• Anonym (Någon som gör det?)

    Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?

    Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

    Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

    Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

    10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

    Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

    Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

    Någon som bor så trångt?

  • Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?
  • Fjäril kär

    Det går bra under förutsättning att lägenheten är bra planerad och att ni är öppen för att tänka annorlunda vad gäller nyttjande av rummen.

    Loftsäng funkar utmärkt för vuxna också och kan ge möjlighet till lite privat sfär.

    En hall kan funka att ha skrivhörna i tex.

    Rum kan delas av så man får varsin egen sida.

    Vardagsrum kan bli ett jättestort sovrum för flera och ett annat rum kan bli tv-rum

    Köket kan användas till flera funktioner.

    Osv osv...

  • Anonym (Någon som gör det?)
    Fjäril kär skrev 2018-05-03 13:42:15 följande:

    Det går bra under förutsättning att lägenheten är bra planerad och att ni är öppen för att tänka annorlunda vad gäller nyttjande av rummen.

    Loftsäng funkar utmärkt för vuxna också och kan ge möjlighet till lite privat sfär.

    En hall kan funka att ha skrivhörna i tex.

    Rum kan delas av så man får varsin egen sida.

    Vardagsrum kan bli ett jättestort sovrum för flera och ett annat rum kan bli tv-rum

    Köket kan användas till flera funktioner.

    Osv osv...


    Ja precis, vi har bara 80 kvadrat totalt så vill inte dela upp några rum. Men så länge de minsta är under 9 år så tror jag inte det är några problem. Nu är alla killar också, går kanske lättare. Den äldsta kan alltid åka till sin pappa om han skulle vilja ha lugn och ro.
  • Carambolan

    Jag tänker att det är lite varningsflagga över inställningen att stora barnet kan åka till sin pappa om han vill ha lugn och ro. Den sortens svängdörrsumgänge leder lätt till att barnet slutar komma. Kan ni mellanlanda i en fyra om trean känns trång?

  • Anonym (Någon som gör det?)
    Carambolan skrev 2018-05-03 15:00:18 följande:

    Jag tänker att det är lite varningsflagga över inställningen att stora barnet kan åka till sin pappa om han vill ha lugn och ro. Den sortens svängdörrsumgänge leder lätt till att barnet slutar komma. Kan ni mellanlanda i en fyra om trean känns trång?


    Får se när det skulle inträffa, just nu vill han vara mest med sin mamma. Och för mig är det inget negativt om han tillbringar mer tid hos hans pappa;)

    Tror hus är mer intressant än om jag skulle köpa en 4a. Men ja, vi funderar på att köpa något större. Just nu är det dock inte möjligt ekonomiskt.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Någon som gör det?) skrev 2018-05-03 15:34:23 följande:
    Får se när det skulle inträffa, just nu vill han vara mest med sin mamma. Och för mig är det inget negativt om han tillbringar mer tid hos hans pappa;)

    Tror hus är mer intressant än om jag skulle köpa en 4a. Men ja, vi funderar på att köpa något större. Just nu är det dock inte möjligt ekonomiskt.
    Vilken charmig stil...Mig gör det inget att han spenderar mer tid med pappan ;)

    Är du mamman till denna 10åring?
  • Anonym (M)

    Jag skulle själv inte tycka att det var lämpligt. Att minsta barnet skulle dela rum med er fram till 4-5 års ålder låter långt ifrån optimalt, och 10-åringen kommer väl knappast känna sig hemma och bekväm med att dela rum med två såpass mycket yngre syskon?

  • Anonym (Trångbodda)

    Vi bor 2 vuxna, en 8 årig tjej, en 6 årig pojk och en ettårig flicka på 74 kvadrat.

    De två största fick till en början det" stora" sovrummet men när lillan kom insåg vi att vi inte skulle få plats med dubbelsäng och skrivbord och spjälsäng i lilla sovrummet. Vi fick ju redan hoppa upp i sängen för att lägga oss.

    Vi inhandlade därför en kura säng till barnen så dom får husera därinne. Det är litet men ser inget alternativ. Läxor o pyssel får göras vid köksbordet. Bokhyllor som förvaring har dom plats för och en liten yta att leka på men inte mycket mer.

    Vi spenderar mycket tid i vardagsrum o kök som har öppen planlösning.

    Det som krävs är dammsugningen och dammning ofta o att försöka hålla ordning efter sig så gott det går. DÅ känns den begränsade ytan mer hanterbar.

    Var för ett tag sedan inne på stt skaffa bäddsoffa för oss vuxna men gubben har lite dålig rygg.

    Vi sätter vårt hopp till att vi hittar en fyra snart så tjejerna kan dela.

    Att köpa finns ännu ej på kartan på ett tag.

    Det lider ingen nöd på oss mest mår jag dåligt över att inte kunna ge barnen fina rum men tror inte de skulle vara lyckligare av det faktiskt.

  • Anonym (Ina)

    Kan inte ni vuxna flytta ut i vardagsrummet? På så sätt kan 10åringen få eget rum och de två små kan dela rum. Då skulle det nog inte vara något problem att bo kvar i trean tills ni kan köpa hus och allas behov blev tillgodosedda.

    Vad säger din sambo förresten när du uttrycker att hennes barn sedan tidigare gärna kan vara mindre tid hos er?

  • Anonym (Någon som gör det?)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-05-03 18:57:38 följande:
    Vilken charmig stil...Mig gör det inget att han spenderar mer tid med pappan ;)

    Är du mamman till denna 10åring?
    Jag är pappan.
  • Anonym (Någon som gör det?)
    Anonym (Ina) skrev 2018-05-03 20:18:29 följande:

    Kan inte ni vuxna flytta ut i vardagsrummet? På så sätt kan 10åringen få eget rum och de två små kan dela rum. Då skulle det nog inte vara något problem att bo kvar i trean tills ni kan köpa hus och allas behov blev tillgodosedda.

    Vad säger din sambo förresten när du uttrycker att hennes barn sedan tidigare gärna kan vara mindre tid hos er?


    Det är ju ett alternativ, men då 10 åringen har eget rum hos sin pappa tycker jag han inte behöver det hos oss. De är ändå där vi är, dvs i köket och vardagsrummet, de är nästan aldrig i sitt rum förutom om de ska sova.

    Självklart berättar jag det inte för min sambo.
Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?