• Liteovanligt

Hur fungerar det?

Hej alla!

Jag känner mig som den korkaste människan som vandrar denna planet just nu. För jag förstår absolut ingenting när det kommer till hur det fungerar med jobbet, gravidpenning, föräldraledighet och allt det där. När söker man? För jag vet ju inte ett exakt datum bebis kommer, jag vet ju bara beräknad, men kan ju komma tidigare eller gå över? Hur fungerar allt det här?

Jag har läst på alla möjliga sidor, som ex försäkringskassan men finner inte att något där svarar på, vad jag känner, mina dumma (enligt mig) frågor ? Så finns det någon här som kan förklara allt detta? Jag känner mig såå så vilsen!!

• Svar på tråden Hur fungerar det?
  • Iowhannah

Graviditetspenning kan man få om man har ett jobb som antingen är potentiellt farligt eller innebär många tunga lyft. Man kan få graviditetspenning fr o m 60 dagar innan BF och t o m 10 dagar innan BF. Ansök i god tid, de har 30 dagar handläggningstid och ibland kan man behöva komplettera ansökan.

Gällande föräldrapenning kan man lika gärna vänta med att ansöka tills barnet är fött, såvida man inte vill gå på föräldraledigt innan BF.

Man utgår alltså ifrån BF-datumet.

• Liteovanligt

Egentligen förstår jag mot försäkringskassan. Tror jag. Graviditetspenning också, dr lär jag inte själv få rätt till så..

Men mot jobbet? Det står ju överallt att man måste söka 2månader innan, hur? Jag blir tokig för jag känner mig så dum som inte förståååååår :/

För jag är beräknad 8 september, så jag ska alltså söka utifrån det datumet? Men hur blir det då om jag går över? Eller får tidigare? Hoff... ????????????

• Iowhannah
    Liteovanligt skrev 2018-04-26 22:07:45 följande:

Egentligen förstår jag mot försäkringskassan. Tror jag. Graviditetspenning också, dr lär jag inte själv få rätt till så..

Men mot jobbet? Det står ju överallt att man måste söka 2månader innan, hur? Jag blir tokig för jag känner mig så dum som inte förståååååår :/

För jag är beräknad 8 september, så jag ska alltså söka utifrån det datumet? Men hur blir det då om jag går över? Eller får tidigare? Hoff... ????????????

Alltså, jobbet kan inte tvinga dig att jobba om barnet kommer tidigare.

Är du inställd på att jobba hela graviditeten, eller tänker du gå hem tidigare än BF? Tänker du jobba hela vägen så tror jag iaf att du inte behöver lämna in någon ansökan, men det är bäst att du pratar med din arbetsgivare om det.

Jag anser alltid att man ska ha en öppen kommunikation med sin arbetsgivare gällande sånt här, de kan ha andra regler eller undantag än vad du kan googla dig till.
  • älskarlivet81
    Liteovanligt skrev 2018-04-26 22:07:45 följande:

Du söker ledighet från jobbet från det datum du tänker gå på ledighet. Det är inte samma som datumet för bf, eller oftast inte i alla fall.
  • Liteovanligt
    Iowhannah skrev 2018-04-26 22:14:37 följande:

Alltså, jobbet kan inte tvinga dig att jobba om barnet kommer tidigare.

Är du inställd på att jobba hela graviditeten, eller tänker du gå hem tidigare än BF? Tänker du jobba hela vägen så tror jag iaf att du inte behöver lämna in någon ansökan, men det är bäst att du pratar med din arbetsgivare om det.

Jag anser alltid att man ska ha en öppen kommunikation med sin arbetsgivare gällande sånt här, de kan ha andra regler eller undantag än vad du kan googla dig till.

Jag kommer nog jobba hela vägen, det är då iallafall tanken. Och jag har en väldigt öppen dialog med min arbetsgivare men jag känner mig ändå rätt osäker på hur han tänker kring detta. Med ledigheten och allt.
  • Liteovanligt

Nej jag förstår bara inte hur det fungerar med ledigheten och dom där dagarna jag har rätt att gå innan bf (obetalda då då) och ifall man går över tiden eller inte. Jag är så förvirrad att jag knappt själv vet hur jag ska förklara..

• älskarlivet81
    Liteovanligt skrev 2018-04-26 22:38:06 följande:

Nej jag förstår bara inte hur det fungerar med ledigheten och dom där dagarna jag har rätt att gå innan bf (obetalda då då) och ifall man går över tiden eller inte. Jag är så förvirrad att jag knappt själv vet hur jag ska förklara..

Vad mer exakt är det du vill veta?
  • syntharen

Alltså, du måste först bestämma när du vill gå på ledighet. Har du BF den 8/9 och vill jobba hela graviditeten så kanske du ändå vill gå på ledighet en vecka innan, den 1/9. Oftast brukar arbetsgivaren ge dig ett papper där du ska fylla i när du vill gå föräldraledighet och när du har tänkt komma tillbaka. Det är i princip allt du behöver göra mot arbetsgivaren. Är det så att barnet föds den 26/8 så får du ju så klart redan påbörja din föräldraledighet då.

Med försäkringskassan behöver du fylla i vilka dagar du vill ha pengar för, men första året behöver du inte ta ut några dagar alls för att behålla din SGI men efter barnet fyllt 1 år måste du ta ut minst 5 dagar i veckan för att behålla din SGI.

Försäkringskassan bryr sig heller inte i om du går över tiden eller inte, du har rätt att ta ut föräldrapenning 60 dagar innan BF om jag minns rätt (om du vill sluta jobba tidigare än BF).

Det är skitjobbigt att sätta sig in i det här med föräldrapenning och allt, speciellt när man är gravid och redan är rätt trög i huvudet av alla hormoner

Lycka till med bebisen, jag fick själv min yngsta i september, jättehärlig tid att få barn på!

Svar på tråden Hur fungerar det?