1,5 åring väljer alltid pappa - anknytningsperson?
Är det nån här som har koll på anknytningsteori som kan svara på om ni tror att pappan är primär anknytningsperson för vår son på drygt 1,5 år?
Sonen är nöjd med mig och visar tydlig kärlek och närhet mot mig när vi är själva, eller när han är sjuk. När både jag och pappan är där väljer han oftast pappan dock - om han tex slår sig så är det pappa som ska trösta. Om jag försöker komma nära när pappa håller honom så knuffar han mig bort och skriker, men om pappa kommer nära när jag håller så lutar han sig mot pappan och sträcker sig mot honom.
Jag va hemma i drygt ett år och ammade lika länge och tog stort sett alla nätter - sen var pappan hemma 4 månader, nu går han på förskola sen 3 månader och vi hämtar och lämnar varannan vecka så är lika närvarande bägge två.
Sonen var extremt mammig från ca 3-10 mån (var tex jättelätt för mig att lägga men storgråt om pappa skulle göra det) Därefter funkade bägge lika bra fram till kanske 16 mån och nu är det då bara pappa.
Jag förstår att detta är normalt och är glad att sonen känner sig trygg med båda sina föräldrar - men blir ändå lite undrande om detta är en signal att det är pappan som blivit primär anknytningsperson? Har läst att det inte är den som är hemma mest som nödvändigtvis blir det, utan den som bäst svarar på barnens signaler etc så får dåligt samvete och känner att kanske jag inte gjort det då?
På förskolan säger de att han är extremt trygg i sig själv och utforskar på ett bra sätt, och det känner vi också, han är kontaktsökande men självständig så tror han har en trygg anknytning. Frågan är bara till vem i första hand.
Nån som kan nått om anknytningsteori som har några tankar?