• Anonym (Mamma)

Pris för bra prestationer

Mitt barn går i tvåan och är läxbefriad på grund av sin autism.

Läraren ger varje vecka pris till de barn som lämnat in läxan och presterat bra.

Det här gör mitt barn så himla ledsen, att alltid få sitta och se de andra få, men aldrig få själv.

Är det här verkligen okej av en lärare som har barn med särskilda behov i klassen?

Känns väldigt elakt, även om det givetvis inte är lärarens avsikt.

• Svar på tråden Pris för bra prestationer
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2018-04-28 12:47:31 följande:

Vad svarade läraren när ni diskuterade det?

Bara att det är olyckligt att hen tar det så, men att det redan är etablerat och blir fel att ändra något barnen förväntar sig.
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 12:53:10 följande:
    Bara att det är olyckligt att hen tar det så, men att det redan är etablerat och blir fel att ändra något barnen förväntar sig.
    Hmm, låter som att det görs av fel anledning om man gör det för att barnen förväntar sig det snarare än för att det har ett positivt syfte för dem. Det finns forskning kring att belöning och bestraffning inte är bra metoder att använda så regelbundet då det inte motiverar barnet att göra något av rätt anledning, det minskar till och med motivationen efter ett tag.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 08:37:21 följande:

Varför ska de ens ha en morot för att göra något de ska göra oavsett?

Jag lägger mig inte i om sättet det görs på i detta fall är bra eller dåligt, men jag fattar inte alls hur du tänker när du inte tycker att barnen skall ha en morot för det de ändå måste göra?! Själv har jag exempelvis lön för mitt arbete vilket är en bra morot, i livet krävs prestationer och man får vanligen något för dessa. Många barn tycker att det är jobbigt med läxor och då är det väl toppen om man kan sporra dem på något vis?
  • Anonym (Vill ha de läraren)

Önskar att min sons lärare skulle införa något liknande. Vi behöver verkligen mer morötter från skolan för att få dem gjorda!

• Anonym (Anpassningåtbådahåll)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 12:51:55 följande:

Hur är det dubbelmoral att tycka illa om att läraren gång på gång visar inför klassen att ett barn inte har gjort läxan? Vad hände med guldstjärnor i boken? Diskret, men ändå en pepp att prestera. Jag tycker inte om lärarens idé alls, finns ingen vettig anledning att hänga ut barn som av olika anledningar inte gjort eller fått bra resultat på läxan.

Får alla utom ditt barn pris, eller delas det ut pris till de som presterat bäst?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Vill ha de läraren) skrev 2018-04-28 13:42:04 följande:

Önskar att min sons lärare skulle införa något liknande. Vi behöver verkligen mer morötter från skolan för att få dem gjorda!

Inget hindrar väl DIG från att ta till vilka medel du önskar för att få ditt barn att göra det den ska.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vill ha de läraren) skrev 2018-04-28 13:42:04 följande:

Det är ditt ansvar att få ditt barn att göra sina läxor, inte skolans.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anpassningåtbådahåll) skrev 2018-04-28 13:59:46 följande:

Får alla utom ditt barn pris, eller delas det ut pris till de som presterat bäst?

De som gjort bra ifrån sig på läxorna, kan vara allt från alla förutom mitt barn till att bara ett fåtal får ibland.
  • Anonym (***)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 08:53:07 följande:
    För att ditt barn, i deras ögon, slipper. Och för att det handlar om små barn som lär sig bäst genom belöning och uppmuntran. Om en sitter i rullstol så måste man inte ta bort medaljer i höjdhopp.

Du behöver inte kalla det läxa. Klarar han att läsa en sida, räkna ett tal eller rita en bild en gång i veckan hemma? Gör något sånt och skriv upp vad han gjort. Sedan berättar du det för läraren i slutet på veckan. Ni måste inte säga : Nu har du en läxa! Med sträng röst.
    Slipper läxor? Tror du inte TS barn hellre hade sluppit sin funktionsnedsättning istället?

Tycker du som pedagog verkligen att det är rättvist att belöna barn för att de sluppit en funktionsnedsättning? Det är ju där man måste börja, när man pratar om rättvisa. Från början. Inte med att TS barn slipper läxor.
  • Anonym (***)
    Anonym (Peter) skrev 2018-04-28 12:16:39 följande:

Man ska inte ha belöningar av det slaget i skolan.

Maila och be läraren förklara hur hen tänker och skicka svar till rektor och utbildningsnämnd.

Svar på tråden Pris för bra prestationer