Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Hur fungerar det?

Graviditetspenning kan man få om man har ett jobb som antingen är potentiellt farligt eller innebär många tunga lyft. Man kan få graviditetspenning fr o m 60 dagar innan BF och t o m 10 dagar innan BF. Ansök i god tid, de har 30 dagar handläggningstid och ibland kan man behöva komplettera ansökan.

Gällande föräldrapenning kan man lika gärna vänta med att ansöka tills barnet är fött, såvida man inte vill gå på föräldraledigt innan BF.

Man utgår alltså ifrån BF-datumet.

• Iowhannah
    Liteovanligt skrev 2018-04-26 22:07:45 följande:

Egentligen förstår jag mot försäkringskassan. Tror jag. Graviditetspenning också, dr lär jag inte själv få rätt till så..

Men mot jobbet? Det står ju överallt att man måste söka 2månader innan, hur? Jag blir tokig för jag känner mig så dum som inte förståååååår :/

För jag är beräknad 8 september, så jag ska alltså söka utifrån det datumet? Men hur blir det då om jag går över? Eller får tidigare? Hoff... ????????????

Alltså, jobbet kan inte tvinga dig att jobba om barnet kommer tidigare.

Är du inställd på att jobba hela graviditeten, eller tänker du gå hem tidigare än BF? Tänker du jobba hela vägen så tror jag iaf att du inte behöver lämna in någon ansökan, men det är bäst att du pratar med din arbetsgivare om det.

Jag anser alltid att man ska ha en öppen kommunikation med sin arbetsgivare gällande sånt här, de kan ha andra regler eller undantag än vad du kan googla dig till.
Svar på tråden Hur fungerar det?