• Anonym (Någon som gör det?)

Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?

Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

Någon som bor så trångt?

• Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-05-18 09:43:33 följande:
    Varför står detta i kategorin familjehem då?
    För att många lägger fel, men det kan vara bra att läsa trådstarten istället för att titta på var det ligger.
  • Anonym (. 2)

10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
    Problem solved.

Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.

Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
    Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.

Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.

• Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 09:40:50 följande:

Nu har tioåringen ett eget rum hos sin pappa om jag förstått allt rätt och de två yngre har inget behov än.

När 10-åringen blir äldre så får man kanske försöka dela av en vrå någonstans.

Jag skulle nog inte klassificera den familjen som trångbodd så att det går ut över barnens social hälsa.

Som någon skriver, det finns inte ju inte överdrivet mycket fyror och många lever nog som familjen i ts gör. Speciellt när de är separerade.

Det finns ingen klar definition på "trångboddhet". Enligt Boverket går gränsen för trångboddhet för en trea vid fler än två vuxna och ett barn. Enligt EU:s definition går gränsen för en trea vid fler än två vuxna och två barn. Antar att forskningen utgått från något av de definitionerna. Hur många barn tycker du man kan tränga in i ett sovrum utan att det blir trångbott?
  • Anonym (Trångbodd?)

I normalfallet är vi två vuxna och tre barn 7 år och yngre på en trea. Barnen på 5 och 7 år delar rum med våningssäng och växasäng. Varannan helg kommer sambons 13-åring.

Trångbodda är vi ur förvaringssynpunkt definitivt, men rent socialt känns det inte så, så länge lillpojken har sin spjälsäng i föräldrasovrummet. Däremot känns det trångt socialt när sambons 13-åring kommer, men det beror nog mest på att hon aldrig går och lägger sig så vi vuxna får ingen egen tid plus att hon inte varierar var hon är lika mycket som de yngre. I och med att vi lever så mycket med att barnen kommer och går plus inte hemma före 17.30 på vardagarna är det sämre med kompisumgänget utanför skola/fritids. Mitt ena barn växlar hem 3 dagar varannan vecka. Hos sin pappa har hon inte ens en egen säng utan sover på uppblåsbar madrass efter flera år i soffan. Dessförinnan resesäng i FYRA år. Då bor han ändå i hus med två våningar, men det har tagit över 6 år att färdigställa övervåningen som ännu inte är klar ... Dottern fyller 8 år.

Visst önskar jag större i samma=rätt område, så vi slipper skolbyten, men man ska ju lyckas få tag på något som inte ruinerar oss. Vi har en hyra på 5200 idag. Byter vi till några kvadrat mer kan vi behöva betala 2000 kr mer, det är dyra kvm. Sambon har också svårt att hålla i pengarna. Efter han var arbetslös har han inte kommit ikapp ekonomiskt, så jag betalar typ allt gemensamt just nu. I normala fall bidrar han med 6000 kr, så jag drar ner på det som är enkelt ... Just nu har vi inte behövt handla så mycket kläder, då vi kommit ur bebisstorlekarna och de byter storlek ca en gång om året. Jag orkar heller inte iväg och shoppa så ofta, så frestelserna är mindre.

• sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 09:48:32 följande:

10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
    Problem solved.

Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.

Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
    Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.

Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.

NU framgår det inte hur ofta 10-åringen är där, men jag misstänker varannan vecka. Så du tycker det är helt OK att ett rum av tre står tomt och de som bor heltid ska dela rum, de vuxna ska ut i vardagsrummet. Så fyra personer ska dela två rum och en person ska ha eget?
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2018-05-18 09:51:44 följande:
    Det finns ingen klar definition på "trångboddhet". Enligt Boverket går gränsen för trångboddhet för en trea vid fler än två vuxna och ett barn. Enligt EU:s definition går gränsen för en trea vid fler än två vuxna och två barn. Antar att forskningen utgått från något av de definitionerna. Hur många barn tycker du man kan tränga in i ett sovrum utan att det blir trångbott?
    Det är ingen ovanlig situation
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trangboddheten-har-okat

Även de som har råd med större väljer ett mindre boende på rätt ställe
  • Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 11:02:58 följande:
    NU framgår det inte hur ofta 10-åringen är där, men jag misstänker varannan vecka. Så du tycker det är helt OK att ett rum av tre står tomt och de som bor heltid ska dela rum, de vuxna ska ut i vardagsrummet. Så fyra personer ska dela två rum och en person ska ha eget?
    Ja. Annars hade jag inte skrivit det.

Jag brukar skriva det jag tycker fast du verkar göra tvärtom eftersom du känner dig tvingad att fråga om jag tycker det jag skriver.

Om du tänker efter lite är det inget annat än din begränsade argumentation som sätter hinder för att använda rummet på annat sätt den tid rummet inte används. Om du läser och inte bara slarvläser ser du att jag skrivit om det.
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:08:09 följande:
    Ja. Annars hade jag inte skrivit det.

Jag brukar skriva det jag tycker fast du verkar göra tvärtom eftersom du känner dig tvingad att fråga om jag tycker det jag skriver.

Om du tänker efter lite är det inget annat än din begränsade argumentation som sätter hinder för att använda rummet på annat sätt den tid rummet inte används. Om du läser och inte bara slarvläser ser du att jag skrivit om det.
    Det är en skillnad mot arbetsrum och att låta ett rum stå tomt, när det finns 4 till som ska ha utrymme.
  • Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 11:15:17 följande:
    Det är en skillnad mot arbetsrum och att låta ett rum stå tomt, när det finns 4 till som ska ha utrymme.
    Sluta vara så jäkla nonchalant och läs allt det jag skriver.
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:28:53 följande:
    Sluta vara så jäkla nonchalant och läs allt det jag skriver.
    Jag läste vad du skrev. Ni har endast ett barn som kommer hem då och då, då röjer ni ut ert arbetsrum. Det är INTE samma sak som att det finns två heltidsboende barn hemma och två vuxna som ska dela på två rum (OK köket också) men ett barn ska ha ett rum själv.
    Nu finns det två heltidsboende barn och två vuxna och halvitdsboende som ska samsas om tre rum. I ts så skrev de att två barn kunde dela och att det tredje kunde bo i föräldrarnas sovrum.
    Om ett barn känner utanförskap för att barnet varannan vecka delar rummet med ett annat barn så är det annat som brister. Båda barnen har det lika, varannan vecka eget rum, varannan vecka delar.

I sådana här diskussioner så brukar det inte alltför sällan bli mest fokus på det barn som inte bor heltid, man tenderar att glömma av de barnen som bor heltid och vill gärna att de ska ta mindre plats och backa.
Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?