• Anonym (Ls)

    Att ha en sambo som sitter inne

    Jag har kanske lagt detta i helt fel tråd, men hoppas att någon i min sits hittar hit..

    Jag är ca 30 år och sambon likaså.

    Vi har 2 barn och han sitter nu anhållen för misstänkt brott. Många frågor.

    Jag vet inte så mycket ännu men vad jag kan läsa mig till riskerar han minst 1 års fängelse. Hjälp mig nu!

    Har någon varit i denna sitsen? Med barn?

    Hur förklarar jag för äldsta? Hur hanterar jag min egen besvikelse och alla känslor?

    Skriv gärna här, och dumma kommentarer undanbedes. Jag lever inte med en kriminell, detta var ett stort snedsteg.

  • Svar på tråden Att ha en sambo som sitter inne
  • Anonym (Din roll)

    Hur gamla är barnen? Det bästa är att berätta så mycket som möjligt om barnen är lite äldre. Säg att pappa gjort illa andra och därför måste få ett straff. Sedan bygger du och barnen ett eget, nytt liv tills dess att du är 110% säker på att han aldrig någonsin utsätter era barn för kriminalitet igen! Barn till kriminella löper många gånger högre risk att själv hamna i fängelse och bete sig illa mot andra. Ens föräldrar är drn största och viktigaste förebilden.

    Han misslyckades med sin förälderroll och valde att utsätta dom frivilligt och medvetet för någon av det värsta barn kan vara med om. Du måste därför ta en större föräldraroll och se till att dom inte utsätts för en pappa som gör så

  • Anonym (Solveig)
    Salmiakk skrev 2018-05-03 08:57:14 följande:

    Välj barnens bästa och separera omedelbart.

    Säg till barnen att pappa är sjuk och dom får träffa honom när han är frisk igen.


    Men snälla nån! De kommer ju fatta förr eller senare, särskilt om han faktiskt hamnar i fängelse. Jävligt svårt att missta det för ett sjukhus liksom.

    Ts, förstår att det är svårt nu, men jag tror det bäst är att vara ärlig med barnen. Säg som det är, att din sambo gjort något som han inte borde gjort och nu kommer ni tyvärr få leva med konsekvenserna. Var ärlig mot dem. Min kusins pappa hamnade i fängelse när vi var små och hon sa att det värsta var alla lögnerna folk kom med. Typ att pappan var säkert oskyldig eller sjuk istället för att prata ärligt om problemen. Har du folk runtom dig som du själv kan prata med för att hantera dina känslor? Kan du prata med en kurator, psykolog eller präst? Kan din familj hjälpa dig?
  • OlgaElvira

    Hur gamla är barnen, beroende på ålder så ger man olika mycket information. Han sitter anhållen, alltså misstänkt, inte dömd. Viktigt att allt du säger är sant, men du behöver inte ge dem all information, allt beroende på ålder.
    Du kan kanske säga att polisen tror att pappa gjort en dum sak, därför vill de ha honom hos sig till dess de undersökt hur det är.
    De frågar då kanske om pappa gjort den dumma saken, om det är så, så får du kanske säga, ja det har han gjort men de måste titta ordentligt så att de vet säkert. Ge enkla och konkreta svar, utifrån barnens ålder, om du inte vet så säg det. Han är barnens pappa så gör ditt bästa för att inte tala illa om honom inför barnen.

    Du och dina barn är inte de första som upplevt detta. Det finns lite att läsa.
    www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/trycksaker/kvs-0166-barnbesok-1.pdf
    www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/
    bufff.nu/vuxen/

  • Anonym (Leave)

    Jag var ihop med en snubbe som menade att det är kärlek att han offrar sitt liv och sitt medborgarskap och överger familjen för att vara kriminell är lättare och bekvämt framför att gå lagens väg och ha kvar sin familj.

    Jag var jävligt hjärntvättad som gick på det skitsnacket.

    Att vara kriminell är egoistiskt val och du väljer hellre det framför din familj. Du prioriterar inte din familj du prioriterar dig själv men låtsas att du gör det för någon annan.

    Snälla bryt med honom för alltid och inse att det är våld mot dig och din dotter att ens ha med honom att göra.

    Det är inte ett snett steg att sitta i fängelse, det är ett väl valt - beslut framför att er familj skulle vara trygg.

  • Anonym (Kritisk)
    Nu kommer en "dum kommentar":

    Jag undrar vad det är för "stort snedsteg" din sambo egentligen har gjort? Att vara i 30-årsåldern och debutera i brottslighet som ger "minst 1 års fängelse" är extremt ovanligt. En krogmisshandel t.ex, det troligen vanligaste våldsbrott som i övrigt skötsamma män råkar göra sig skyldiga till, ger på sin höjd några månaders fängelse.

    Du skriver att din sambo är anhållen för brott och flera påpekar att han inte är dömd ännu. Det är visserligen sant, men anhållanden är en tvångsåtgärd som åklagaren tar till ganska sparsamt. Om din man slagit en annan man på käften på fyllan blir han inte anhållen. Inte heller om han fuskat med bokföringen i sitt företag. Anhållanden tillämpas mot icke dömda personer som begått mycket grova brott som mord och rån, bedöms utgöra en fara för allmänheten, som man misstänker kommer försöka fly från landet eller liknande. Det är inget man gör med snattare, fyllerister eller ekonomiska brottslingar.

