• Mrshedgehog

Råkade äta kött

Någon vegetarian som råkat äta kött? Beställde hamburgare från Max och fick kött istället för deras nya vegetariska burgare... Hann svälja en tugga. Jag gick självklart och spydde upp då det vände sig i hela magen när jag insåg att det var kött jag åt.

Bara vetskapen av att jag ätit ett dött, oskyldigt djur får mig att innerligt bli ledsen.

Ni inkompetenta köttätare behöver inte ens lägga i er denna tråd.

• Svar på tråden Råkade äta kött
  • Katten47
    Aniiee skrev 2018-04-26 13:10:30 följande:

Nej, jag har inte förståelse för detta, men inte för att jag äter kött, utan för att jag inte är så överspänd. Det är ju inte så att jag inte råkat få i mig äckliga saker i mina dar.

Så du skulle vara obrydd om du råkade få i dig katt/hund eller människokött?
  • Jacqueline
    Monchichier skrev 2018-04-26 13:31:05 följande:

Steks vegoburgarana verkligen? Jag gissar på att de är friterade och då ligger de i en speciell fritös som inte används till fisk, kyckling osv.

Kan ju hoppas nån som jobbar på nån snabbmatsrestaurang kan svara på det :)
  • Mandel
    skrivmedmig skrev 2018-04-26 13:07:54 följande:
    Precis. Om man är vegetarian, varför åker man då till Max och äter mat? Då är man ju faktiskt med och stöder den "köttindustri" som man säger sig vara emot. Max, Burger King och McDonald's handlar i princip bara om att servera kunderna kötträtter så billigt och snabbt som möjligt. Man köper in köttet från billigaste tänkbara leverantör som skiter i djurskydd och miljö för att kunna pressa priserna. Personalen är ofta underbetald och man struntar i kollektivavtal om man kan. Dessutom grillas vegoburgarna på samma grillar som köttburgarna, så de dryper ju av djurfett när man äter dem.
    Fast Max har enbart svenskt kött och det gäller samma villkor för alla djuruppfödare i Sverige.
    De andra två köper billigt utländskt med sämre djurskydd.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tovilii
    Jacqueline skrev 2018-04-26 13:44:16 följande:

Kan ju hoppas nån som jobbar på nån snabbmatsrestaurang kan svara på det :)

Jag har jobbat på max och greenburgaren friteras i samma bad som ex mozzarellasticks, chili cheese och lökringar. Skulle de doxk frigeras i "fel" bad så friteras de i samma bad som pommesen.

De frityrbad för kyckling och fisk ligger i andra änden av köket (samma sida som grillen)... dvs så är de vegetariska alternativen tillagade så långt bort som möjligt som kötten.

Finns även en spec tång till dessa som man absolut INTE får använda till annat.

Är ni på max kan ni kolla handtaget på tängerna:

Röd = kyckling (friterad och grillad)

Blå = fisk

Grön = vegetariskt (dock ej veganskt pga osten)

Kan dock inte uttala mig om de andra "gröna hamburgarna" som finns då de tillkommit efter jag slutade jobba där. Dock hade vi falafel-burgare en sväng och den friterades i samma bad som greenburgaren.
  • Jacqueline
    Tovilii skrev 2018-04-26 13:53:52 följande:

Jag har jobbat på max och greenburgaren friteras i samma bad som ex mozzarellasticks, chili cheese och lökringar. Skulle de doxk frigeras i "fel" bad så friteras de i samma bad som pommesen.

De frityrbad för kyckling och fisk ligger i andra änden av köket (samma sida som grillen)... dvs så är de vegetariska alternativen tillagade så långt bort som möjligt som kötten.

Blå = fisk

Kan dock inte uttala mig om de andra "gröna hamburgarna" som finns då de tillkommit efter jag slutade jobba där. Dock hade vi falafel-burgare en sväng och den friterades i samma bad som greenburgaren.

Suveränt! Tack för svar
  • fluu

Ja, det har hänt några gånger. Ja, det var äckligt, men inget att göra något åt. Bara att gå vidare liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Monchichier
    Tovilii skrev 2018-04-26 13:53:52 följande:

Blå = fisk

Ja, jag jobbade på McDonalds och där gick det till på exakt samma sätt. Tror till och med att vi hade samma färger på tängerna
    Den grillade kycklingen "stektes" dock på stekborden. Men den kycklingen kom levererad styckförpackad, förstekt, i en värmetålig plastpåse och man använde stekbordet för att värma upp den med plastpåse och allt. 

Men det här var på tiden då Big Mac och co kostade typ under 40kr. Så väldigt mycket kan ha förrändrats.
  • fluu
    CarinaL26 skrev 2018-04-26 13:02:41 följande:
    Glöm och gå vidare. Finns andra och bättre ställen än MAX för en vegetarian, eller hur?
    Faktiskt har det på kort tid hänt mycket där och det är inte alls så tokigt som det var tidigare. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • UniformYankie
    När jag var 3 år fick jag allergi mot alfa-gal. Jag har sedan dess lärt mig att alltid dubbelkolla maten jag själv inte lagat, att dubbelkolla har jag alltid fått göra i såväl affär, som skola, restaurang, middagar hos släkt/familj/vänner, och snabbmat.
    Självklart har det hänt misstag. Men lär man sig att alltid dubbelkolla innan man äter så är det ingen fara. Hade jag inte dubbelkollat hade jag kanske varit död vid detta lag, detta ligger på mig då det först och främst är mig det handlar om.
    Det är tråkigt att slarvfel händer, men då jag själv stått i en hetsig snabbmatskiosk så vet jag definitivt hur stressigt det kan vara.
  • Aniiee
    Katten47 skrev 2018-04-26 13:34:10 följande:
    Så du skulle vara obrydd om du råkade få i dig katt/hund eller människokött?
    Obrydd? Nej. Jag skulle konstatera att det inte var något jag uppskattad, kanske skulle jag också kräkas, och sedan skulle jag släppa det. Gjort är gjort, går inte att göra ogjort och är inte hela världen.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Råkade äta kött