Inlägg från: Anonym (Går igenom delvis likadant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Går igenom delvis likadant)

Varför kom min pappa aldrig tillbaka !

Anonym (S) skrev 2018-05-24 21:21:17 följande:

Ja, visst är det sorgligt. Ett stort trauma för mig. Jag har inga syskon heller, så jag var helt ensam i detta. Jag är 41 år nu och har fortfarande men för livet. Jag började träffa pappa igen när jag var 18 år och vågade stå upp mot mamma, och vi har en bra relation idag. Vi tappade tio väldigt viktiga år tillsammans och jag vet inte hur vår relation hade varit om vi inte hade gjort det, men jag tycker faktiskt att vi har det bra idag. Inget var pappas fel, allt var mammas. Tack för dina ord <3

Starkt av dig och pappa att närma er, öppna och mötas igen när du var myndig. De förlorade åren är borta men ni reparerade. Heder och respekt till er båda. Och så gott för din pappa kan jag tänka. Gick det bra att försonas alla med mamman eller vad hände? Hur ska man hantera en kvinna som gör så? Det är ju nån sorts misshandel. Förstår mamman vad hon gjort? Har hon ursäktat?
    Anonym (S) skrev 2018-05-24 22:15:17 följande:

Pappa gav aldrig upp hoppet om mig, hur mycket jag än sade och skrev brev om att jag inte ville träffa honom (för att rädda mamma). Han skrev brev till mig, och när jag var 15-16 år så började vi brevväxla. När vi sågs tillslut var det bara lycka. Det var ju vad pappa velat hela tiden, så han var väldigt glad. Och jag var glad som fått min pappa tillbaka. 

Mamma har fortfarande lika mycket hat inom sig, så jag får välja mina ord när jag pratar om pappa (hon och pappa har inte pratat med varandra eller setts sedan skilsmässan). Jag har gått mycket i terapi och lärt mig förstå varför mamma kunde göra det hon gjorde mot mig, och jag vet att inget var mitt fel. Hon mådde inte bra, och det gick ut över mig. Jag och mamma har pratat ut, och hon har bett om ursäkt och kan inte själv förstå hur hon kunde göra så. Men i nästa mening hatar hon pappa igen och inget i henne har förändrats på trettio år, hon är fortfarande full av hat. 

Jag tror det kallas psykisk misshandel, när en förälder hotar, utpressar och sätter skräck i sitt lilla barn. Väldigt hemskt och något inget barn borde behöva vara med om.

Tack snälle för allt hopp du ger mig i mörkret. Jag är pappan som längtar så på en historia som din om några år. Men din mammas hat, så mycket negativ energi. Hujedamig om mitt ex utvecklas så. Inte otroligt. Stackars kvinnor, så onödigt.
    Anonym (S) skrev 2018-05-24 22:56:03 följande:

Mår man så dåligt psykiskt som min mamma gjorde när hon blev lämnad, och är så full av bottenlöst hat, så kan man nog inte tänka klart. Jag är helt säker på att mamma aldrig ville skada mig, utan bara göra pappas liv till ett helvete. Men det blev ju väldigt fel ändå, när hon använde mig för att kunna komma åt honom. 

Jag och mamma har en bra relation idag. Jag har aldrig varit arg på henne, utan enbart klandrat mig själv för att det blev som det blev. Det var ju trots allt jag som tog beslutet att bryta med pappa (i och för sig för att rädda mamma, men ändå). Jag ångrar att jag inte var starkare, såg klarare, men jag var bara åtta år. Jag såg inte hur jag kunde göra på något annat sätt. Att rädda mamma blev min livsuppgift. Nu när jag är vuxen och har gått flera år i terapi vet jag varför mamma behandlade mig som hon gjorde, och jag klandrar inte henne (eftersom hon var sjuk, och det kan man aldrig rå för).

Jag hoppas verkligen att det löser sig för TS.

Försoning är fint och så stort. S, inte ska du nånsin klandra dig själv. Du var ett barn som var rädd om sin mamma och en ung man som modigt tog upp kontakten med pappa. Du är en så god kille! All lycka! Jag grinar när jag läser det du skrivit. Jag hoppas så att TS läser ännu.

