• Äldre 1 May 21:34
    47198 visningar
    408 svar
    408
    47198

    Fler 40 plussare som plussat?

    Hej!

    Helt ny här och det här är mitt första inlägg så ha tålamod.

    Plussade igår och bör vara i v 6 (om det räknats rätt) med bf 28/12 vilket var en överaskning om än en rätt trevlig sådan.

    Finns det fler över 40 som plussat och vill följas åt?

  • Svar på tråden Fler 40 plussare som plussat?
  • Äldre 13 May 16:07
    #31

    Väntar barn i september, efter 3 års försök blir 40 i november. Har flera missfall i bagaget.


    Bf 9 sep
  • Äldre 13 May 16:23
    #32
    Mawie skrev 2018-05-13 16:07:01 följande:

    Väntar barn i september, efter 3 års försök blir 40 i november. Har flera missfall i bagaget.


    Hej! Vad roligt, grattis! Då har du kommit lite längre. Hur har du upplevt bm och mvc som närmre 40 taggare? Jag var 32 senaste graviditeten och 27 med första så det ska bli spännande att se om man upplever skillnad.
  • Äldre 13 May 16:27
    #33

    Tack för alla grattis. Håller tummar och tår för oss alla

    Angående Nipt så har jag velat fram och tillbaka. Visst, är det helt positivt så är det, men visar det på någon avvikelse så hade jag ändå gått vidare med mkp. Dessutom så gör man det i ungefär samma vecka om jag förstått det rätt så då kan jag lika gärna gå direkt på mkp, tänker jag. Visst, missfallsrisken finns där i bakhuvudet men så läser man att den inte är så hög som det anges på vissa sidor och någonstans känner jag att vi som gör mkp gör det ofta pga ålder och då är missfallsrisken ändå stor så hur vet de att det beror på mkp. Lite så resonerar jag. Kanske inte helt logiskt

    Har ni berättat? Vi har inte gjort det och tänker göra det först när vi är safe isf. Första ggn och med det som blev MA så berättade vi direkt och så jäkla jobbigt det var när folk sedan frågade hur det var med magen och man fick berätta att det inte fanns ngt där, nej, så vill jag inte ha det igen.

    Det känns helt osannolikt. Jag har inga direkta symptom, men det har jag iofs inte haft någon gång. Och vikten är på tok för hög här också. Har laddat ner Olga Rönnberg gravidträningsapp och tänkte börja köra efter den. Jag var helt förstörd i kroppen efter förra graviditeten, även om både den och förlossningen var relativt enkla. Men bålen har tagit stryk. Så jag tänkte försöka att förebygga så mycket som möjligt I alla dessa år har jag nästan gått och hoppats att det i vart fall inte skulle ta sig i april så man får ett decemberbarn. Och så när man väl blir gravid så får man BF 23/27 december Ska bli kul att se vad det blir för faktiskt datum, om vi kommer så långt.

  • Äldre 13 May 17:09
    #34
    Mawie skrev 2018-05-13 16:07:01 följande:

    Väntar barn i september, efter 3 års försök blir 40 i november. Har flera missfall i bagaget.


    Stort Grattis och Välkommen!
  • Äldre 13 May 17:13
    #35
    Cougar79 skrev 2018-05-13 16:02:12 följande:

    Jag är nog mest orolig för att något ska drabba mig som påverkar mina två döttrar 6 och 11 år. Jag har alltid varit lite hypokondrisk. Mår redan nu sjukt illa och är förlamande trött. Orkar inget och det får mig att känna mig extra tjock och i dålig form tror jag.


    Jag är också så fruktansvärt trött och kan dessutom inte ta mina mediciner längre så nu har jag fått lite värk i kroppen sommockså gör mig matt och lägg på att jaf är ingen liten älva heller så känner jag mig ännu tröttare :)

    Jag känner också stort ansvar för dom.äldre barnen.
  • Äldre 13 May 17:18
    #36
    Nemi76 skrev 2018-05-13 16:27:48 följande:

    Tack för alla grattis. Håller tummar och tår för oss alla

    Angående Nipt så har jag velat fram och tillbaka. Visst, är det helt positivt så är det, men visar det på någon avvikelse så hade jag ändå gått vidare med mkp. Dessutom så gör man det i ungefär samma vecka om jag förstått det rätt så då kan jag lika gärna gå direkt på mkp, tänker jag. Visst, missfallsrisken finns där i bakhuvudet men så läser man att den inte är så hög som det anges på vissa sidor och någonstans känner jag att vi som gör mkp gör det ofta pga ålder och då är missfallsrisken ändå stor så hur vet de att det beror på mkp. Lite så resonerar jag. Kanske inte helt logiskt

    Har ni berättat? Vi har inte gjort det och tänker göra det först när vi är safe isf. Första ggn och med det som blev MA så berättade vi direkt och så jäkla jobbigt det var när folk sedan frågade hur det var med magen och man fick berätta att det inte fanns ngt där, nej, så vill jag inte ha det igen.

    Det känns helt osannolikt. Jag har inga direkta symptom, men det har jag iofs inte haft någon gång. Och vikten är på tok för hög här också. Har laddat ner Olga Rönnberg gravidträningsapp och tänkte börja köra efter den. Jag var helt förstörd i kroppen efter förra graviditeten, även om både den och förlossningen var relativt enkla. Men bålen har tagit stryk. Så jag tänkte försöka att förebygga så mycket som möjligt I alla dessa år har jag nästan gått och hoppats att det i vart fall inte skulle ta sig i april så man får ett decemberbarn. Och så när man väl blir gravid så får man BF 23/27 december Ska bli kul att se vad det blir för faktiskt datum, om vi kommer så långt.


