• Anonym (Någon som gör det?)

Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?

Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

Någon som bor så trångt?

• Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?
    Anonym (Ina) skrev 2018-05-04 08:58:12 följande:
    Men hon skiter i om han kommer eller inte och tänker skaffa fler ungar utan att bry sig om ifall den äldsta inte kan vara hos er mer eller inte? Jamen, då är det väl bara för er att köra på!

Ett tips för att snabba på processen är ju att redan nu flytta till minde så är ni av med grabben på ett kick. Han kan ju komma några timmar på en fika om han nu envisas med att vilja ha kontakt med mamma och syskon.

Är du medveten om att den där usla morsan kommer att göra likadant mot era gemensamma den dag ni splittar på er, och var skall de bo då, om du träffar på en tant som resonerar som resonerar som du angående partnerns bagage?

Fint att pojken verkar ha en pappa som är normalbegåvad eftersom han uppmuntras att ändå ha kontakt med sin mamma och era barn.
    Förstår inte varför du verkar ta illa upp. Måste man ÄLSKA bonusbarnet? Jag blev tillsammans med min sambo, inte bonusbarnet..

Men har inga problem att han bor hos oss och vi har mycket bra kontakt med pappan, vi brukar hälsa på varandra.
  • Anonym (g)
    Anonym (Någon som gör det?) skrev 2018-05-04 09:07:32 följande:
    Och du är en expert som vet det?
    Nu är ju alla olika, men iom att vi alla har varit barn någon gång i tiden så kan man sätta sig in i känslan det här kan ge ett barn. Min spontana tanke är att om en 10-åring blir tvingad in i ett rum med små barn med inställningen "du har ett eget rum hos din pappa, gå dit om du inte trivs här" så kommer han så småningom att dra, kanske inte främst pga rumsfördelningen, utan pga attityden gentemot honom.

Ni behöver en större bostad, mamman kan lära sig att hålla i pengarna, men om du går omkring med tankar om att "det kommer aldrig gå för hon slösar massa pengar" så lär det ju aldrig komma så långt. Prata med henne! Gör upp en budget, hon borde kunna lära sig att spara.
  • Anonym (Förälder)

Man måste inte älska bonusbarnet men att ha respekt för en annan människa, det har man.

Barnet har inte valt att ha dig i sitt liv, jag undrar hur alla dessa människor mår som håller på såhär?

Mitt barn hade hos sin sk pappa inte ens ett eget rum, han hade en hörna i deras datorrum,en bäddsoffa till en 2åring..då är man ju fan sjuk.

Sen i deras nästa boende, när syskon 1 föddes då åkte sonens alla saker till det syskonet och mitt barn skickades upp på ovanvåningen..så han blev liksom inte bara av med rummet utan även annat.

Detta har min son pratat om länge och i mina ögon är det att utsätta sitt barn för misshandel.

Det gör ni med detta barn....eller i alla fall du.

Skärp till dig!!!!

Anonym (g) skrev 2018-05-04 09:14:42 följande:
    Nu är ju alla olika, men iom att vi alla har varit barn någon gång i tiden så kan man sätta sig in i känslan det här kan ge ett barn. Min spontana tanke är att om en 10-åring blir tvingad in i ett rum med små barn med inställningen "du har ett eget rum hos din pappa, gå dit om du inte trivs här" så kommer han så småningom att dra, kanske inte främst pga rumsfördelningen, utan pga attityden gentemot honom.

Ni behöver en större bostad, mamman kan lära sig att hålla i pengarna, men om du går omkring med tankar om att "det kommer aldrig gå för hon slösar massa pengar" så lär det ju aldrig komma så långt. Prata med henne! Gör upp en budget, hon borde kunna lära sig att spara.
    För en del är eget rum viktigt, men att tro att välmående bara handlar om eget rum har fel.

Min erfarenhet är att barn VILL vara nära andra och sin föräldrar. Att låsa in sig i ett rum handlar mer om tonåringar om ens det.. 

Men visst lyssnar jag, om de äldsta kommer med önskningar att han verkligen vill ha eget rum så kommer jag tänka om.
  • Anonym (.)
    Anonym (Någon som gör det?) skrev 2018-05-03 13:09:14 följande:

Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

Någon som bor så trångt?

Och varför i hela friden funderar ni ens på att bli familjehem åt ett barn som haft problem hemma när ni själva har problem i hemmet undrar jag?!
  • Anonym (-)

Forskning visar på att barn som bor trångbott mår sämre och presterar sämre i skolan. Det tros bero på att trångboddhet leder till ökad stress (mer sömnproblem, konflikter etc) och mindre utrymme för egentid (läxläsning etc)

• sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-05-18 09:21:26 följande:
    Och varför i hela friden funderar ni ens på att bli familjehem åt ett barn som haft problem hemma när ni själva har problem i hemmet undrar jag?!
    Det är inget familjehem, det är hans sambos son
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2018-05-18 09:35:55 följande:

Forskning visar på att barn som bor trångbott mår sämre och presterar sämre i skolan. Det tros bero på att trångboddhet leder till ökad stress (mer sömnproblem, konflikter etc) och mindre utrymme för egentid (läxläsning etc)

Nu har tioåringen ett eget rum hos sin pappa om jag förstått allt rätt och de två yngre har inget behov än.
    När 10-åringen blir äldre så får man kanske försöka dela av en vrå någonstans.
    Jag skulle nog inte klassificera den familjen som trångbodd så att det går ut över barnens social hälsa.
    Som någon skriver, det finns inte ju inte överdrivet mycket fyror och många lever nog som familjen i ts gör. Speciellt när de är separerade.

• Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 09:37:48 följande:

Det är inget familjehem, det är hans sambos son

Varför står detta i kategorin familjehem då?
  • sextiotalist
    Anonym (Förälder) skrev 2018-05-04 09:15:18 följande:

Man måste inte älska bonusbarnet men att ha respekt för en annan människa, det har man.

Barnet har inte valt att ha dig i sitt liv, jag undrar hur alla dessa människor mår som håller på såhär?

Mitt barn hade hos sin sk pappa inte ens ett eget rum, han hade en hörna i deras datorrum,en bäddsoffa till en 2åring..då är man ju fan sjuk.

Sen i deras nästa boende, när syskon 1 föddes då åkte sonens alla saker till det syskonet och mitt barn skickades upp på ovanvåningen..så han blev liksom inte bara av med rummet utan även annat.

Detta har min son pratat om länge och i mina ögon är det att utsätta sitt barn för misshandel.

Det gör ni med detta barn....eller i alla fall du.

Skärp till dig!!!!

Fast i detta fall hanteras ju denna tioåring som de andra, de överväger att ha den yngsta i deras sovrum.
    Så ditt barn "skickades" upp till övervåningen, det är väl ingen särbehandling. Många gånger så väljer man att i första hand låta de yngre bo på samma våning som föräldrarna och de äldre på en annan våning.
    Att låta det yngre syskonet få det äldre syskonets saker är inte heller konstigt.

Vår son fick sitt första egna rum som 5-6-åring (halvsyskonen delade på sovrum nr två, sonen och vi föräldrar delade sovrum nr 1). När vi flyttade så var de äldre så stora att de sällan sov över, så då fick vår gemensamma eget rum
Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?