• mrsrahmati

När blev ni gravida edter uttag av hormonspiral?

Hej! Jag och min fästman har försökt börja bli gravida. Spiralen tog jag ut i slutet av mars. Fick oerhört starka gravidsymptom för en vecka sedan nu, molvärk och trötthet mmm. Fick helt för mig att jag måste vara gravid, har aldrig känt såhär förr innan spiralen. Visade neg på alla test men jag kunde inte sluta hoppas ändå. Idag kom dock mensen flödandes, så jag förstår nu att jag varit skengravid och att det måste vara hormonerna som spökar. Antar att kroppen håller på att ställa om sig efter spiralen. På ett sätt känns det skönt att veta vad det har varit, och nu vet jag också att kroppen är påväg till det normala eftersom att mensen kommer såpass snabbt ändå. Bara att försätta försöka igen!

Hur var det för er efter att ni tog ut era spiraler? Fick ni också massa skumma symptom som mig? Hur lång tid tog det innan ni återfick er stabila cykel och kunde veta när ni skulle ha ÄL och mens?

Tack på förhand!

• Svar på tråden När blev ni gravida edter uttag av hormonspiral?
  • Banuni

Jag blev gravid månaden efter, men fick missfall. Kroppen behöver nog tid att ställa om sig. Har väntat sedan januari nu och börjar känna att jag har koll på min cykel igen. Vänta 2-3 månader :)

• mrsrahmati
    Banuni skrev 2018-05-01 17:53:43 följande:

Jag blev gravid månaden efter, men fick missfall. Kroppen behöver nog tid att ställa om sig. Har väntat sedan januari nu och börjar känna att jag har koll på min cykel igen. Vänta 2-3 månader :)

Tack för svar! Beklagar missfallet... Hur går det för dig nu? Har cykeln blivit tillräckligt stabil och har du fått något plus igen?
  • joannaq

För mig tog det 9 mån men tyvärr upptäckte vi igår att den va ofosterlig igår så har precis genomgått en utrensning av hinnsäcken. Trodde vi va i v 13 :((

Men under dessa 9 mån har kroppen lurats flera gånger att jag varit gravid med olika symtom..

Lycka till!

• Syrsan

För mig tog det väldigt lång tid innan mensen kom tillbaka regelbundet efter spiraluttag. Efter 1 år och 4 månader funkade min kropp som vanligt. Blev sedan gravid på 4:e försöket.

• Jemp

Blev gravid andra cykeln efter uttag. Hade inte några symtom första cykeln men mensen var en vecka sen.

• mrsrahmati
    joannaq skrev 2018-05-30 06:17:21 följande:

För mig tog det 9 mån men tyvärr upptäckte vi igår att den va ofosterlig igår så har precis genomgått en utrensning av hinnsäcken. Trodde vi va i v 13 :((

Men under dessa 9 mån har kroppen lurats flera gånger att jag varit gravid med olika symtom..

Lycka till!

Jag beklagar verkligen det ni fick gå igenom.... Måste vara väldigt tufft. Jag hoppas ni snart blir gravida igen.
  • mrsrahmati
    Banuni skrev 2018-05-01 17:53:43 följande:

Hur går det för dig nu? :)
  • mrsrahmati
    Syrsan skrev 2018-05-30 19:40:40 följande:

För mig tog det väldigt lång tid innan mensen kom tillbaka regelbundet efter spiraluttag. Efter 1 år och 4 månader funkade min kropp som vanligt. Blev sedan gravid på 4:e försöket.

Ja tänk vilken tid saker kan ta.. Jag skulle ha haft min mens nu om min cykel skulle varit stabil, men har inte kommit något än. Dock har jag fått molvärk. Jag gissar på att kroppen spökar igen och att mensen kommer senare. Vi får väl se.
  • mrsrahmati
    Syrsan skrev 2018-05-30 19:40:40 följande:

Ja tänk vilken tid saker kan ta.. Jag skulle ha haft min mens nu om min cykel skulle varit stabil, men har inte kommit något än. Dock har jag fått molvärk. Jag gissar på att kroppen spökar igen och att mensen kommer senare. Vi får väl se.
  • mrsrahmati
    joannaq skrev 2018-05-30 06:17:21 följande:

Lycka till!

Jag beklagar verkligen det ni fick gå igenom.... Måste vara väldigt tufft. Jag hoppas ni snart blir gravida igen.
    Jemp skrev 2018-05-30 19:44:29 följande:

Blev gravid andra cykeln efter uttag. Hade inte några symtom första cykeln men mensen var en vecka sen.

Då gick det ju snabbt för din del. Vad roligt. Jag ska vänta och se om mensen kommer under veckan för min del, annars får jag testa.
  • Sunnanäng

Min förra graviditet tog jag ut min hormonspiral Mirena den 8 april, fick mens eller ngn form av blödning direkt som varade i en vecka. Hade ÄL cirka 2 maj och plussade 17 maj!

Nu vill jag bli gravid igen och planerar att ta ut spiralen igen i juli. Så spännande. Återstår att se om jag har samma tur den här gången och får ett plus.

• mrsrahmati
    Sunnanäng skrev 2018-05-31 11:32:43 följande:

Min förra graviditet tog jag ut min hormonspiral Mirena den 8 april, fick mens eller ngn form av blödning direkt som varade i en vecka. Hade ÄL cirka 2 maj och plussade 17 maj!

Nu vill jag bli gravid igen och planerar att ta ut spiralen igen i juli. Så spännande. Återstår att se om jag har samma tur den här gången och får ett plus.

Vad roligt att d3et gick så bra för dig! Kul att ni ska börja förstå igen. Hur visste du när du hade ÄL efter mensen? Räknade du 14 dagar efter eller kände du det själv?
  • Sunnanäng
    mrsrahmati skrev 2018-05-31 17:40:53 följande:

Vad roligt att d3et gick så bra för dig! Kul att ni ska börja förstå igen. Hur visste du när du hade ÄL efter mensen? Räknade du 14 dagar efter eller kände du det själv?

Tack, ja, vågar inte tro det ska gå lika fort den här gången men hoppas såklart. Jag testade med ÄL-stickor cirka 14 dagar efter mensen jag fick direkt efter uttaget av spiralen, men fick inget utslag så jag försökte släppa det och bara vara den första cykeln.

Fick dunderägglossning 14 dagar senare med rikligt med genomskinlig, seg äggvita, aldrig upplevt ngt liknande, men då testade jag igen med ÄL-stickor och fick utslag. Kände inget annat speciellt, men det var ÄL-flytningarna som var så karakteristiska som gjorde att jag förstod att det var på g. Hade sex 2 ggr kring den dagen och blev gravid.

Hoppas det tar sig för er snart!
Svar på tråden När blev ni gravida edter uttag av hormonspiral?