• Anonym (TS)

    Är jag lesbisk?

    Alla andra verkar så säkra på sin sexualitet. Jag är inte säker. Hjälp mig att tänka. 


    Den första jag blev kär i var en tjej när jag var liten, vi hade "experimenterat" lite sexuellt men inget avancerat. Förutom henne så tittade jag bara på tjejer och tyckte att de var fina. Tyckte att killar var lite konstiga och "onödiga". Minns att jag tyckte att det var helt normalt för mig då, men att jag sen när jag berättade det för några jämnåriga fick höra att det var fel och jag ville ju inte vara fel. 


    Började då gilla killar istället, men jag gillade alltid killar med liksom feminina drag, de skulle vara korta, gärna ha långt hår, tystlåtna etc. Själv var jag väldigt opopulär så det blev inget med dessa killar. Jag experimenterade mer med en annan tjejkompis på hennes initiativ men hon var uppenbarligen hetero och det gick aldrig så långt, lite kyssar och petting på mig typ. Jag fick inte röra i henne så för hon tyckte att hon var tjock. 


    När jag kom in i tonåren så började jag tänka på mig själv som bisexuell. Jag blev kär i en tjej under den tiden och gillade en till (inte besvarat). Jag gillade inte direkt någon kille men sen började en äldre kille ge mig uppmärksamhet och det tyckte jag om. Jag kände mig inte som en "riktig tjej" eftersom jag var så opopulär och försökte på alla sätt vara det. Jag hade tighta kläder, kjolar, avskydde allt icke-feminint på mig själv och försökte på olika sätt vara som den första tjejen jag blivit kär i som barn, liksom ta över hennes utseende så gott det gick.


    Denna äldre kille tyckte att jag var attraktiv och var den första som visade att jag var det och jag tänkte att detta kanske var min enda chans att någon gång ha sex så jag inledde en kk-relation med honom. Jag tyckte aldrig om att ha sex med honom. Jag tyckte att det var lite skrämmande och inte upphetsande även om jag njöt av att få uppmärksamhet. Det kändes lite "meningslöst" på något sätt. En gång slickade han mig och ville att jag skulle få orgasm men jag kände ingenting. Fick aldrig orgasm av sexet med honom heller. Ändå blev jag jätteledsen när han sen blev tillsammans med en med honom jämnårig tjej, kände mig ratad. Även fast jag inte hade några känslor för honom. 


    Något år efter det så träffade jag min pojkvän. Han var lång men smal i kroppen och vägde lika mkt som jag gjorde (och jag är en liten tjej!). Jag blev jättekär i honom och med honom fick jag orgasm... i början. Jag tyckte om att experimentera med rollekar och ville gärna att han skulle ha tjejkläder på sig tex klänningar och långt hår och jag tyckte om att jag var den av oss som var mer erfaren (han var oskuld när vi träffades). Han hade inte så mkt emot detta och sa att han varken kände sig som en kille eller en tjej. Sedan fick jag vestibulit efter bara några månaders relation och sexet blev svårt. Vi höll ihop som ett par mycket länge och är fortfarande ett par idag och jag älskar honom högt men sexet blev aldrig roligt och okomplicerat igen. Jag blev inte våt, jag hade låg sexlust, sex kändes fel, jag hade ont etc under hela vår relation. Han växte gradvis upp till en man, fick mer muskler, blev mer dominant i personlighet och självförtroende och gick dessutom upp i vikt en hel del (40 kg mer än när vi träffades). Vi har varit ihop i 20 år nu och fått ett barn. Det är svårt att beskriva vad jag tycker känns fel med sex med honom men jag tror att en av sakerna är att jag inte tycker om att känna mig liten. Jag vill liksom vara jämställd eller att man ska vara lika stora, att jag ska vara (nästan iaf) lika stark som honom. Just den här grejen som många tjejer gillar att killen är stor och stark och välutrustad och "tar" dem tycker jag bara känns obehaglig och skrämmande. 


