Inlägg från: Anonym (Någon som gör det?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Någon som gör det?)

Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?

Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

Någon som bor så trångt?

• Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?
    Fjäril kär skrev 2018-05-03 13:42:15 följande:

Det går bra under förutsättning att lägenheten är bra planerad och att ni är öppen för att tänka annorlunda vad gäller nyttjande av rummen.

Loftsäng funkar utmärkt för vuxna också och kan ge möjlighet till lite privat sfär.

En hall kan funka att ha skrivhörna i tex.

Rum kan delas av så man får varsin egen sida.

Vardagsrum kan bli ett jättestort sovrum för flera och ett annat rum kan bli tv-rum

Köket kan användas till flera funktioner.

Osv osv...

Ja precis, vi har bara 80 kvadrat totalt så vill inte dela upp några rum. Men så länge de minsta är under 9 år så tror jag inte det är några problem. Nu är alla killar också, går kanske lättare. Den äldsta kan alltid åka till sin pappa om han skulle vilja ha lugn och ro.
    Carambolan skrev 2018-05-03 15:00:18 följande:

Jag tänker att det är lite varningsflagga över inställningen att stora barnet kan åka till sin pappa om han vill ha lugn och ro. Den sortens svängdörrsumgänge leder lätt till att barnet slutar komma. Kan ni mellanlanda i en fyra om trean känns trång?

Får se när det skulle inträffa, just nu vill han vara mest med sin mamma. Och för mig är det inget negativt om han tillbringar mer tid hos hans pappa;)

Tror hus är mer intressant än om jag skulle köpa en 4a. Men ja, vi funderar på att köpa något större. Just nu är det dock inte möjligt ekonomiskt.
    Anonym (Förälder) skrev 2018-05-03 18:57:38 följande:
    Vilken charmig stil...Mig gör det inget att han spenderar mer tid med pappan ;)

Är du mamman till denna 10åring?
    Jag är pappan.
    Anonym (Ina) skrev 2018-05-03 20:18:29 följande:

Kan inte ni vuxna flytta ut i vardagsrummet? På så sätt kan 10åringen få eget rum och de två små kan dela rum. Då skulle det nog inte vara något problem att bo kvar i trean tills ni kan köpa hus och allas behov blev tillgodosedda.

Vad säger din sambo förresten när du uttrycker att hennes barn sedan tidigare gärna kan vara mindre tid hos er?

Det är ju ett alternativ, men då 10 åringen har eget rum hos sin pappa tycker jag han inte behöver det hos oss. De är ändå där vi är, dvs i köket och vardagsrummet, de är nästan aldrig i sitt rum förutom om de ska sova.

Självklart berättar jag det inte för min sambo.
    Anonym (Trångbodda) skrev 2018-05-03 20:12:30 följande:

Vi bor 2 vuxna, en 8 årig tjej, en 6 årig pojk och en ettårig flicka på 74 kvadrat.

De två största fick till en början det" stora" sovrummet men när lillan kom insåg vi att vi inte skulle få plats med dubbelsäng och skrivbord och spjälsäng i lilla sovrummet. Vi fick ju redan hoppa upp i sängen för att lägga oss.

Vi inhandlade därför en kura säng till barnen så dom får husera därinne. Det är litet men ser inget alternativ. Läxor o pyssel får göras vid köksbordet. Bokhyllor som förvaring har dom plats för och en liten yta att leka på men inte mycket mer.

Vi spenderar mycket tid i vardagsrum o kök som har öppen planlösning.

Det som krävs är dammsugningen och dammning ofta o att försöka hålla ordning efter sig så gott det går. DÅ känns den begränsade ytan mer hanterbar.

Var för ett tag sedan inne på stt skaffa bäddsoffa för oss vuxna men gubben har lite dålig rygg.

Vi sätter vårt hopp till att vi hittar en fyra snart så tjejerna kan dela.

Att köpa finns ännu ej på kartan på ett tag.

Det lider ingen nöd på oss mest mår jag dåligt över att inte kunna ge barnen fina rum men tror inte de skulle vara lyckligare av det faktiskt.

Intressant!! Ni har ganska lika våran situation och håller med om städningen, vi är noga med att det ska vara städat. Egna rum tror jag är mer viktigt vid typ 13-18år, men till och med då går det bra att dela rum tror jag. Skulle också vara lite värre om det var en kille och tjej som skulle dela rum.

Min far och hans bror växte upp i en etta med far och mor. Har gått mycket bra för båda. Så länge barnen ser att föräldrarna trivs så trivs nog de.
    Anonym (Trångbodda) skrev 2018-05-04 07:54:48 följande:
    Det måste finnas många som har det såhär. Det byggs ju inte multum hyresrätter i storlek 4 r o k. Jag har inga föräldrar eller släktingar som jag ärvt eller kunnat låna pengar av, bara en helt vanlig inkomst, likaså mannen. Hyran är på 11000 i månaden med el o parkering inräknad. Vi har en bil som kostar. Vi kan spara järnet i 4 år o ha en handpenning men när man är uppväxt i hyresrätt känns det inte panikartar att köpa. Ganska skönt att någon annan får oroa sig för större underhåll också och att bara kunna flytta när något dyker upp.

