• Anonym (Kaffedraken)

    När man är berusad/full kommer ens riktiga jaget fram?

    När man är full/berusad, avslöjar man då sitt riktiga jaget och visar vad man är för person på riktigt?

    Jag pratar inte om en person börjar gråta eller blir arg. Utan snarare pratar om åsikter och kanske andra, djupa känslor m.m och liknade saker.

    Skall man ta sådana snack med nypa salt, för att personen är full/berusad, eller har man just lärt känna personen på det sättet, just för att full/berusningen avslöjar personens riktiga jaget?

    Återigen, jag pratar inte om när människan gråter floder eller är ilsken.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden När man är berusad/full kommer ens riktiga jaget fram?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror ett kraftigt förvanskat "jag" kommer fram som typ en annan person. Givetvis spelar det roll hur full personen är.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror man ska ta det med en nypa salt. Ens tankeförmåga fungerar inte alltid rationellt och omdömesfullt när man är påverkad. De flesta har nog erfarenhet av att ha sagt något man inte alls står för när man varit för berusad. Samtidigt till en viss gräns innan man blir för berusad för att tänka klart kan man nog bli lite modigare och säga saker man annars inte skulle vågat.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En väldigt berusad människa blir ju disorienteead på många sätt. Känsloyttringar som kärleksförklaringar eller motsatsen ska man nog vasa försiktig med att tro på rakt av liksom löften av olika slag eftersom känslor kan förstärkas och konsekvenstänket trubbas av. Språkbruk osv som används vid berusning tycker jag dock säger en del om personen, liksom åsikter. Man blir ju i normalfallet inte helt personlighetsförändrad av aökohol, så skulke någon använda vissa ord eller uttrycka vissa åsikter under berusning så är det väl sällan taget helt från luften.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns ett uttryck.

    "En nykter mans tankar är en full mans ord"

    Jag ser ju direkt att de som blir mer vågade / öppna/ impulsiva / pratglad/ närgången / agressiva av alkohol är ju folk som ännu inte riktigt vågar vara sig själv nykter

    Ta mig som exempel, jag har en full personlighet så folk tror jag är full när jag är ute.

    Det är ju inget påhitt det en person som är påverkad säger, det är ju från ens egna tankar och frågor så de som är otrogna på fyllan t.ex, de som blir agressiva och säger dumma saker eller de som blir super seriösa i snack om politik, de menar ju deras ord de menar ju deras handlingar.

    Det enda som händer med alkohol är att du bromsar inte dig själv längre, du vågar göra och säga precis det du känner för.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kusin Krakel skrev 2018-04-29 05:56:44 följande:

    Man blir ju i normalfallet inte helt personlighetsförändrad av alkohol, så skulke någon använda vissa ord eller uttrycka vissa åsikter under berusning så är det väl sällan taget helt från luften.


    Precis. Allt är ju du.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nja man ska inte svälja med hull och hår vad en berusad person säger. Visst kan en del bli lite modigare och börja prata mer än annars men är man lite för berusad blir det nog en hel del svammel och lite osammanhängande (även inne i hjärnan). 

    Jag har egna erfarenheter (får skylla på att jag var ung tonåring kanske Flört )  av att jag i princip övertygade mig själv på fyllan att jag var kär i min dåvarande pojkväns bror. Det var jag absolut inte alls, men han var schysst och vi umgicks en del allihop. Plötsligt på en fest fick jag för mig att det var honom jag borde ge mina kärleksförklaringar till. Som tur var fick jag inget läge att göra det och nästa morgon när jag kom ihåg vad jag hade tänkt kunde jag verkligen inte stå för det. Kunde absolut inte ens förstå hur tankarna hade uppstått. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag resonerar tvärtom, det som någon säger eller gör på fyllan skulle jag aldrig ta på allvar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2018-04-29 07:41:48 följande:

    Jag resonerar tvärtom, det som någon säger eller gör på fyllan skulle jag aldrig ta på allvar.


    Vad betyder det i praktiken?

    Om någon var extremt otrevlig mot dig, knsle uttalade sig grovt rasistiskt eller sexistiskt, eller hotade om våld - skulle då du förlåta det rakt av eftersom personen var berusad? Och tänka att det bara var fyllan som pratade och inte hade något med dennes åsikter eller personlighet att göra?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kusin Krakel skrev 2018-04-29 07:48:30 följande:

    Vad betyder det i praktiken?

    Om någon var extremt otrevlig mot dig, knsle uttalade sig grovt rasistiskt eller sexistiskt, eller hotade om våld - skulle då du förlåta det rakt av eftersom personen var berusad? Och tänka att det bara var fyllan som pratade och inte hade något med dennes åsikter eller personlighet att göra?


    Ja
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kusin Krakel skrev 2018-04-29 07:48:30 följande:

    Vad betyder det i praktiken?