Bra skrivet TS, jag känner igen det. En förälder (oftast modern) kan förstöra så mycket med Soc goda minne. Vi pappor knäcks och man orkar bara kämpa för umgänge och respekt i max x antal år. Sedan ger vi upp för att överleva. Vi mår så dåligt och har bara stöd av familj och vänner. Soc och Skola brister ordentligt och systematiskt i professionalitet. Fenomenet med ?angry mothers? har funnits i decennier. All den skada de gjort psykiskt - barnen, fäderna och sig själva.

Att man med tid och förberedelser kan snuva bröstarvingar på pengar vid ens framtida har varit känt sedan antiken minst. Du får ha överseende med kunskapsnivån hos din exhustrus alla tvärsäkra men naiva medkombattanter här.

Medkombattanderna verkar enbart triggas på genus i trådarna - alla kvinnor är goda och offer - alla män är motsatsen - oavsett vad som hänt. Skulle vi ta din tråd ovan och byta kön - oj vad du fått sympati pga av allt det onda som ditt ex gjort.

Det är så synd att de är så säkra i korken, de där. Även Soc.

Fiona M skrev 2018-05-25 19:27:38 följande:

Det gör du också, inte bara med din f.d familj (...) utan också med din nuvarande.

Varken särskilt vänligt sagt eller särskilt påläst. Du kan inte jämställa beteendena om du granskar delarna.

Fundera på hur bitskt du skrivit om TS var modern och exet en man. Du hade ondgjort dig starkt fast på motsatt sätt. Du är inte konstruktiv i ditt inlägg. Det saknar ambivalens och är ensidigt.
    Regndamen skrev 2018-05-26 08:15:44 följande:

Så du tror din nuvarande skulle döda dina äldre barn?

Jag har svårt att tolka TS så drastiskt. Varför tror du att TS befarar mord? Tar du inte i nu, det är väl tillräckligt svårt och ledsamt som det är, huvudsakligen pga stora barnens manipulerande och alienerande mamma och naiva Socialtjänsten...
    molly50 skrev 2018-05-26 13:24:25 följande:

Men du skriver ju själv att ditt ex har bett sig riktigt illa. Vilket jag kan hålla med dig om att hon har.

Du skriver att hon har lyckats vända den äldsta dottern mot dig.

Ändå så lägger du skulden på barnen för det? Varför?

Om de inte var mer än 8 och 10 år gamla då (om ens det) så kan du inte lägga skulden på dem.

Framförallt inte om du vet att deras mamma har manipulerat dem.

Håller med
    Fiona M skrev 2018-05-26 16:55:23 följande:

Så du har skarvat om åldrarna och de var ÄNNU yngre än 8 och 10 när ni gick isär men du lägger ändå större ansvar på dem än på dig själv?

Han lägger väl inte större ansvar på den än sig själv? Hur kan du räkna ut något sådant? Du stöttar inte utan muckar. Åldrarna kan vara ändrade av sekretesshänsyn.

Han lägger teoretiskt ansvaret på mamman och genom henne på barnen. Där ligger hans problem. Han ser inte dem som individer utan förlängningar av mamman. Det är TS stora känsloknut. Kan han öppna sinnet till flickorna kommer han att få stor själsro. Flickorna med.

Mamman borde åtalas för nån sorts mental misshandel och Socialtjänsten för undermålig diskriminerande handläggning som inte ser till barnens bästa. Fängelse för den hemska mamman och böter till kommunen.

Du har visat och berättat om en pappas sorg när mamman använder barnen för att alienera och stöta bort pappan. Du har berättat om myndigheter som går mammans ärenden. Mamman gör sig skyldig till PAS, en sorts psykisk misshandel som skadar barnen och pappan. I andra länder (Mexiko, Brasilien, Florida och UK) är detta ett brott som domstolar ser strängt på, vad jag förstår.

Det är ett underbetyg till vårt land att det här kan förekomma ostraffat.

En pappa som utsätts för detta ger oftast upp och försöker skapa ett nytt liv, men med ständig sorg i hjärtat.

