• Anonym (Irriterad granne)

    Ringa störningsjouren?

    Jag funderar allvarligt på att ringa störingsjouren. Grannarna ovan mig går på toaletten flera gånger varje natt, detta har pågått i fyra dagar nu. Inte nog med att man hör spolandet varje natt, det dunkar också i golvet när de går. En i hushållet ovanför jobbar natt så man hör när denna kommer hem varje gång! Nu funderar jag på att ringa störingsjouren. Är trött på respektlösa grannar. Nej de har inga barn, men vi har det. Sedan kan de komma och gnälla över att våra barn är högljudda och vaknar kl 6, men det är iaf tillåtet den tiden att föra ljud.

  • Svar på tråden Ringa störningsjouren?
  • Anonym (Irriterad granne)
    Anonym (123) skrev 2018-04-28 12:24:59 följande:

    Eller så kan du ju flytta ut i skogen.


    Varför? Vi har inte råd med hus. Men att hålla på att störa kl 1-2 på natten flera gånger är tröttsamt.
  • Mantrasina

    Tro det eller ej, men man får faktiskt använda sin toalett flera gånger varje natt om man behöver det, och man får röra sig i sin lägenhet. 

    Det kan ju vara schysst att påpeka för dem att det låter en hel del när de går så att de kanske kan gå lite försiktigare innan du ringer störningsjouren. Och störningsjouren kommer högst troligt inte komma ut på en sån ringning - och gör de det så är risken stor att du själv får stå för notan för att det dels inte går att påvisa, dels inte kommer att räknas som en störning.

  • Fiona M

    Hur kommer det sig att du tycker duna barn får föra liv kl.6 men att de inte får gå/gå på toaletten på natten?

    Anser du att det ena är vardagliga ljud torde väl det andra också hamna där.

    Ingen störningsjour kommer bry sig om det du nämner, däremot kan ni prata med hyresvärlden om dålig isolering.

  • fjanten

    Men gud... Kanske bättre att grannen kissar i sängen och måste tvätta sängkläder flera gånger varje natt. Säkert tystare........

  • Anonym (C)

    Prata med grannarna (eller skriv ett vänligt litet brev) och be att de tänker på att huset är lyhört och att de ska försöka vara tystare på nätterna. Om ens granne är trevlig och bara vänligt påpekar att hen har svårt att sova p.g.a. ljud från ens lägenhet så tror jag att de flesta skulle vara beredda att ändra sitt beteende i alla fall en liten smula.

  • Anonym (Irriterad granne)

    Anledningen till att jag tycker barnen får låta då är för att de flesta är vakna eller ska gå upp då. Grannarna ovanför får väl kissa innan de går och lägger sig?

  • Mantrasina
    Anonym (Irriterad granne) skrev 2018-04-28 12:48:00 följande:

    Anledningen till att jag tycker barnen får låta då är för att de flesta är vakna eller ska gå upp då. Grannarna ovanför får väl kissa innan de går och lägger sig?


    Vilket naivt tänk.

    Det gör de säkert. Men det finns tusen (nåja, nästan) anledningar till att en inte klarar av att sova en hel natt utan att gå upp på toaletten. En väldigt vanlig är att en blir äldre och musklerna slappare. Eller urinvägsinfektion. 

    Barnen får väl leka tyst, mellan 22 och 7 brukar de flesta säga att det ska vara tyst i lägenhetshus. Däremot får man aldrig - oavsett klockslag - störa sina grannar medvetet. Däremot får man lov att leva i sin lägenhet - man får ha sex, man får leka, man får gå på toaletten, mna får duscha, man får komma hem efter jobbet halv åtta på morgonen.
  • MrsAJ88

    Men bor man i lägenhet så får man finna sig i att det låter litegrann från grannarna. Naturligtvis inte högt spelad musik eller dammsugning mitt i natten, men att grannarna går på toa, lagar mat eller dylikt måste de få göra när de vill på dygnet. Skaffa öronproppar om det stör så mycket! Det finns faktiskt de som måste gå på toa på natten även om de gör det på kvällen innan de lägger sig (vissa gravida, gubbar med prostatabesvär, någon stackare med urinvägsinfektion eller magsjuka).

    Vill man ha det tyst och lugnt jämt får man flytta till hus.

  • Anonym (Eh va?)

    Jag är gravid och kissar tusen gånger på natten. Hade nån gnällt så hade jag sparkat dom i strupen.

    Jobbar man natt så måste man kunna leva i sitt hem också, jag förstår att dom kan klaga på barnen också för att man är säkert skittrött när man jobbat natt och behöver sova på dagen.

    Däremot- hade dom spelat hög musik, bråkat eller sett tv med maxvolym eller haft skällande hundar så hade det inte varit okej.

    Hade mina grannar fått tex ett kolikbarn så hade jag hellre erbjudit mig att hjälpa till istället för att klaga.

Svar på tråden Ringa störningsjouren?