    Under vår relation så har jag fått känslor för andra ett par gånger (vilket jag vet är helt förkastligt). Det har bara varit med andra män. Första var socialt lite awkward, mkt kort och helt oerfaren. Den andra likaså. Den tredje var större rent fysiskt men hade ändå en hel del feminina drag såsom kroppsbyggnad (gynekomasti vilket jag tände på), längre hår etc. Dock har det aldrig varat någon längre tid och alla har varit mkt yngre än vad jag själv är. 


    Jag och min pv försöker nu reda ut vår relation och vi fastnar på att detta har varit ett problem under hela vår relation och det verkar inte gå att göra det bättre. Jag börjar fundera på om jag kanske är lesbisk och att det är därför det inte funkar mellan oss med sexet. Något är i alla fall fel. 


    När jag fantiserar så fantiserar jag antingen om killars personligheter och en manskropp tänder mig inte alls oavsett hur den ser ut om den inte sitter på någon jag har känslor för. Kvinnokroppar tänder mig absolut men jag har svårare att få känslor för kvinnor. Är lite rädd för dem nästan. Har också ett stort behov av att själv bli sedd som en tjej och är alltid orolig över det och känner mig lite som en fejk-tjej på något sätt. Nästan som att jag vore transsexuell som ville vara tjej... fast jag ju är en tjej rent fysiskt. 


    Vad gäller porr så har jag alltid avskytt heteroporr, tycker inte det är attraktivt alls. Jag är däremot förtjust i porr mellan två killar men bara om de identifierar som hetero själva och det blir lite "tension" mellan dem på ett sånt sätt. De måste också vara lika stora. Jag gillar också att titta på när det bara är en tjej och kan tycka om när det är en kille om jag har känslor för honom, annars inte. 


    Ställ gärna frågor, hjälp mig reda ut detta. Min långa relation står och faller med det här. Min partner säger att vi kan reda ut det mesta men inte om jag är lesbisk och att det är därför vi har så mkt sexuella problem. Han vill också känna sig attraktiv och accepterad som han är och det förstår jag. Samtidigt älskar jag honom högt och vi har ett barn tillsammans som inte mår bra av förändringar så om det går att göra något för att rädda vår relation så vill jag det. 


    Jag har gått hos sexolog och vi har gått i parterapi och det har inte hjälpt. 

  • Svar på tråden Är jag lesbisk?
  • Anonym (Titel)

    Tror inte man måste dela in allt i fack. Vi tänder på olika saker. Jag är hetero men tycker kvinnokroppar är vackrare.

    Visst kan det vara så att du är transsexuell? Eller mittemellan. Finns de som inte identifierar sig som varken kille el tjej. Du tänder på en person helt enkelt. Måste inte vara lesbisk för det. Kanske kan vara värt att gå i hypnos, bildtolkning, resanterapi, TRE eller annan terapi för att reda ut bakgrunden till hur du ser på digsjälv. Kanske är just din man du inte tänker på. Använder du hormonella preventivmedel? Det kan ta bort sexlust och få en att känns sig annorlunda. Det rubbar hormonerna. I så fall börja ta bort det.

    Du kanske behöver mer tid till digsjälv just nu. Art hitta ditt sanna jag.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Titel) skrev 2018-04-27 09:51:13 följande:

    Tror inte man måste dela in allt i fack. Vi tänder på olika saker. Jag är hetero men tycker kvinnokroppar är vackrare.

    Visst kan det vara så att du är transsexuell? Eller mittemellan. Finns de som inte identifierar sig som varken kille el tjej. Du tänder på en person helt enkelt. Måste inte vara lesbisk för det. Kanske kan vara värt att gå i hypnos, bildtolkning, resanterapi, TRE eller annan terapi för att reda ut bakgrunden till hur du ser på digsjälv. Kanske är just din man du inte tänker på. Använder du hormonella preventivmedel? Det kan ta bort sexlust och få en att känns sig annorlunda. Det rubbar hormonerna. I så fall börja ta bort det.

    Du kanske behöver mer tid till digsjälv just nu. Art hitta ditt sanna jag.


    Tack för ett mycket tankvärt svar! 