Liksom vid andra övergrepp är det intressant att fokus i omgivningen lätt blir att det är offrets fel, om bara offret gjort si eller så, offret försökte inte tillräckligt osv, offret gjorde fel...

Det är väldigt lätt att peka finger utan empati. Det lägger ytterligare press på offret. Som offer för olika sorters misshandel behöver man försvara sig så gott man kan, det är svårt att göra det helt ädelt. Vad man än gör blir det fel eller misslyckas.

Jag har en klok flicka i precis den åldern. Vad fint att ni fick ett så ärligt men svårt samtal. I hennes situation måste hon ju balansera detta lilla samtal med pappa med den verklighet hon har hos den mamma som psykiskt gör henne illa med den onödiga alieneringen. Hon måste vara solidarisk med mamman i många år till. Mamman saknar ju omdöme och karaktär och kommer inte att dra sig för mer svartmålning, känslomässig utpressning och elakheter om hon får reda på att flickan pratat med pappan.

Den illasinnade mamman borde polisanmälas och dömas av med vårdnaden helt. Men det funkar tyvärr inte så.

molly50 skrev 2018-05-30 10:11:00 följande:

Du har berättat för dina barn vad deras mamma har gjort.

Men du fortsätter också att skuldbelägga dem genom att säga till dem att de valde bort dig.

Du lägger alltså skulden på dem för vad deras mamma har fått dem att göra.

Du måste ju inse hur fel det är att göra så!

Sen skriver du att de kan gott hålla sig borta.

Samtidigt skriver du att du bryr dig om dem.

Det låter inte som att du bryr dig om dem särskilt mycket,om jag ska vara ärlig.

Du verkar mest mån om att du ska ha det bra själv. Inte dina barn.

Och det är fruktansvärt att du ens kan tänka så!

Det är fruktansvärt pga av den skada som mamman orsakat alla inblandade. Håller med men vill nyansera och ger TS råd:

Du har berättat för barnen vad mamma gjort och att de ju under hennes inflytande valde bort dem när de var små. De kunde inte annat göra. Nu har tid gått och en möjlighet till kontakt finns om smärtan kan hanteras - det blir som att träffa frisläppt gisslan efter många år.

TS bryr sig jättemycket om dem men är ambivalent och är rädd för all den återuppväckta smärta som barnen väcker. Han måste vara oerhört stark, empatisk och mogen för att öppna dörren. Det är det vi andra som inte utsatts så har så svårt att förstå.

Den mamman har störningar som hon projicerat på pappa och barn och som skadat dem djupt. Hon har agerar brottsligt med myndigheternas medhjälp. Offren har försvarat och skyddat sin integritet så gott det kunnat. Pappan var vuxen och kunde bygga upp en frisk tillvaro men med en stor sorg dold i hjärtat.

Att skylla TS för att inte bry sig och tänka mest på sig själv visar varken på respekt för TS eller sympati för hans svåra uppgift nu.

Om jag skulle skriva så elakt till en kvinna som utsatts för övergrepp, vilken 1800-talsyn på problemet skulle jag då inte ha?
    Anonym (Nix) skrev 2018-05-30 15:57:28 följande:

Håller inte med dig alls! Ts märkliga inlägg i trådarna visar en ?pappa? som en bra mamma (och myndigheter) gör rätt i att skydda barn ifrån!

Fascinerande hur svartvitt det tydligen läses, utan empati för ett vuxet offer som skyddar sig och rest sig. Jag skulle aldrig skuldbelägga offret i misshandelsfall. Du skulle bedömt fallet lika hårt om genus var omkastade? Jag tvivlar starkt efter ditt kategoriska dömande. Är du mamman?
    Anonym (Egna val kan få ödeläggande konsekvenser!) skrev 2018-05-31 08:53:08 följande:

Visst älskar jag barnen, men jag vill inte bara vara en "tivoli" pappa för tjejerna.

Jag vill ha en vardag med dom, ett liv med dom,jag vill kunna hjälpa med läxor, prata vardagliga saker, vara en del i deras uppfostran.Det utrymmet får man inte som tivoli pappa,någon helg då o då pappa.

