuset som erbjuds vi bor.


    Vad roligt Scp87, grattis till er! :) Jag och min man gifte oss borgerligt i Paris förra året, men det funkar på samma sätt som i Sverige då vi gifte oss på Svenska ambassaden. Vi bokade datumet hos ambassaden 9 mån innan vår vigsel, du behöver alltså inte ha hindersprövning eller liknande för att boka ett datum med en vigselförrättare. Hindersprövningen och namnbytet lade vi i samma kuvert, och på framsidan av kuvertet skrev vi de nummer som dokumenten hade så de skulle veta att det var två olika dokumentationer där i, funkade bra för vår del. Jag gjorde en fuling, en vecka efter att jag visste att vigselförrättaren postat vårt vigselintyg till SKV i Sverige så ringde jag dem och bad dem skynda på det då jag bokat en resa i mitt nya namn och behövde förnya mitt pass. Dom var väldigt tillmötesgående och 2-3 veckor efter vigseln hade jag mitt nya efternamn :)


     


    Vår borgerliga vigsel gick på två minuter, alltså bara det viktiga i en vigsel för vår del. Sen kan man säkert be om längre tid för lite musik, dikter, etc., men för vår del passade detta alldeles ypperligt!

  • Äldre 23 Apr 22:09
    #2

    Vi gifte oss också borgerligt. Var mest ute efter det juridiska då vi hade barn och nyss köpt hus tillsammans men utan att ha någon jättefest.

    Det fina med borgerliga vigslar är dock att man kan få det hur enkelt eller hur pampigt som man själv vill. Vill man ha sånger, textläsning eller någon som spelar musik så kan man väva in det i akten så att det känns precis så maffigt och känslofyllt som en vigsel i kyrkan. Man kan också komma överens med vigselförrättaren om var vigseln ska hållas. I en festlokal, vid en herrgård, ute osv.

    Eller så tar man kortvarianten på 2 min

    Papperna skickade vi också in i samma kuvert. Ska man resa så är det viktigaste att namnet på biljetten och i passet stämmer, är det ont om tid, vänta med nytt pass till efter man rest och kommer hem igen.

  • Äldre 24 Apr 12:56
    #3

    Tack. Åh vad mysigt att gifta sig i Paris.

    Vi hade tänkt gifta oss utomhus i sommar omkring juni juli . Vi vill inte ha en jättetrist tycker inte om att stå i centrum och ha ett stort bröllop vill jag inte ha varken jag eller min sambo. Vi ska ha ett kalas i sommar för familjen och då ska vi berätta för dom då att vi har gift oss. Så födelsedags kalas blir omvänt till ett bröllopsfest utan någon vet om det . :)

    Pratade med kommunen här och de var inga problem att få en tid i sommar för att gifta sig men dom ville att man skulle fixa hindersprövning först så de är klart. Så idag skickades det plus efternamn bytet.

    Jag vill vara utomhus vid vatten eller i en bokskog tycker om naturen och tror det kan bli väldigt bra uppleverser. Nu ska man bara komma överens om när och fixa vittnen och sen lite annat smått och gott inför vigseln.

  • Tue 21 Dec 2021 20:47
    #4

    det är konstigt att icke troende gifter sig

  • Wed 22 Dec 2021 14:52
    #5

    Grattis till att ni ska gifta er!

    Jag och min man gifte oss borgerligt och hade vigseln utomhus. Så mycket finare att vara utomhus är inne i någon lokal tyckte jag då jag precis som du älskar naturen.

    En sak att tänka på är att hindersprövningen gäller bara i fyra månader och måste vara utfärdat innan vigseln så att ni kan visa upp det vid vigseln. Så det är ingen idé att ansöka om det redan nu då den inte kommer vara giltig i sommar.

    Förutom det så är det bara ringa olika vigselförrättare och höra vilken som är ledig och kan viga er. Kanske kan vara något att tänka på i tid då det kan vara ganska svårt att hitta någon som kan just under sommaren.

Svar på tråden Gifta sig borgligt