• Anonym (Drama Queen?)

Ta bort vän från FB då man upptäckt att man har begränsad behörighet

Ville skriva en gratulation på en släktings Facebook vägg, då jag upptäckte att det för mig inte gick att skriva på hennes vägg. Hon har tidigare sagt att hon gett olika personer (även de släktingar) begränsat status på FB för att hon var rädd att de skulle skriva konstiga saker på hennes vägg. Kan tillägga att det är helt normala personer hon blockat/begränsat. Jag känner mig ändå kränkt och förminskad, speciellt eftersom jag aldrig i mitt liv skulle få för mig att skriva något konstigt på någon annans FB vägg. Valde att ta bot henne som vän på FB, eftersom att det inte finns någon poäng för mig att ha henne på FB om jag ändå bara har begränsad tillgång, som vilken främling som helst.. Värdigt? Eller Drama-Queen?

• Svar på tråden Ta bort vän från FB då man upptäckt att man har begränsad behörighet
  • Anonym (greta)

Lite väl överdramatisk reaktion, kanske. Jag har dock varit med om samma sak, min kusin tog bort nästan alla släktingar från sin fb vid någon tidpunkt, inklusive mig, trots att vi var ganska bra vänner. Efter några år tog hon tillbaka mig, fast med begränsad behörighet. Det som gjorde mest ont var nog egentligen att hon inte tog bort mina styvsystrar under den perioden, och påminns varje gång hon postar någon "har varit vänner i x antal år". Varför rök jag, liksom?

Jag har kvar henne på fb, men jag känner inte direkt att vi är vänner längre.

• Anonym (M)
    Anonym (Drama Queen?) skrev 2018-04-29 15:34:31 följande:

Ville skriva en gratulation på en släktings Facebook vägg, då jag upptäckte att det för mig inte gick att skriva på hennes vägg. Hon har tidigare sagt att hon gett olika personer (även de släktingar) begränsat status på FB för att hon var rädd att de skulle skriva konstiga saker på hennes vägg. Kan tillägga att det är helt normala personer hon blockat/begränsat. Jag känner mig ändå kränkt och förminskad, speciellt eftersom jag aldrig i mitt liv skulle få för mig att skriva något konstigt på någon annans FB vägg. Valde att ta bot henne som vän på FB, eftersom att det inte finns någon poäng för mig att ha henne på FB om jag ändå bara har begränsad tillgång, som vilken främling som helst.. Värdigt? Eller Drama-Queen?

Lite drama-queen skulle jag säga... jag har också stängt av funktionen som låter andra posta på min facebook, för jag är nästan aldrig inloggad på själva Facebook, utan använder bara messenger för att kunna skriva och ringa till folk. Vill inte använda restrerande funktioner helt enkelt. Och du vet ju dessutom att hon redan gjort så för många, släktingar som är helt "normala", så varför känma sig kränkt? Hon har ju till och med förklarat det innan. Kändes som en rejäl överreaktion från din sida.

(P.s. fyller år idag, kanske är jag din släkting du vill gratulera ;) )
  • Anonym (Drama Queen?)
    Anonym (greta) skrev 2018-04-29 15:41:20 följande:

Lite väl överdramatisk reaktion, kanske. Jag har dock varit med om samma sak, min kusin tog bort nästan alla släktingar från sin fb vid någon tidpunkt, inklusive mig, trots att vi var ganska bra vänner. Efter några år tog hon tillbaka mig, fast med begränsad behörighet. Det som gjorde mest ont var nog egentligen att hon inte tog bort mina styvsystrar under den perioden, och påminns varje gång hon postar någon "har varit vänner i x antal år". Varför rök jag, liksom?

Jag har kvar henne på fb, men jag känner inte direkt att vi är vänner längre.

Vad tråkigt att höra. Det skapar ju definitivt ett avstånd att enbart ge begränsad behörighet. Eller tror vissa personer på allvar att det inte ska upptäckas?
  • Anonym (M)
    Anonym (Drama Queen?) skrev 2018-04-29 15:57:15 följande:

Vad tråkigt att höra. Det skapar ju definitivt ett avstånd att enbart ge begränsad behörighet. Eller tror vissa personer på allvar att det inte ska upptäckas?

Men vaddå.inte upptäckas? Personen hade ju till och med sagt att hon gjort så.
  • Tihi

Jag fattar inte varför man gör som TS släkting. Om man begränsar folk så kan man ju lika gärna ta bort dom så varför ha kvar dom? Är det för att man vill visa för andra att man har 1238 vänner och låtsas vara populär? Jag hade gjort som du TS och tagit bort släktingen helt.

• Anonym (M)
    Tihi skrev 2018-04-29 16:56:45 följande:

Jag fattar inte varför man gör som TS släkting. Om man begränsar folk så kan man ju lika gärna ta bort dom så varför ha kvar dom? Är det för att man vill visa för andra att man har 1238 vänner och låtsas vara populär? Jag hade gjort som du TS och tagit bort släktingen helt.