Därför berätta jag om det egna valet åt tjejerna,precis som deras mamma har gjort, antingen tar dom upp bråket med mamman, eller så gör dom inte det, det styr utgången av vår relation, mamman har som sagt ännu all påverkan på dom, det är mamman som bestämmer ifall dom får träffa mig eller inte.

Därför har barnet fått valet igen, nu vet dom att det är just deras val, dom kommer aldrig behöva fundera på varför pappa är borta, dom har redan svaret.

De förstår nog så små de är det som du och mamman berättat om det egna valet. Men de är så små ännu att de kommer att helt naturligt sluta sig runt modern för att inte på olika sätt få hennes ogillande.

Det är ett falskt löfte om eget val i så stors frågor och konflikter som ni båda nu lägger på omyndiga barn.

Vuxna föräldrar säger till barnen att det är viktigt att ha både sin mamma och sin pappa under uppväxten och att ni vuxna inte talar illa om varandra inför barnen. De ska vara trygga i sin kärlek och lojalitet till båda.

Min exfru sprider gift omkring sig och har olyckligt tvingat min pojke att stötta henne i allt förvirrat skuldtjafs hon bittert ältar (hon fick allt hon ville, skilsmässa utan dialog).
    molly50 skrev 2018-05-31 09:48:30 följande:

Men både du och ditt ex verkar glömma bort hur gamla de är.

Om de nu är 8 och 10 år så kan det vara ett stort problem för dem att göra det valet.

De vill ju vara lojala mot er båda.

Jag tycker det är fel av er båda att lägga det ansvaret på 2 små barn.

Och det borde någon tala om för ditt ex också.

Om hon nu tycker att barnen måste få välja själva så ska det gälla även om barnen vill vara med dig. Inte bara om de vill vara med henne.

Och samma sak gäller ju för dig.

Håller helt med. Bra skrivet
    Anonym (Nix) skrev 2018-05-31 16:30:56 följande:

Förlåt men är du full???

Haha, bra kommentar! Men e du inte full, kompis TS, så är du allt en lite för halsstarrig och rättshaveristisk snubbe nu.

Myndigheter är olika och deras tjänstemän med, du kan väl inte driva så med inspektören som ska skydda oss arbetare och vår säkerhet (heja!) för att ge igen på pappa-hatande handläggare på Soc? Ge dig lite. Du må ha blivit överkört av elaka men du får inte vara elak tillbaka - varken mot jurister eller små barn.

Låtta upp. Det mår du, nya familjen, dina äldsta barn och den oskyldige inspektören och hans familj bättre av.

Hämnd är skönt i tanken men funkar sällan bra i praktiken. Mitt ex mår delvis illa för att jag mår prima utan henne. Det blir så uppenbart vem som var koko. Barnen ser det, släkten ser det och vännerna ser det. Synd om henne i sin elakhet.
    Pope Joan II skrev 2018-06-01 12:11:45 följande:

Så det var en 5-åring och en 8-åring som ts tyckte skulle kämpa om hans gunst? Och han tycker fortfarande att de, 9 och 12 år gamla, ska anstränga sig för att få plats i hans nya liv och alls bli erkända som befintliga. 

Det är förmodligen mycket mindre destruktivt för dessa barn om kontakten helt uteblir även framledes.

Du misstolkar hårt och svartvitt. De är under inflytande av förövararen som är modern och kan inte komma ur den gisslansituationen. Jag tycker gott att TS kunde säga stora flickorna kärleksord och uttrycka sin ledsnad och längtan efter dem direkt till dem.

Han har förklarat sanningen för dem och de kan inte komma ur mammans elaka klor. De kan inte minderåriga. Kanske förstår de som vuxna hur illa deras mamma behandlat dem, kanske får de aldrig insikt.

TS må vara en halsstarrig och fyrkantig pengafixerad snubbe men han är ett vuxet offer liksom sina flickor för mammans illvilliga utfrysning. All sympati till pappan som liksom tusentals andra pappor berövats sina barn.
Svar på tråden Varför kom min pappa aldrig tillbaka !