-
Det är inget familjehem, det är hans sambos sonAnonym (.) skrev 2018-05-18 09:21:26 följande:Och varför i hela friden funderar ni ens på att bli familjehem åt ett barn som haft problem hemma när ni själva har problem i hemmet undrar jag?! -
Nu har tioåringen ett eget rum hos sin pappa om jag förstått allt rätt och de två yngre har inget behov än.Anonym (-) skrev 2018-05-18 09:35:55 följande:Forskning visar på att barn som bor trångbott mår sämre och presterar sämre i skolan. Det tros bero på att trångboddhet leder till ökad stress (mer sömnproblem, konflikter etc) och mindre utrymme för egentid (läxläsning etc)
När 10-åringen blir äldre så får man kanske försöka dela av en vrå någonstans.
Jag skulle nog inte klassificera den familjen som trångbodd så att det går ut över barnens social hälsa.
Som någon skriver, det finns inte ju inte överdrivet mycket fyror och många lever nog som familjen i ts gör. Speciellt när de är separerade.
-
Fast i detta fall hanteras ju denna tioåring som de andra, de överväger att ha den yngsta i deras sovrum.Anonym (Förälder) skrev 2018-05-04 09:15:18 följande:Man måste inte älska bonusbarnet men att ha respekt för en annan människa, det har man.
Barnet har inte valt att ha dig i sitt liv, jag undrar hur alla dessa människor mår som håller på såhär?
Mitt barn hade hos sin sk pappa inte ens ett eget rum, han hade en hörna i deras datorrum,en bäddsoffa till en 2åring..då är man ju fan sjuk.
Sen i deras nästa boende, när syskon 1 föddes då åkte sonens alla saker till det syskonet och mitt barn skickades upp på ovanvåningen..så han blev liksom inte bara av med rummet utan även annat.
Detta har min son pratat om länge och i mina ögon är det att utsätta sitt barn för misshandel.
Det gör ni med detta barn....eller i alla fall du.
Skärp till dig!!!!
Så ditt barn "skickades" upp till övervåningen, det är väl ingen särbehandling. Många gånger så väljer man att i första hand låta de yngre bo på samma våning som föräldrarna och de äldre på en annan våning.
Att låta det yngre syskonet få det äldre syskonets saker är inte heller konstigt.
Vår son fick sitt första egna rum som 5-6-åring (halvsyskonen delade på sovrum nr två, sonen och vi föräldrar delade sovrum nr 1). När vi flyttade så var de äldre så stora att de sällan sov över, så då fick vår gemensamma eget rum -
För att många lägger fel, men det kan vara bra att läsa trådstarten istället för att titta på var det ligger.Anonym (.) skrev 2018-05-18 09:43:33 följande:Varför står detta i kategorin familjehem då? -
NU framgår det inte hur ofta 10-åringen är där, men jag misstänker varannan vecka. Så du tycker det är helt OK att ett rum av tre står tomt och de som bor heltid ska dela rum, de vuxna ska ut i vardagsrummet. Så fyra personer ska dela två rum och en person ska ha eget?Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 09:48:32 följande:10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
Problem solved.
Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.
Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.
Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.
-
Det är ingen ovanlig situationAnonym (-) skrev 2018-05-18 09:51:44 följande:Det finns ingen klar definition på "trångboddhet". Enligt Boverket går gränsen för trångboddhet för en trea vid fler än två vuxna och ett barn. Enligt EU:s definition går gränsen för en trea vid fler än två vuxna och två barn. Antar att forskningen utgått från något av de definitionerna. Hur många barn tycker du man kan tränga in i ett sovrum utan att det blir trångbott?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trangboddheten-har-okat
Även de som har råd med större väljer ett mindre boende på rätt ställe -
Det är en skillnad mot arbetsrum och att låta ett rum stå tomt, när det finns 4 till som ska ha utrymme.Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:08:09 följande:Ja. Annars hade jag inte skrivit det.
Jag brukar skriva det jag tycker fast du verkar göra tvärtom eftersom du känner dig tvingad att fråga om jag tycker det jag skriver.
Om du tänker efter lite är det inget annat än din begränsade argumentation som sätter hinder för att använda rummet på annat sätt den tid rummet inte används. Om du läser och inte bara slarvläser ser du att jag skrivit om det. -
Jag läste vad du skrev. Ni har endast ett barn som kommer hem då och då, då röjer ni ut ert arbetsrum. Det är INTE samma sak som att det finns två heltidsboende barn hemma och två vuxna som ska dela på två rum (OK köket också) men ett barn ska ha ett rum själv.Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:28:53 följande:Sluta vara så jäkla nonchalant och läs allt det jag skriver.
