• Litalillan

Hudveck/kant efter kejsarsnitt måste jag operera mig?

Hej

snälla hjälp mig slappna av lite, för ca 5 månader sedan fick jag mitt andra barn med ett planerat kejsarsnitt, mitt första blev akut, att det blivit kejsarsnitt är för att jag får stora barn, Innan jag fick barn vägde jag runt 55kg, med första gick jag upp närmare 35kg men gick ner till 58 på 9 månader, ca 18 månader efter första kom lillebror till världen, uttagen i v 38 och ändå en klump på 5kg, jag blir alltså extremt stor när jag är gravid, ingen vet varför, jag får stora barn helt enkelt, (åt inget annat än morötter med lillebror) så äter inte onyttigt. Med första snittet blev magen exakt likadan igen efter 9 månader som sagt, men nu, 5 månader efter lillebror så här jag en jätte valk som hänger ner över snittet mot blygdbenet kan man säga, jag tränar varje dag så gott det går, har slutat med allt onyttigt, springer runt som en yr höna och jagar en snart 2 åring varje dag, men inget med detta veck händer, jag har börjat gå upp i vikt ist för ner, väger runt 70kg nu och vet inte hur jag ska stå ut med mig själv pga den här kanten, jag kan jobba med övervikten men kan inte ha på mig vanliga trosor eller byxor för den skaver och gör ont hela tiden , dessutom ser magen helt groteskt ut, snälla ni, är ni fler med detta resultat efter kejsarsnitt? jag kan aldrig se bilder på familjeliv, men vill så gärna se era magar före och efter och hur ni lyckats få bort detta veck ? lite veck kan jag leva med men detta är extremt, bifogar bilder där ni tydligt kan se pga min tatuering på magen.

Hur ska jag bete mig ? jag vill ha fler barn snart igen men kommer det bara bli värre ?

tacksam för 1 enda svar, eller en enda bild, ge mig något hopp.

kram en

• Svar på tråden Hudveck/kant efter kejsarsnitt måste jag operera mig?
  • Meriall

Ja det där är ganska vanligt, har sett trådar om det innan. De har sytt för hårt eller så har det fastnat i vävnaden under. Jag har också så, fick efter en annan bukoperation så det har inget att göra med vikten (vägde kring 55 kg då).

Det verkar bli liiite bättre med tiden och att massera ärret kan hjälpa också. Gå ner i vikt gör att det det lite bättre ut och att huden drar ihop sig. Den kommer nog dra ihop sig mer på dig för det var så nyligt du födde men det blir svårare för varje barn och om man får barn tätt så helt som vanligt blir den nog inte. Jag hade också jättesvårt att acceptera det, tog flera år men nu tycker jag det ser ganska okej ut ändå. Det blev lite bättre för varje år.

• Meriall

Det kanske kan gå att operera men om det vuxit fast under så kan det göra det igen... Känns det som att ärret sitter tätt mot kroppen?

• Litalillan
    Meriall skrev 2018-04-26 13:56:13 följande:

Ja det där är ganska vanligt, har sett trådar om det innan. De har sytt för hårt eller så har det fastnat i vävnaden under. Jag har också så, fick efter en annan bukoperation så det har inget att göra med vikten (vägde kring 55 kg då).

Det verkar bli liiite bättre med tiden och att massera ärret kan hjälpa också. Gå ner i vikt gör att det det lite bättre ut och att huden drar ihop sig. Den kommer nog dra ihop sig mer på dig för det var så nyligt du födde men det blir svårare för varje barn och om man får barn tätt så helt som vanligt blir den nog inte. Jag hade också jättesvårt att acceptera det, tog flera år men nu tycker jag det ser ganska okej ut ändå. Det blev lite bättre för varje år.

tack för svar, ja jag har hittat lite andra trådar men känns som mitt är så extremt just denna gången då det inte blev såhär med första, men jag har ju minst ca 11kg jag behöver gå ned kanske det gör lite som du säger, får hoppas på det.
  • Litalillan
    Meriall skrev 2018-04-26 13:58:34 följande:

