Anonym (Trångbodda) skrev 2018-05-04 07:54:48 följande:
Det måste finnas många som har det såhär. Det byggs ju inte multum hyresrätter i storlek 4 r o k. Jag har inga föräldrar eller släktingar som jag ärvt eller kunnat låna pengar av, bara en helt vanlig inkomst, likaså mannen. Hyran är på 11000 i månaden med el o parkering inräknad. Vi har en bil som kostar. Vi kan spara järnet i 4 år o ha en handpenning men när man är uppväxt i hyresrätt känns det inte panikartar att köpa. Ganska skönt att någon annan får oroa sig för större underhåll också och att bara kunna flytta när något dyker upp.
Det enda som är surt är att man aldrig får igen pengarna när man bor i hyresrätt på så vis man får när man investerar i sitt boende.
Vi tar det som det kommer. Vi kommer ju inte bo i denna trea resten av livet.
Tro mig jag trivs inte med den begränsade ytan, tror att vår hemma miljö hade blivit mycket lugnare med större yta men just nu är ungarna i en sådan ålder och så täta att konflikter lär ju uppstå ändå. Dock hade det hade vart gött o kunna skicka in dom på varsitt rum för nedvarvning ibland.
Problemet för oss är inte att det är en trea egentligen utan att ungarnas med är så litet, det hade passar bättre i en mindre två. Definitivt byggt med en familj på ett barn i åtanke.
Som du säger, det var inte länge sedan man bodde fyra ungar och mamma o pappa i en etta men min gräns går så som vi bor nu.
Okej, jag trivs men min sambo börjar bli sugen på något större.
Som tur är har jag köpt bostaden utan lån så våra boendekostnad är ganska låg. Hyra, el och parkering ligger på 3000kr. Vårat problem är tyvärr att sambon har svårt att hålla i pengar, annars hade vi utan problem kunnat lägga undan 15.000kr i månaden, istället sparar jag själv mellan 2000-8000kr.
Teoretiskt kan vi köpa större, men då ökar kostnaderna och med en sambo som inte kan hålla i pengar vågar jag inte satsa.
Jag bor hellre trångt utan att behöva oroa mig för pengar än bo stort och behöva bråka om pengar..