Hur fungerar det?
Alltså, du måste först bestämma när du vill gå på ledighet. Har du BF den 8/9 och vill jobba hela graviditeten så kanske du ändå vill gå på ledighet en vecka innan, den 1/9. Oftast brukar arbetsgivaren ge dig ett papper där du ska fylla i när du vill gå föräldraledighet och när du har tänkt komma tillbaka. Det är i princip allt du behöver göra mot arbetsgivaren. Är det så att barnet föds den 26/8 så får du ju så klart redan påbörja din föräldraledighet då.
Med försäkringskassan behöver du fylla i vilka dagar du vill ha pengar för, men första året behöver du inte ta ut några dagar alls för att behålla din SGI men efter barnet fyllt 1 år måste du ta ut minst 5 dagar i veckan för att behålla din SGI.
Försäkringskassan bryr sig heller inte i om du går över tiden eller inte, du har rätt att ta ut föräldrapenning 60 dagar innan BF om jag minns rätt (om du vill sluta jobba tidigare än BF).
Det är skitjobbigt att sätta sig in i det här med föräldrapenning och allt, speciellt när man är gravid och redan är rätt trög i huvudet av alla hormoner
Lycka till med bebisen, jag fick själv min yngsta i september, jättehärlig tid att få barn på!