Vapenamnesti - jag fattar inte!
Kan någon förklara för mig vad det är för människor som lämnar in vapen till polisen för att det är en vapenamnesti? Som alltså har olagliga vapen men inte vill ha dem? Varför har de dessa från början ens då?
Kan någon förklara för mig vad det är för människor som lämnar in vapen till polisen för att det är en vapenamnesti? Som alltså har olagliga vapen men inte vill ha dem? Varför har de dessa från början ens då?
Karriärbyte kan ju vara en orsak. Man kanske går från rån och/eller mord till manschettbrott. Eller lägger av helt.
Blivit kvar efter något dött
Behovet att ha vapen har försvunnit
Någon annans vapen
Gammalt som blivit kvar
En bekant ärvde ett vapen och hade ingen licens så åkte dit för olaga vapeninnehav så sånt händer.
Så många vapen lämnar inte dom kriminella in utan de som lämnar in är vanliga människor och det syns på det som har lämnats in. Leksaksvapen och obrukbara vapendelar har polisen visat upp i media tillsammans med belgiska stiftpistoler. Amnestin är enbart politiskt.
Så många vapen lämnar inte dom kriminella in utan de som lämnar in är vanliga människor och det syns på det som har lämnats in. Leksaksvapen och obrukbara vapendelar har polisen visat upp i media tillsammans med belgiska stiftpistoler. Amnestin är enbart politiskt.
Fast om ettdödsbo innehåller ett lagligt vapen måste ju någon representant för dödsboet kunna lämna in det utsn problem och utan amnesti? Det låter helt kocko annars.
Fast om ettdödsbo innehåller ett lagligt vapen måste ju någon representant för dödsboet kunna lämna in det utsn problem och utan amnesti? Det låter helt kocko annars.
Finns gott om gamla vapen som ingen känner till, fadern har ett jaktgevär som hänger i en skrubb som han ärvde av sin far på 60-talet, det har nog inte rörts sen inflytt i nuvarande hus -75. Knappast nåt som kriminella är intresserade av men det är ju en 30-06 som är fullt fungerade som kan skjuta modern ammunition och finns det ett sånt hos oss finns det säkert det hos en massa andra och det händer ju nåt 10-tal gånger per år att nån får en snefylla och tycker det är en bra ide att hämta studsarn, iofs oftast licensierade lagliga vapen. Fram till för några år sen var ju trots allt vanligaste skjutmordet nån sorts svartsjuka på fyllan med jaktvapen med avslutande självmordsförsök. Det är ju inte längre det vanligaste men dessa mord kvarstår ju dock men har mindre betydelse i statistiken, så där kan det ju finnas nåt liv iaf vartannat år som sparas om dessa vapen inte finns tillgängliga.