Nu finns det två heltidsboende barn och två vuxna och halvitdsboende som ska samsas om tre rum. I ts så skrev de att två barn kunde dela och att det tredje kunde bo i föräldrarnas sovrum.
Om ett barn känner utanförskap för att barnet varannan vecka delar rummet med ett annat barn så är det annat som brister. Båda barnen har det lika, varannan vecka eget rum, varannan vecka delar.
I sådana här diskussioner så brukar det inte alltför sällan bli mest fokus på det barn som inte bor heltid, man tenderar att glömma av de barnen som bor heltid och vill gärna att de ska ta mindre plats och backa. -
Då citerar jag dig ordagrantAnonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:45:10 följande:Du har INTE läst allt jag skrivit eller så är du bara allmänt dryg och nonchalant och hoppar över stora delar av det jag skriver.
Det är klart att du bara vill bråka och tjafsa i den här tråden också. Precis som du gör i alla andra trådar.
"10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
Problem solved.
Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.
Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.
Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.
Jag anser fortfarande att din lösning är mindre bra, för att om 10-åringen inte känner sig välkommen för att han måste dela rum med ett annat barn så är det annat som ligger bakom det hela.
Jag anser fortfarande det är vansinne att ett rum ska stå tomt varannan vecka (nej, alla behöver inte ett arbetsrum, speciellt om de redan har det trångt) -
Men det är det du skriver, 10-åringen ska ha eget rum, de två andra delar och de vuxna i vardagsrummet.Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:53:16 följande:Du bygger halmgubbar.
Varför ska det stå tomt varannan vecka? Det är bara du själv som kan svara på dina egna påståenden och orimliga antaganden. -
OK, ts skrev några dagar i veckan, men säg halva tiden (vv var för att det var vanligastAnonym (. 2) skrev 2018-05-18 12:27:44 följande:Nu får du ge dig. Det skriver jag inte. Om du tolkar text så illa så kan jag inte hjälpa dig.
Svara nu på ditt eget påstående varför ska rummet stå tomt varannan vecka?
Men vad var det du inte skrev, jag citerade ditt svar ordagrant (kopierade hela svaret) -
Det faller sig naturligt, om de vuxna är i vardagsrummet, de två andra delar rum och så tar 10-åringen rummet. Varför kan inte den näst yngsta få dela rummet med den äldsta (ofta går det dela av ett rum så det blir som två mindre rum).Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 13:10:36 följande:Ja, det är en ovana du har att lägga till och dra ifrån hejvilt.
Till skillnad från dig håller jag reda på vad jag skriver och lägger inte till.
För fjärde gången: kan du svara på ditt eget påstående varför rummet ska stå tomt? -
Men rummet kommer ju stå tomt om det är 10-åringens rum, när han inte är där, vad kommer det annars kunna användas till (om det rör sig bara om några dagar åt gången).Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 14:01:17 följande:Du vägrar svara på varför du anser att rummet ska stå tomt.
Lätt att kasta ur sig påståenden men svårare att stå för det...
Eller ser du det som bra lösning att låta ett av barnen fara som en skottspole fram och tillbaka. -
Men det är inte den nivån som inte är bra. Det är när det är riktig trångboddhet. Det finns, om du läste artikeln, olika grupper som är trångbodda, det är den gruppen som lever i viss form av utanförskap och så var det gruppen som är mer välbeställda och tar ett aktivt beslut att bo mindre men centralt. Den förra gruppen drabbas säkert av att de är trångbodda, men den välbeställda gruppens barn lider inte alls.Anonym (-) skrev 2018-05-18 14:55:17 följande:Att trångboddheten ökat betyder inte nödvändigtvis att det skulle vara bra med trångboddhet.
-
Framgår rätt bra i den här studien, där det mycket tydligt togs upp att det socioekomiska situationen påverkade mående (plus andra faktorer som fysiska standarden på boendet)Anonym (-) skrev 2018-05-18 15:51:41 följande:Vad är "riktig trångboddhet"..?
Finns det någon forskning om att välbeställda trångbodda inte påverkas negativt av sin trångboddhet?
Man skiljer även på extrem trångboddhet och trångboddhet
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2016/trangboddheten-i-storstadsregionerna.pdf