    Skönt att höra hur ni resonerat om.nipt och mkp då jag tycker det är svårt att sätta sig in i helt och fullt men som du beskrev det lät det förnuftigt. Får se vad som sägs här efter kuben.

    Vi ska vänta med att berätta men samtidigt gör det mig sjukt frustrerad du jag känner ett stort behov av att ventilera detta stora :).
  • Äldre 13 May 17:18
    #37
    Nemi76 skrev 2018-05-13 16:27:48 följande:

    Tack för alla grattis. Håller tummar och tår för oss alla

    Angående Nipt så har jag velat fram och tillbaka. Visst, är det helt positivt så är det, men visar det på någon avvikelse så hade jag ändå gått vidare med mkp. Dessutom så gör man det i ungefär samma vecka om jag förstått det rätt så då kan jag lika gärna gå direkt på mkp, tänker jag. Visst, missfallsrisken finns där i bakhuvudet men så läser man att den inte är så hög som det anges på vissa sidor och någonstans känner jag att vi som gör mkp gör det ofta pga ålder och då är missfallsrisken ändå stor så hur vet de att det beror på mkp. Lite så resonerar jag. Kanske inte helt logiskt

    Har ni berättat? Vi har inte gjort det och tänker göra det först när vi är safe isf. Första ggn och med det som blev MA så berättade vi direkt och så jäkla jobbigt det var när folk sedan frågade hur det var med magen och man fick berätta att det inte fanns ngt där, nej, så vill jag inte ha det igen.

    Det känns helt osannolikt. Jag har inga direkta symptom, men det har jag iofs inte haft någon gång. Och vikten är på tok för hög här också. Har laddat ner Olga Rönnberg gravidträningsapp och tänkte börja köra efter den. Jag var helt förstörd i kroppen efter förra graviditeten, även om både den och förlossningen var relativt enkla. Men bålen har tagit stryk. Så jag tänkte försöka att förebygga så mycket som möjligt I alla dessa år har jag nästan gått och hoppats att det i vart fall inte skulle ta sig i april så man får ett decemberbarn. Och så när man väl blir gravid så får man BF 23/27 december Ska bli kul att se vad det blir för faktiskt datum, om vi kommer så långt.


    Skönt att höra hur ni resonerat om.nipt och mkp då jag tycker det är svårt att sätta sig in i helt och fullt men som du beskrev det lät det förnuftigt. Får se vad som sägs här efter kuben.

    Vi ska vänta med att berätta men samtidigt gör det mig sjukt frustrerad du jag känner ett stort behov av att ventilera detta stora :).
  • Äldre 13 May 17:23
    #38
    Cougar79 skrev 2018-05-13 16:23:23 följande:

    Hej! Vad roligt, grattis! Då har du kommit lite längre. Hur har du upplevt bm och mvc som närmre 40 taggare? Jag var 32 senaste graviditeten och 27 med första så det ska bli spännande att se om man upplever skillnad.


    Har tyvärr fått en del komplikationer, och har inte fått något vidare bra bemötande.

    Den 16 mars i v 15, skulle jag hjälpa ett barn upp som fastnat i en buske( jobbar på förskola) Hukade mig något och drog upp henne bara i armarna, då kände jag hur det kändes kallt mellan benen, 10 min senare på toaletten ser jag hur ngt säckliknande hänger ut, får panik och skakar i hela kroppen, tror stt nu kommer foster och allt ut. ( 3 mf 2017)Försöker trycka tillbaka upp i slidan och jag börjar blöda. Åker till akuten och tas in på gyn, där säger dem att barnet mår bra men att livmodertappen släppt och åkt ut. Får någon slags plastring som ska hålla tappen på plats.

    Gyn skickar mail till bm på mvc sen hör jag inget alls från min bm, försöker ringa och få tag på henne men inget svar tillbaka.

    Vecka 20 och ultraljud blir jättedåligt bemötta av bm hon är stressad, irriterad, svarar snäsigt när vi frågar om det finns någon möjlighet att se könet, säger hon att det ingår inte i hennes arbetsuppgifter, vi var så glada och förväntansfulla, då bröt jag ihop och börja tjuta, killen var förbannad och vi gick där i från.

    Kvinnan i receptionen stoppade oss och vi fick samtala med chefen vi fick en ny ulljudstid men fick även ventilera mig om allt annat som hänt och om bm som inte kontaktat mig.

    Har fortfarande inte hört något i från henne 2 mån senare

    Fått prata med en annan barnmorska dock och har fått en läkartid den sista maj.

    Har skrivit ett långt brev hur jag mår, för jag har blivit deprimerad och är ledsen och orolig för hur allt ska bli, rädd för att föda för tidigt, kan jag ens föda vaginalt? Vilka risker finns,hur länge kan jag ha plastringen? Är rädd att ta bort den.

    jobbar som om inget har hänt och gråter på kvällarna.

    Kan jag ens bli gravid igen?Jag kan inte förlora det här barnet.operation? Även suttit med papper som ska in för försäkringsfrågor och tusen andra papper, Orkar inte och ingen verksr bry sig.
    Bf 9 sep
  • Äldre 13 May 17:25
    #39

    Vore kul att höra allas bf baserat på sista mens. Själv får jag olika baserat på vilken sida jag väljer men 31 december blir det på de flesta. Nyårsafton!

  • Äldre 13 May 17:32
    #40

    Vill även säga att jag är varken överviktig, eller otränad utan tvärtom, har alltid cyklat till jobb och tränat flera ggr i veckan, gjorde knipövningar efter förlossning.

    Finns så mycket fördomar mot de som får sk framfall det kan hända även yngre som fått barn.

    Skulle önska att man prata mer och öppet om det och att mödravården informerar mer om det.


    Bf 9 sep
Svar på tråden Fler 40 plussare som plussat?