• Ittan

Kan ej rapa, kurrar i halsen

Jag kan inte rapa, har aldrig kunnat. Typ två gånger om året råkar jag göra en tyst rap och blir sjukt förvånad. Har däremot problem med att det kurrar i halsen, alltså luft som åker upp men typ fastnar i halsen. Ibland kurrar det så högt att andra hör och ibland bara så att jag känner det.. Har detta fenomen i omgångar. Nu har jag haft det under några dagar och tycker det är lite drygt. Är det bara jag som har det så?

• Svar på tråden Kan ej rapa, kurrar i halsen
  • Meriall

Jag har så tror jag. Låter lite som små morranden?

Jag får det oftast om jag varit uppe sent/ätit onyttigt/druckit alkohol. Brukar aldrig heller rapa "vanligt".

• Meriall

För mig brukar det gå över om jag lägger mig på rygg, har det varmt och kanske sover en stund.

• Ittan

Någon menar att det är typ sura uppstötningar, men det känns som bara luft.

• Meriall

Känns ju inte surt alls tycker jag, mer som en utdragen hickning typ.

• Ittan

Det dryga är att det nu varat i flera dagar. Brukar oftast bara ha det en dag, kanske två. Hur är det för dig?

• Anonym (Ju)

Jag har det precis så! Jag vill så gärna kunna rapa!

Hur som helst, för mig kurrar det mycket värre om jag äter grädde, väldigt mycket choklad och dricker kolsyrade drycker. Och alkohol!

I kurrandet I halsen håller i sig brukar jag fasta en hel eller halv dag, så försvinner det.

När jag äntligen hört någon annan med samma problem måste jag fråga, har du även problem med att hicka håller i sig länge när du väl får den? Det gör sjukt ont när jag hickar, har inte hört någon annan klaga på det.

• Anonym (Ej läkare)

Jag har hört talas om personer som verkligen inte kan rapa, men för övriga finns det ett trick som är värt att försöka. Svälj lite luft, och när magmunnen då öppnar sig så spänner man diafragma så att luft i stället pressas ut ur magen. Man startar helt enkelt rapen genom att svälja lite luft.

• Meriall
    Ittan skrev 2018-05-05 22:46:51 följande:

Det dryga är att det nu varat i flera dagar. Brukar oftast bara ha det en dag, kanske två. Hur är det för dig?

Det varar bara den dagen jag får det i den utsträckningen men ibland får jag som litegrann i några dagar efter men då är det inte lika irriterande.
    Anonym (Ju) skrev 2018-05-05 23:18:41 följande:

Jag har det precis så! Jag vill så gärna kunna rapa!

Hur som helst, för mig kurrar det mycket värre om jag äter grädde, väldigt mycket choklad och dricker kolsyrade drycker. Och alkohol!

I kurrandet I halsen håller i sig brukar jag fasta en hel eller halv dag, så försvinner det.

När jag äntligen hört någon annan med samma problem måste jag fråga, har du även problem med att hicka håller i sig länge när du väl får den? Det gör sjukt ont när jag hickar, har inte hört någon annan klaga på det.

Alkohol och kolsyra ökar risken för mig med och kanske även fet mat som du beskriver men typ restaurangmat med mkt smör. Ibland kan jag få vanliga hickningar och ibland såna där som gör sjukt ont i bröstet och ryggen. Då hjälper det också att lägga sig på rygg och ha varma täcken på. Då går det över på några minuter. Inget annat hjälper för mig. Har provat massor av olika saker. Så om jag får det på en utekväll vilket är det vanligaste är det urjobbigt för man vill ju inte åka hem och lägga sig.
  • Ittan

Ja, jag hickar ganska länge och ibland kan det göra riktigt ont att hicka.

• Vixen90

HEJ!
    Jag har samma! Folk tror mig inte när jag säger att jag inte kan rapa. Försökt förklara för dem om det kurrandet ni beskriver, men folk glor på mig som om jag är trög.

Hicka kan göra ont på mig med. Men inte alltid. Men ibland är den så djup att det värker i bröstet liksom. Hör det ihop?

Har ni även problem med att ni ofta får mycket luft i magen? Blir uppsvällda? Jag funderar på om det har med hur man dricker/sväljer att göra. Att man sväljer luft på något vis, men sen inte kan rapa upp det som andra gör?

Som du säger TS så blir jag också väldigt förvånad de få gånger om året jag råkar rapa, haha. Och pga mycket läsk så har jag det rätt ofta. Kolsyra är ju verkligen en fiende mot detta. 

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Kan ej rapa, kurrar i halsen