    Sammantaget ger det du berättar bilden av att din man är kriminell. Kanske att du inte känner till hela hans bakgrund, men jag har svårt att tro att han bara råkat göra ett snedsteg.

    Mitt bästa tips är att låta dig bli androm till varnagel. Skaffa inte barn med en kriminell man eller en man med oklart förflutet! Han kanske verkar intressant och spännande till en början, men det kan få katastrofala konsekvenser för både dig, dina närstående och era eventuella barn.
  • Anonym (Leave)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 09:38:31 följande:

    Nu kommer en "dum kommentar":

    Jag undrar vad det är för "stort snedsteg" din sambo egentligen har gjort? Att vara i 30-årsåldern och debutera i brottslighet som ger "minst 1 års fängelse" är extremt ovanligt. En krogmisshandel t.ex, det troligen vanligaste våldsbrott som i övrigt skötsamma män råkar göra sig skyldiga till, ger på sin höjd några månaders fängelse.

    Du skriver att din sambo är anhållen för brott och flera påpekar att han inte är dömd ännu. Det är visserligen sant, men anhållanden är en tvångsåtgärd som åklagaren tar till ganska sparsamt. Om din man slagit en annan man på käften på fyllan blir han inte anhållen. Inte heller om han fuskat med bokföringen i sitt företag. Anhållanden tillämpas mot icke dömda personer som begått mycket grova brott som mord och rån, bedöms utgöra en fara för allmänheten, som man misstänker kommer försöka fly från landet eller liknande. Det är inget man gör med snattare, fyllerister eller ekonomiska brottslingar.

    Sammantaget ger det du berättar bilden av att din man är kriminell. Kanske att du inte känner till hela hans bakgrund, men jag har svårt att tro att han bara råkat göra ett snedsteg.

    Mitt bästa tips är att låta dig bli androm till varnagel. Skaffa inte barn med en kriminell man eller en man med oklart förflutet! Han kanske verkar intressant och spännande till en början, men det kan få katastrofala konsekvenser för både dig, dina närstående och era eventuella barn.


    Knark då? Langst droger eller haft hemma som avslöjats? Kan det också ge fängelse? (Det skadar inte någon annan men det skadar ens egna eftersom det är brottsligt)
  • Anonym (Kritisk)
    Anonym (Leave) skrev 2018-05-03 09:42:12 följande:
    Knark då? Langst droger eller haft hemma som avslöjats? Kan det också ge fängelse? (Det skadar inte någon annan men det skadar ens egna eftersom det är brottsligt)
    Ringa narkotikabrott, dvs att man köpt eller hanterat narkotika för eget bruk, ger max sex månaders fängelse:

    "Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader."

    Om TS sambo däremot stått och sålt knark utanför en skola så kan han åka in på flera år. Men då är det knappast ett ringa brott och det är heller inte en typ av brottslighet som en tidigare ostraffad 30-åring får för sig att börja med.

    Tidigare ostraffade män i 30-årsåldern begår inte brott som ger minst ett års fängelse. Det är extremt statistiskt osannolikt. Män i 30-årsåldern som begår så pass grova brott har debuterat i brottslighet långt tidigare.
  • Anonym (Fd kollega som)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 09:38:31 följande:

    Nu kommer en "dum kommentar":

    Jag undrar vad det är för "stort snedsteg" din sambo egentligen har gjort? Att vara i 30-årsåldern och debutera i brottslighet som ger "minst 1 års fängelse" är extremt ovanligt. En krogmisshandel t.ex, det troligen vanligaste våldsbrott som i övrigt skötsamma män råkar göra sig skyldiga till, ger på sin höjd några månaders fängelse.

    Du skriver att din sambo är anhållen för brott och flera påpekar att han inte är dömd ännu. Det är visserligen sant, men anhållanden är en tvångsåtgärd som åklagaren tar till ganska sparsamt. Om din man slagit en annan man på käften på fyllan blir han inte anhållen. Inte heller om han fuskat med bokföringen i sitt företag. Anhållanden tillämpas mot icke dömda personer som begått mycket grova brott som mord och rån, bedöms utgöra en fara för allmänheten, som man misstänker kommer försöka fly från landet eller liknande. Det är inget man gör med snattare, fyllerister eller ekonomiska brottslingar.

    Sammantaget ger det du berättar bilden av att din man är kriminell. Kanske att du inte känner till hela hans bakgrund, men jag har svårt att tro att han bara råkat göra ett snedsteg.

    Mitt bästa tips är att låta dig bli androm till varnagel. Skaffa inte barn med en kriminell man eller en man med oklart förflutet! Han kanske verkar intressant och spännande till en början, men det kan få katastrofala konsekvenser för både dig, dina närstående och era eventuella barn.


    Det finns fler brott, en fd kollega blev häktad, hans kriminella debut kom efter han fyllt 40
  • Anonym (Kritisk)
    Anonym (Fd kollega som) skrev 2018-05-03 09:51:38 följande:
    Det finns fler brott, en fd kollega blev häktad, hans kriminella debut kom efter han fyllt 40
    Häktad för vad?
Svar på tråden Att ha en sambo som sitter inne