• astho

    Äta rätt när man tränar

    Så, jag har precis kommit igång med att börja träna, mitt mål är inte att gå ner i vikt då jag har en idealisk sådan på cirka 81 kilo, däremot får det lilla jag har kvar att f.d. ölmagen ryka, inte mycket alls men det försvinner väl med tiden bara jag tränar och äter som jag ska. :P Och det kommer jag göra.

    Hur viktigt är det annars med kalorier när man tränar? Det enda jag har riktigt tagit till mig är att man behöver få i sig mycket protein om man ska bygga muskler, vilket är vad jag är ute efter, vad mer behöver man få i sig?

  • Svar på tråden Äta rätt när man tränar
  • Flaskkaft

    Härligt att du börjat träna! Mat och sömn är otroligt viktigt när man tränar.

    Här kan du börja med att räkna ut hur många kalorier du ska ha i dig: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    Skaffa en app, typ Lifesum, där du kan logga din mat för att få koll så du ligger bra. Men om du alltid legat på en bra vikt, är du antagligen bra på att avgöra själv hur mycket du ska äta.

  • Flaskkaft
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 08:07:09 följande:

    Härligt att du börjat träna! Mat och sömn är otroligt viktigt när man tränar.

    Här kan du börja med att räkna ut hur många kalorier du ska ha i dig: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    Skaffa en app, typ Lifesum, där du kan logga din mat för att få koll så du ligger bra. Men om du alltid legat på en bra vikt, är du antagligen bra på att avgöra själv hur mycket du ska äta.


    Såg nu att du inte alltid legat på en bra vikt. Då kan appen vara bra.
  • astho
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 08:07:09 följande:

    Härligt att du börjat träna! Mat och sömn är otroligt viktigt när man tränar.

    Här kan du börja med att räkna ut hur många kalorier du ska ha i dig: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    Skaffa en app, typ Lifesum, där du kan logga din mat för att få koll så du ligger bra. Men om du alltid legat på en bra vikt, är du antagligen bra på att avgöra själv hur mycket du ska äta.


    Eller hur! :) Jodå, det visste jag och jag sover bra om nätterna, sover minst 7-8 timmar, kan hända att det blir mindre ibland dock men försöker hålla 7-8.

    Tack ska du ha, jag ska kika på det. :)
  • astho

    Så, man behöver helt enkelt förutom protein även kolhydrater? Det var det jag egentligen frågade om i första inlägget, råkade förväxla med kalorier. Vad mer behövs för att bygga?

  • Flaskkaft
    astho skrev 2018-05-01 09:10:56 följande:

    Så, man behöver helt enkelt förutom protein även kolhydrater? Det var det jag egentligen frågade om i första inlägget, råkade förväxla med kalorier. Vad mer behövs för att bygga?


    Det är inte helt glasklart hur mycket protein man behöver. Men någonstans runt 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Ät en normal, allsidig kost och lägg till en proteinshake per dag, så har du kommit långt.
  • Flaskkaft
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 10:07:52 följande:

    Det är inte helt glasklart hur mycket protein man behöver. Men någonstans runt 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Ät en normal, allsidig kost och lägg till en proteinshake per dag, så har du kommit långt.


    Och en allsidig kost innebär även att du får i dig kolhydrater och fett.
  • astho
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 10:07:52 följande:
    Det är inte helt glasklart hur mycket protein man behöver. Men någonstans runt 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Ät en normal, allsidig kost och lägg till en proteinshake per dag, så har du kommit långt.
    Aha ok. Vad är det enheterna heter nu igen förresten? Protein, kolhydrater, fiber, sen då? Finns det inte två till?

    Oavsett så kör jag med Linas matkasse, känns som det absolut bästa valet när man tränar. :)
  • Flaskkaft
    astho skrev 2018-05-01 10:09:46 följande:

    Aha ok. Vad är det enheterna heter nu igen förresten? Protein, kolhydrater, fiber, sen då? Finns det inte två till?

    Oavsett så kör jag med Linas matkasse, känns som det absolut bästa valet när man tränar. :)


    Vet inte riktigt vad du menar? Macronutrienter kanske?
  • astho
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 10:17:28 följande:

    Vet inte riktigt vad du menar? Macronutrienter kanske?


    Ah nej, var fett jag tänkte på.

    Förresten, är det mycket socker i proteindrinkar?
  • Flaskkaft
    astho skrev 2018-05-01 12:02:33 följande:

    Ah nej, var fett jag tänkte på.

    Förresten, är det mycket socker i proteindrinkar?


    De flesta proteinpulver innehåller inget socker.
  • Flaskkaft
    Flaskkaft skrev 2018-05-01 12:39:27 följande:

    De flesta proteinpulver innehåller inget socker.


    Alltså om du köper pulver och blandar egen. Färdigablandade kanske innehåller socker. Ingen koll på. Framförallt är saker som är färdigblandade dyrare.
Svar på tråden Äta rätt när man tränar