    Det är inte så viktigt för mig med en sexuell identitet på så sätt att jag vill kunna tänka på mig själv som lesbisk eller bisexuell eller så, men det känns viktigt att veta om jag är en sådan som kan tända på min man så som han är, eller om jag kan lära mig att göra det. Kan jag inte det så är det ju inte rätt mot honom att fortsätta vår relation men om jag kan det så vill vi båda göra det. Men det känns som att vi har varit i det här limbot nu i så många år att jag känner att jag måste få veta. Varken någon av oss eller vårt barn mår bra av att vi är i en kärleksrelation där det inte finns någon fysisk kärlek så att säga. Det gör att vi kommer längre och längre ifrån varandra och känner oss ensamna i relationen. Men vi är båda beredda att jobba på det om det finns en lösning. Samtidigt så känner min man att han inte orkar känna sig oattraktiv och fel längre och det förstår jag också, så tiden är knapp. 


    Jag har funderat på transsexualitet. Det är så viktigt för mig att vara feminin och bli sedd som en tjej att det kanske döljer sig något annat bakom? Eller så har jag bara försökt internalisera den tjej som jag vill vara med som någon jag vill vara istället. Det är svårt att veta. Jag känner absolut inget behov av att ha en manskropp själv, vill inte alls det nu. Blir ledsen om jag ses som "en i gänget" i ett killgäng tex, vill vara tjej. 


    Om det är så att jag kan tända på män så borde jag väl kunna tända på min man. Jag tycker att han är vacker, ser bra ut och jag tycker väldigt mycket om honom som person och älskar honom. Så varför känner jag att det blir fel med sexet? När vi har sex nu så känns det liksom mekaniskt och tomt fast känslorna finns där. 


    Det skulle vara jätteintressant att gå i hypnos eller någon annan sådan terapi men jag bor i en liten stad och här finns bara "vanlig" terapi. Men jag tror också att min man inte vill vänta på att jag ska gå där i ett år. Han vill ha ett svar på om jag kan eller kan komma att finna honom attraktiv i framtiden, så fort som möjligt. 


    Jag är så rädd att jag bara lurar mig själv. Är jag lesbisk men vill vara med honom pga att han har en mer "okönad" själ eller är jag bisexuell och har något annat sexuellt problem som kanske kan gå att lösa? Vacklar fram och tillbaka och jag får inte välja fel, för hela mitt framtida liv beror ju på det. 


    Vad skulle du/ni göra i mitt ställe? 


    Jag använder inte hormonella preventivmedel, gjorde det under de första åren av vår relation (förutom i början då) men har nu inte använt det på säkert 10 år och i mitten av relationen så var det då och då, provade en sort, fick biverkningar och slutade... väntade något år och testade en ny sort etc. Men jag kommer inte använda det mer. 

  • Anonym (Titel)

    Jag tänker att det finns många män som jag tycker är snygga men som jag inte tänder på... men jag förstår hur du känner.

    Kanske kan det vara så att du inte mår helt bra själv och därför inte känner känslan eller att det är något med sex där du blivit hämmad pga att det gjort ont el liknade. Är man stressad kan det vara svårt att hitta känslan.

    Bildtolkning finns att få på distans (Jobbar själv med det). Tycker det är toppen att komma närmre digsjälv och se om det finns blockeringar. Säg till om du är intresserad så kan jag skicka PM om du har något alias.

    Synd att det inte finns hypnos men som sagt finns andra vägar att gå. I bildtolkning skulle du kunna måla din man och dig. Då går det göra en tolkning på det. Man tittar på avstånd, symboler, färger mm. En bild säger mer än tusen ord ;).

  • Anonym (Bikille)

    Jag är bisexuell. Fast jag insåg det först i vuxen ålder. Men jag känner igen tankarna kring osäkerhet när "alla andra" var så självklart och säkra på sin sexualitet.

    När andra tittade på tjejerna i porrsammanhang, så tittade jag ju på både killar o tjejer, med mera. Lesbisk porr har jag aldrig gillat. Tittade inte påbögporr förrän efter jag insett att jag är bisexuell, och den typen av porr gillar jag. Tror porrpreferensen ger en hint om din sexuella läggning...

    Tror nästan man måste prova ha sex för att veta säkert, om man känner sig osäker. Det finns de som är nyfikna och inser att det känns helt fel efteråt, alternativt dem som känner att det är hel rätt..