    Om någon var extremt otrevlig mot dig, knsle uttalade sig grovt rasistiskt eller sexistiskt, eller hotade om våld - skulle då du förlåta det rakt av eftersom personen var berusad? Och tänka att det bara var fyllan som pratade och inte hade något med dennes åsikter eller personlighet att göra?


    Ska förtydliga, man är alltid ansvarig över sina handlingar oavsett om man är nykter eller full, så en person som är våldsam berusad eller beter sig otrevligt är ingen som jag vill ha i min närhet, så jag svarade för snabbt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kan inte ens dricka mig full, kräks nästan av bara en droppe alkohol

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2018-04-29 08:12:45 följande:

    Ska förtydliga, man är alltid ansvarig över sina handlingar oavsett om man är nykter eller full, så en person som är våldsam berusad eller beter sig otrevligt är ingen som jag vill ha i min närhet, så jag svarade för snabbt.


    Ok men om personen gör så några gånger, tex hotar dig med våldtäkt för han blir förbannad. Skulle du umgås med denne i garanterat nyktert tillstånd sedan (dvs när denne inte är berusad och otrevlig) utan att personen bett om ursäkt, gått igenom terapi eller så, eller skulle du ändå känna att detta var en person som trots allt är kapabel att hota med våldtäkt pch känna obehag för det? Dvs ändå tänka att hotet hade något med personens åsikter, värderingar och personloghet att göra, eller låta personen bara skylla på fyllan?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kusin Krakel skrev 2018-04-29 08:22:07 följande:

    Ok men om personen gör så några gånger, tex hotar dig med våldtäkt för han blir förbannad. Skulle du umgås med denne i garanterat nyktert tillstånd sedan (dvs när denne inte är berusad och otrevlig) utan att personen bett om ursäkt, gått igenom terapi eller så, eller skulle du ändå känna att detta var en person som trots allt är kapabel att hota med våldtäkt pch känna obehag för det? Dvs ändå tänka att hotet hade något med personens åsikter, värderingar och personloghet att göra, eller låta personen bara skylla på fyllan?


    Jag skulle nog känna obehag eftersom personer uppenbarligen är gränslös. Man är fortfarande ansvarig.för sina handlingar även om man är full.

    Vad jag tycker om personen är självklart en kombination av hur personen är som nykter och hur personen visar ansvar när personen är berusad och/eller personen hanterar att han/hon hanterar det faktum att personen har ett dåligt ölsinne.

    Dvs vet personen om att han/hon har ett farligt beteende vid berusning och ändå dricker så kan det räcka för att jag undviker att umgås med personen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är nog känslor och tankar man har som kommer fram men de kan vara förstärkta tex "du är min bästa bästa vän i hela världen och jag älskar dig såååå mkt" = du är rolig att umgås med och jag tycker om dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är övertygad om att man kan säga och göra saker när man är full som man absolut inte känner igen sig själv i i nyktert tillstånd. Av egen erfarenhet från min "vilda" ungdom vet jag i alla fall att både jag och min vänner sa och gjorde saker på fyllan som inte stämde alls med de vi var. Det betyder ju inte att man inte är ansvarig för sina handlingar. Blir man elak av alkohol betyder det inte att man nödvändigtvis är en elak person, men då ska man inte dricka alkohol.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En nykter människa har gränser. Han/hon vet vad som kan sägas och göras och har spärrar för allt som är extremt eller elakt. Dessa gränser är personliga och formar hans/hennes egenskaper och uppförande. 
    Dricker personen ifråga alkohol så försvagas omdömet och gränserna för vad som är tillåtet eller inte rämnar och han/hon gör saker som han/hon inte skulle gjort nykter.
    Vet man av att man har dåligt "ölsinne" ska man låta bli alkohol. Alla klarar inte av det tyvärr. 
    Så svaret på rubriken måste svara "delvis sant".   En orkester (du) kan spela olika melodier. Om du vill spela melodin "stupfull" så kan du det, det är ditt val och melodin är en del i din stora repertoar. Publiken kan bua ut dig och då måste du välja om du ska spela den melodin igen. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ens riktiga jag är den man är nykter tycker jag.

    Som nykter har man alla funktioner på plats i hjärnan, impulskontrollen är som den ska osv. Om man dricker och bedövar en del av hjärnans funktioner och ens nyktra "filter" kan en helt annan personlighet visa sig.

    Men det behöver naturligtvis inte vara den "riktiga" personligheten. Det är snarare den personen du blir om vissa delar av hjärnan som är centrala för hur du beter dig är ur funktion.

    Vet man med sig att man påverkad av alkohol blir otrevlig, obehaglig eller odräglig, så får man helt enkelt ta eget ansvar för om man tycker det är värt att bli den personen emellanåt.

    Jag skulle välja att inte dricka alls om jag hade det problemet, t.ex. för att bespara min omgivning obehaget att hantera mig full.

Svar på tråden När man är berusad/full kommer ens riktiga jaget fram?