molly50 skrev 2018-05-30 10:11:00 följande:
Du har berättat för dina barn vad deras mamma har gjort.
Men du fortsätter också att skuldbelägga dem genom att säga till dem att de valde bort dig.
Du lägger alltså skulden på dem för vad deras mamma har fått dem att göra.
Du måste ju inse hur fel det är att göra så!
Sen skriver du att de kan gott hålla sig borta.
Samtidigt skriver du att du bryr dig om dem.
Det låter inte som att du bryr dig om dem särskilt mycket,om jag ska vara ärlig.
Du verkar mest mån om att du ska ha det bra själv. Inte dina barn.
Och det är fruktansvärt att du ens kan tänka så!
Det är fruktansvärt pga av den skada som mamman orsakat alla inblandade. Håller med men vill nyansera och ger TS råd:
Du har berättat för barnen vad mamma gjort och att de ju under hennes inflytande valde bort dem när de var små. De kunde inte annat göra. Nu har tid gått och en möjlighet till kontakt finns om smärtan kan hanteras - det blir som att träffa frisläppt gisslan efter många år.
TS bryr sig jättemycket om dem men är ambivalent och är rädd för all den återuppväckta smärta som barnen väcker. Han måste vara oerhört stark, empatisk och mogen för att öppna dörren. Det är det vi andra som inte utsatts så har så svårt att förstå.
Den mamman har störningar som hon projicerat på pappa och barn och som skadat dem djupt. Hon har agerar brottsligt med myndigheternas medhjälp. Offren har försvarat och skyddat sin integritet så gott det kunnat. Pappan var vuxen och kunde bygga upp en frisk tillvaro men med en stor sorg dold i hjärtat.
Att skylla TS för att inte bry sig och tänka mest på sig själv visar varken på respekt för TS eller sympati för hans svåra uppgift nu.
Om jag skulle skriva så elakt till en kvinna som utsatts för övergrepp, vilken 1800-talsyn på problemet skulle jag då inte ha?