Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Jag ÄLSKAR min svärmor!

Tycker det finns så många trådar här på FL som handlar om (ofta nyblivna) mammor som har problem/konflikter med sina svärmödrar. Och många i kommentarerna som känner igen sig.

Därför ville jag starta en tråd som handlar om det motsatta: vi som har en BRA relation till svärmor!

Min svärmor är underbar. Vår son är hennes (och svärfars) fjärde barnbarn, bebisen i magen blir nr 6. Svärmor är lugn, respektfull, fin med barnen. Vi bor i samma stad och träffas åtminstone varannan vecka, helst lite oftare om vi får ihop våra scheman (hon jobbar ca 80% både dag och kväll). Vi ringer ibland till varann bara för att prata och smsar också då och då. Vi delar våra scheman med varann så vi ska kunna synka när vi kan ses. Vi ställer upp som hundvakt åt varandra och de frågar ibland om de får ?låna? sonen för lek, promenader eller någon enstaka övernattning bara för att det är kul.

Hon respekterar vår önskan om att inte ge godis till sonen (han är 18 mån), och jag är okej med att hon bjuder på fikabröd och glass ibland (men oftast blir det bär och frukt!). De frågar oss vilka regler vi vill ska gälla hos dem men vi är också flexibla med att specialregler kan få gälla hos dom. De köper ibland något fint till honom, ofta något klädesplagg, mer sällan en leksak, men det blir inte FÖR mycket. De brukar fråga vad vi önskar oss till sonen runt jul och födelsedag så de köper bra saker. Vi har likande smak och kan prata om mat, blommor, hundarna, jobbet, heminredning och lite allmänt skvaller i förtroende. Vi lånbyter böcker, tidningar, recept och likande.

De har skaffat en barnstol, en sittvagn och en spjälsäng så barnbarnen kan vara hos dom (det är snart tre barnbarn under två år) vilket jag uppskattar så vi slipper släpa grejerna fram och tillbaka.

Jag har känt henne i fyra år nu och sedan i julas har jag känt att jag skulle vilja tala om för henne att jag älskar henne, så som jag säger till min egen mamma ofta. Det är bara svårt att säga det första gången, vill helst att vi ska vara ensamma och det ska kännas naturligt och inte obekvämt för henne. (Förslag på den välkomnas!)

Finns det någon mer än jag som tycker om sin svärmor eller är jag ensam?

(Ska lägga till att jag inte är lika bekväm med svärfar, mest för att vi är så olika! Men jag litar ändå på honom till 100% och han är UNDERBAR med sonen och de andra barnbarnen så det väger upp!)

• Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!
  • LakritsMatte
    Anonym (B) skrev 2018-04-28 13:42:03 följande:

Att du älskar henne kanske är lite stora ord att säga till svärmor. Men köp en fin blomma till henne utan att det är någon speciell dag och så säger du att du tycker hon är en fantastisk svärmor och farmor och att du uppskattar allt hon gör. Så gjorde jag med min och den lilla gesten räckte för att hon skulle gråta av glädje.

Eller förresten, säg fantastiska svärföräldrar. Annars blir nog svärfar lite putt.

Men jag känner ju verkligen att jag älskar henne? På samma sätt som jag känner (och har sagt till) min bästa väninna att jag älskar henne. Jag vill att hon ska veta det.

Och jag känner inte alls lika för svärfar, han är fantastisk men jag älskar honom inte på samma sätt.
  • LakritsMatte
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-04-28 23:58:49 följande:

Min svärmor är en av mina bästa vänner. Fast det skiljer 32 år så känns det som vi är jämngamla. Vi är så lika som personer vilket gör att vi förstår varann på ett djupare plan.

Det finns alltid en kopp kaffe och en stund över för den som vill hemma hos svärföräldrarna.

Både hon och svärfar ställer upp till 100 procent på sina barn med familjer. Jag umgås med dem flera dagar i veckan nu när jag är mammaledig, de bor 100 m bort.

Jag kan inte beskriva hur lycklig jag är att ha fått så underbara svärföräldrar. De är så otroligt älskvärda och fina. De är så stöttande i mitt och min partners föräldraskap och underbara farföräldrar år vår son. Jag kan inte önska mig något bättre.. <3

Scoops skrev 2018-04-29 00:25:04 följande:

Jag med! Min svärmor är helt fantastisk!

Vi cyklar och motionerar tillsammans, shoppar och småpratar i telefon. Bor ett stenkast ifrån varann och träffas minst två gånger i veckan, reser ihop någon gång om året.

Tycker verkligen jag hade tur i svärmorslotteriet, min mamma är helt ok med min fästman, men de har inte alls samma relation som jag har till hans mamma.

Vilken tur ni har som bor så nära! Jag drömmer lite om att köpa ett hus på svärföräldrarnas gata, husen där är jättefina men tyvärr ligger det inte riktigt i det område vi helst vill bo i...

Håller med om det du skrev sist Scoops, mina föräldrar är jättebra med min man men de har ingen personlig relation alls. Vi har också försökt sammanföra våra föräldrar men det har inte blivit lika naturligt som vi hoppats...
Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!