Det kanske kan gå att operera men om det vuxit fast under så kan det göra det igen... Känns det som att ärret sitter tätt mot kroppen?

ja det känns som ärret sitter längre in än vad magen gör normalt, även om jag drar upp magen sitter liksom ärret stenhårt fast, går inte att rucka. Hade aldrig kämpat mig till ett planerat snitt om jag visste detta kunde bli som resultat, varför pratar ingen om detta ? då hade jag hellre vågat testa föda vaginalt en gång till men nu får jag aldrig testa pga 2 snitt.
  • Litalillan
    mmel skrev 2018-04-26 14:35:05 följande:

Ett tips:

bakingbabies.se/2017/03/15/sjalvbehandla-fastvuxet-kejsarsnittsarr/

Det kanske kan gå att få det lite bättre med hjälp av tipsen från inlägget ovan.

åh tusen tack för en sida jag inte hittat, jag ska börja med det och försöka träna/äta nyttigt så gott det går ( med bebis och snart 2 åring) sen hoppas det ser bättre ut om 7 månader när lillebror är 1 år och vi gärna vill påbörja nästa bebis? i vilket fall är barnen värt allt men tips som detta är så tacksamt. kram
  • mmel
    Litalillan skrev 2018-04-26 14:51:45 följande:
    åh tusen tack för en sida jag inte hittat, jag ska börja med det och försöka träna/äta nyttigt så gott det går ( med bebis och snart 2 åring) sen hoppas det ser bättre ut om 7 månader när lillebror är 1 år och vi gärna vill påbörja nästa bebis? i vilket fall är barnen värt allt men tips som detta är så tacksamt. kram
    Lycka till! :) Jag ska själv snittas om en vecka så jag försöker läsa in mig på ämnet.
  • Jag är bara jag

Ser själv så där överjävlig ut tyvärr... Frågade väldigt specifikt om just detta inför mitt ks och läkarna intygade att man absolut INTE kunde få en bulle ovanför ärret! Skrikandes  Gissa hur förbannad jag blev efteråt!

• Litalillan
    mmel skrev 2018-04-26 15:56:57 följande:

Lycka till! :) Jag ska själv snittas om en vecka så jag försöker läsa in mig på ämnet.

lycka till det kommer säkert bli super fint, mitt första blev ju det, dock tror jag att dom som har övervikt/ eller får extremt stora magar så som jag som hade ett sf mått på 43 någonting i v38 har större risk för detta överhäng, så du behöver förhoppningsvis inte oroa dig :)
  • Litalillan
    Jag är bara jag skrev 2018-04-26 20:54:10 följande:

Ser själv så där överjävlig ut tyvärr... Frågade väldigt specifikt om just detta inför mitt ks och läkarna intygade att man absolut INTE kunde få en bulle ovanför ärret!   Gissa hur förbannad jag blev efteråt!

usch, jag vet hur hemskt det är, men jag kunde aldrig tänka mig detta eftersom mitt första inte blev såhär och jag hade inte läst på, eller frågat om det, men med nästa barn så lär jag ju ifrågasätta hur hårt dom kommer sy igen skiten, blir jag inte av med den när jag är klar med bebisbakande så får jag vel göra bukplastik, men fy sjutton vad jobbigt.
  • Jag är bara jag
    Litalillan skrev 2018-04-26 22:30:15 följande:
    usch, jag vet hur hemskt det är, men jag kunde aldrig tänka mig detta eftersom mitt första inte blev såhär och jag hade inte läst på, eller frågat om det, men med nästa barn så lär jag ju ifrågasätta hur hårt dom kommer sy igen skiten, blir jag inte av med den när jag är klar med bebisbakande så får jag vel göra bukplastik, men fy sjutton vad jobbigt.
    Blir kanske ks nästa gång för mig med och då ska jag påpeka detta tydligt! Kanske möjligen de kan göra nåt åt det då direkt.
  • mockingbird

Ja prata med läkarna när du får nästa barn. Vet en som fått det fixat men vet inte hur hon gick tillväga. Men det görs nog ingenting fören du fått ditt sista planerade barn.

Svar på tråden Hudveck/kant efter kejsarsnitt måste jag operera mig?