Det enda som är surt är att man aldrig får igen pengarna när man bor i hyresrätt på så vis man får när man investerar i sitt boende.

Vi tar det som det kommer. Vi kommer ju inte bo i denna trea resten av livet.

Tro mig jag trivs inte med den begränsade ytan, tror att vår hemma miljö hade blivit mycket lugnare med större yta men just nu är ungarna i en sådan ålder och så täta att konflikter lär ju uppstå ändå. Dock hade det hade vart gött o kunna skicka in dom på varsitt rum för nedvarvning ibland.

Problemet för oss är inte att det är en trea egentligen utan att ungarnas med är så litet, det hade passar bättre i en mindre två. Definitivt byggt med en familj på ett barn i åtanke.

Som du säger, det var inte länge sedan man bodde fyra ungar och mamma o pappa i en etta men min gräns går så som vi bor nu.
    Okej, jag trivs men min sambo börjar bli sugen på något större.

Som tur är har jag köpt bostaden utan lån så våra boendekostnad är ganska låg. Hyra, el och parkering ligger på 3000kr. Vårat problem är tyvärr att sambon har svårt att hålla i pengar, annars hade vi utan problem kunnat lägga undan 15.000kr i månaden, istället sparar jag själv mellan 2000-8000kr.

Teoretiskt kan vi köpa större, men då ökar kostnaderna och med en sambo som inte kan hålla i pengar vågar jag inte satsa. 

Jag bor hellre trångt utan att behöva oroa mig för pengar än bo stort och behöva bråka om pengar..
    Anonym (Ina) skrev 2018-05-04 08:37:44 följande:
    Så, du försöker helt enkelt att knuffa ut pojken lite obemärkt genom att driva på att skaffa fler ungar men inte ha rum för dem alla?

Då får vi hoppas att din sambo inte är så dum att hon skaffar fler barn med dig förrän hon har plats för alla sin barn i sitt hem.
    Vi har plats för hennes son i vårat hem, upp till honom vart han vill bo. Självklart vill han träffa sin mamma och sina syskon.
    Anonym (Förälder) skrev 2018-05-04 09:04:41 följande:
    "Bonus"pappa?

Jag fattar inte nu.

Vill ni inte ha 10åringen där alls eller?

Blir lite eller ganska mycket illamående av den inställningen till ett barn.
    Jag är pappa till ett av barnen och 10 åringen är bonus.

Ja vi har inga problem med att han är hos oss.
    Fjäril kär skrev 2018-05-04 09:04:03 följande:
    Att 10-åringen har eget rum hos pappan kompenserar på intet sätt att det är utan plats hos er.
    Och du är en expert som vet det?
    Anonym (Ina) skrev 2018-05-04 08:58:12 följande:
    Men hon skiter i om han kommer eller inte och tänker skaffa fler ungar utan att bry sig om ifall den äldsta inte kan vara hos er mer eller inte? Jamen, då är det väl bara för er att köra på!

Ett tips för att snabba på processen är ju att redan nu flytta till minde så är ni av med grabben på ett kick. Han kan ju komma några timmar på en fika om han nu envisas med att vilja ha kontakt med mamma och syskon.

Är du medveten om att den där usla morsan kommer att göra likadant mot era gemensamma den dag ni splittar på er, och var skall de bo då, om du träffar på en tant som resonerar som resonerar som du angående partnerns bagage?

Fint att pojken verkar ha en pappa som är normalbegåvad eftersom han uppmuntras att ändå ha kontakt med sin mamma och era barn.
    Förstår inte varför du verkar ta illa upp. Måste man ÄLSKA bonusbarnet? Jag blev tillsammans med min sambo, inte bonusbarnet..

Men har inga problem att han bor hos oss och vi har mycket bra kontakt med pappan, vi brukar hälsa på varandra.
    Anonym (g) skrev 2018-05-04 09:14:42 följande:
    Nu är ju alla olika, men iom att vi alla har varit barn någon gång i tiden så kan man sätta sig in i känslan det här kan ge ett barn. Min spontana tanke är att om en 10-åring blir tvingad in i ett rum med små barn med inställningen "du har ett eget rum hos din pappa, gå dit om du inte trivs här" så kommer han så småningom att dra, kanske inte främst pga rumsfördelningen, utan pga attityden gentemot honom.

Ni behöver en större bostad, mamman kan lära sig att hålla i pengarna, men om du går omkring med tankar om att "det kommer aldrig gå för hon slösar massa pengar" så lär det ju aldrig komma så långt. Prata med henne! Gör upp en budget, hon borde kunna lära sig att spara.
    För en del är eget rum viktigt, men att tro att välmående bara handlar om eget rum har fel.

Min erfarenhet är att barn VILL vara nära andra och sin föräldrar. Att låsa in sig i ett rum handlar mer om tonåringar om ens det.. 

Men visst lyssnar jag, om de äldsta kommer med önskningar att han verkligen vill ha eget rum så kommer jag tänka om.
Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?