    Att ha sex med andra är problematiskt om man är i en realtion.

    Jag tror dessutom att sexualiteten är lite som en gråskala mellan homo och hetero. Många bisexuella har könspreferens, och självklart föredrar vissa kroppstyper osv.

    Jag lever i en vanlig relation med kvinna

    o barn. Skulle det ta slut skulle jag definitivt satsa på killar. Vårt sexliv funkar också sådär...

    Tror kanske du borde träffa rfsl på något möte. De träffas ibland. Eller gå med i qruiser, och prata med likasinnade på nätet, det hjälpte mig i alla fall

  • Catriarch
    Anonym (Titel) skrev 2018-04-27 09:51:13 följande:

    Tror inte man måste dela in allt i fack. Vi tänder på olika saker. Jag är hetero men tycker kvinnokroppar är vackrare.

    Visst kan det vara så att du är transsexuell? Eller mittemellan. Finns de som inte identifierar sig som varken kille el tjej. Du tänder på en person helt enkelt. Måste inte vara lesbisk för det. Kanske kan vara värt att gå i hypnos, bildtolkning, resanterapi, TRE eller annan terapi för att reda ut bakgrunden till hur du ser på digsjälv. Kanske är just din man du inte tänker på. Använder du hormonella preventivmedel? Det kan ta bort sexlust och få en att känns sig annorlunda. Det rubbar hormonerna. I så fall börja ta bort det.

    Du kanske behöver mer tid till digsjälv just nu. Art hitta ditt sanna jag.


    Vad i hela friden dillar du om? Transsexualism har inget med sexualitet att göra (och just den beteckningen är oftast inte uppskattad i transkretsar just pga det vanligt förekommande missförståndet) och om nu TS vore det så hade det inte direkt besvarat hennes frågan ändå.

    Till TS: Sexualitet är tyvärr inte så enkelt som svart eller vitt. Personligen så attraheras jag av kvinnor (vilket, rent biologiskt skulle kvalificera mig som lesbisk..) men det har hänt vid två tillfällen att jag har attraherats av män; en transkille som inte hade transitionerat och vår fantastiskt finlemmade adonis till granne. Med det sagt så är en definition inte den primära frågan utan det handlar snarare om vad DU vill, vem DU attraheras av och hur DU vill leva ut din sexualitet. Jag skulle föreslå att du försöker lära känna den delen av dig själv. Rör dig bland och prata med andra kvinnor som gillar kvinnor. Experimentera utan att för den sakens skull tvinga in dig själv i något. Huvudsaken är att du skall vara bekväm och finna det som känns rätt för dig.
  • Anonym (Titel)
    Catriarch skrev 2018-04-27 14:13:34 följande:

    Vad i hela friden dillar du om? Transsexualism har inget med sexualitet att göra (och just den beteckningen är oftast inte uppskattad i transkretsar just pga det vanligt förekommande missförståndet) och om nu TS vore det så hade det inte direkt besvarat hennes frågan ändå.

    Till TS: Sexualitet är tyvärr inte så enkelt som svart eller vitt. Personligen så attraheras jag av kvinnor (vilket, rent biologiskt skulle kvalificera mig som lesbisk..) men det har hänt vid två tillfällen att jag har attraherats av män; en transkille som inte hade transitionerat och vår fantastiskt finlemmade adonis till granne. Med det sagt så är en definition inte den primära frågan utan det handlar snarare om vad DU vill, vem DU attraheras av och hur DU vill leva ut din sexualitet. Jag skulle föreslå att du försöker lära känna den delen av dig själv. Rör dig bland och prata med andra kvinnor som gillar kvinnor. Experimentera utan att för den sakens skull tvinga in dig själv i något. Huvudsaken är att du skall vara bekväm och finna det som känns rätt för dig.


    Jag är mycket väl medveten om att transexualism inte handlar om vilken läggning man har. Har själv en dotter som är transsexuell. Du måste missuppfattat mig. Förstår inte din ilska. Jag frågade för att det såg ut i texten som om det kanske var könsidentiteten som inte var riktigt klar. TS tog uppenbarligen inte illa vid sig så du behöver inte ifrågasätta mig.
Svar på tråden Är jag lesbisk?