Eller som jag skrev, jag använder inte funktionerna på facebook och ät aldrig inne på själva facebook. Använder numera endast messenger, så därför har jag stängt av möjlighet för folk att skriva på min "vägg", tagga mig i bilder, går inte att se så mycket på min profil mer än profilbild och olika kontaktsätt (email, skype, mobil). Verkligen som en adressbok för min del, är många av mina vänner som använder Facebook på det viset numer.
  • neverpreggo

Skulle skicka gratulationerna i ett PM och lägga till "för att det inte gick att skriva på din vägg men ville ändå gratta dig"

• Meriall

Det är väl en sak om man begränsar för alla för att man inte vill använda FB på det sättet men att bara begränsa för några är en tydlig signal att man inte vill vara vän med dem egentligen, iaf för mig. Jag hade nog inte tagit bort någon som gjort så men inte behandlat dem som en vän efter det utan som en ytlig bekant. För de visar ju att de vill vara det genom att göra så. 

• zdudmwml
    Meriall skrev 2018-04-29 17:28:30 följande:
    Det är väl en sak om man begränsar för alla för att man inte vill använda FB på det sättet men att bara begränsa för några är en tydlig signal att man inte vill vara vän med dem egentligen, iaf för mig. Jag hade nog inte tagit bort någon som gjort så men inte behandlat dem som en vän efter det utan som en ytlig bekant. För de visar ju att de vill vara det genom att göra så. 
    Sen kan det vara så att personen inte har full koll på inställningarna.
    Att fel poerson hamnat i fel grupp osv.
    Många tycker att det där är otroligt krångligt.

Varför utgå från det värsta liksom?
  • Meriall
    zdudmwml skrev 2018-04-29 17:35:21 följande:
    Sen kan det vara så att personen inte har full koll på inställningarna.
    Att fel poerson hamnat i fel grupp osv.
    Många tycker att det där är otroligt krångligt.

Varför utgå från det värsta liksom?

Jo är det så att man tror man är bra vänner och sedan upptäcker detta så hade jag nog frågat först... men i TS fall så sade ju personen att hon valt att begränsa vissa personer... och då hade jag tagit för givet att hon gjort rätt. Upptäcker hon senare att det blivit fel säger hon förhoppningsvis det till mig. Jag skulle ju inte vara otrevlig eller så, utan bara konstatera att personen inte ser mig som en nära vän och övergå till att också se personen som en avlägset bekant. Hör hon av sig och säger att det blev tyvärr fel så skulle jag se henne som en vän igen. 

Hade inte orkat bli sur eller något sådant utan sett henne som en bra bekant. 

• zdudmwml
    Meriall skrev 2018-04-29 17:48:36 följande:

Jo är det så att man tror man är bra vänner och sedan upptäcker detta så hade jag nog frågat först... men i TS fall så sade ju personen att hon valt att begränsa vissa personer... och då hade jag tagit för givet att hon gjort rätt. Upptäcker hon senare att det blivit fel säger hon förhoppningsvis det till mig. Jag skulle ju inte vara otrevlig eller så, utan bara konstatera att personen inte ser mig som en nära vän och övergå till att också se personen som en avlägset bekant. Hör hon av sig och säger att det blev tyvärr fel så skulle jag se henne som en vän igen. 

Hade inte orkat bli sur eller något sådant utan sett henne som en bra bekant. 

Haha. Jag hade utgått från att den gjort fel.

Men jag håller medm rak kommunikation är alltid det bästa.
  • Dynomate

De här mänskorna kan göra liknande grejer för att locka till en utsvävande reaktion.

• Anonym (M)
    Meriall skrev 2018-04-29 17:28:30 följande:

Jo, det är ju ioförsig sant. Jag har ju gjort så med alla kontakter för jag inte använder något annat än messenger. Men tycker ändå TS reaktion är lite barnslig att sådär direkt ta bort någon som vän. Varför inte skriva först bara och fråga? Som någon annan skrev är det lätt att råka trycka fel, eller så kanske personen  börjat göra liknande som jag gör. Eller så var det som TS tänkte. Oavsett känns det ju bättre att konfrontera än att ta bort och fortsätta vara såpass irriterad att man skapar en tråd om det istället. Så för sin egen (TS) skull liksom, bättre att fråga.
  • Glinda från Oz

Jag hade gjort samma sak.

• Anonym (why)

Jag hade en vän som jag helt plötsligt inte kunde gratta på hennes vägg när hon fyllde år, så jag grattade i PM. Då förklarade hon att hon blev så stressad av alla gratulationer att hon stängde av sin vägg för alla under födelsedagen.

Varför anta det värsta och fundera på hur man på ett lika kryptiskt sätt ska hämnas? Bättre att fråga och få svart på vitt... Kul om hon är helt oskyldig och du därmed är den första att medvetet bete dig illa.

Svar på tråden Ta bort vän från FB då man upptäckt att man har begränsad behörighet