• Anonym (:()

Missade drömhuset, IGEN :(

Vi har letat hus i vårt område i snart ett år. Vi har ett bra boende nu, men skulle behöva minst 1 sovrum till. Då ett av barnen går i skola vill vi helst bo så att hen kan gå själv till skolan utan att passera en av samhällets tyngst trafikerade vägar (där förare tar 0 hänsyn till skolbarnen).

I höstas kom ett "perfekt" hus ut på mäklarsidorna. 5 minuter till skolan på skyddad gångbana, perfekt planlösning och precis lagom mycket gård. Garage och biltak för 2 bilar, så sambon kunde ha verkstad och vi skulle slippa snö på bilarna. Det fanns ju lite att fixa men vi föll direkt.

Accepterade utgångspriset direkt på visningen, men förlorade budgivningen. Åh vad jag grät. Jag ville verkligen ha det huset, men det slutade på 50 000 mer än vi hade möjlighet att skrapa ihop. Livet gick vidare, men drömmen levde kvar för ingen flyttade in.

Så för några veckor sedan blev det till salu igen, till mycket lägre pris. Utan några eg nya fel men säljaren behövde bli av med det. Det stora fel som fanns hade vi planerat att åtgärda redan förra gången, i maklig takt. Med detta pris kunde vi göra det innan vi flyttade in. Återigen accepterade vi utgångspriset på visningen. Och återigen förlorade vi budgivningen. Jag är så ledsen och bitter. Fan också, rent ut sagt. Jäkla skit! Är bekant med dem vi budade mot, så vet att deras barn går inte i skolan ännu, de kunde bra ha sökt sig någon annan stans. Fan fan fan.

Jag brukar inte svära men jag är så besviken att jag har inte ord.

Säljaren lär vara nöjd då det slutade 370 000 över det låga utgångspriset, och för oss 70 000 över maxpriset (och 20 000 över absoluta hard limit, utan utrymme för överraskningar vid renoveringen). Vet att köparna har byggare i släkten, kul för dem, skit för oss.

Hur ofta får man andra chansen på drömhuset?

Och det värsta är alla plattityder från folk. Jag sörjer verkligen detta hus, och det kommer käcka kommentarer som "ni hittar snart något bättre" (vi har sökt ett år, detta är det enda som känts helt rätt), "det var nog inte meningen/det finns en mening med detta" (uppenbarligen. ..) "vilken tur, det fanns säkert fel på huset" (ja, och vi visste om dem och planterade åtgärda dem).

Det är som att jag inte ska få vara ledsen för detta, utan ska bara rycka på axlarna och gå vidare.

Min sambo är också besviken och ledsen. Skitjobbigt då han som vanligtvis är tystlåten sluter sig helt och knappt svarar på tilltal, så kan inte prata med honom heller.

Men hur ska jag bemöta alla "det kommer något bättre"?

Vi mötte ju den attityden i höstas med, men på riktigt så har det inte kommit ett enda hus som passat våra behov (och prisklass) sedan i höstas när vi förlorade detta hus första gången.

De säger dessutom att vi inte kan jämföra med detta och ska glömma det? Varför ska vi inte jämföra? Om vi hittat och vet precis vad vi vill ha, är det inte exakt det vi ska jämföra med, så vi slipper ångra oss om något år?

• Svar på tråden Missade drömhuset, IGEN :(
  • Anonym (KNAPPAST ett dyrt område!)

Du skriver att "säljaren borde vara glad då budet slutade på 370tkr över det LÅGA utgångspriset.

Du skriver att ni har bra löner (men får ändå inte lån - på två bra löner???) och att området ni kollar hus i, är det näst dyraste i landet.

Du skriver att budgivningen slutade på 29% ÖVER det LÅGA utgångspriset...

Enkelt kalkyl:

370 000/0,29=1 275 862,07:-, dvs. under 1,3 miljoner kronor landade slutsumman på.

KNAPPAST Sveriges näst dyraste ställe.

INSE ATT NI INTE HAR RÅD BARA!

• Almina

Jag tror att folk med sina kommentarer bara försöker vara snälla och "trösta". Så det tror jag inte du ska hänga upp dig på.

Gällande att ni fick lägre lånelöfte baserat på utgångspriset så skulle jag definitivt höra med fler banker. Inte alls säkert att de har likadana krav.

Kan ni tänka om gällande något av era "krav"? Kan ni tex jobba för att göra vägen till skolan säkrare (trafikljus, över/undergång, bättre placering av övergångsställen och på kortare sikt kanske föräldrar som turas om att hjälpa barnen över)? Och kanske bygga ut ert nuvarande hus?

• KaptenOhoy
    Anonym (:() skrev 2018-05-05 01:43:39 följande:

Jag skriver inte att jag missunnar dem huset, jag skriver att jag ville ha det.

Fast jo, det var precis det du gjorde:
    Anonym (:() skrev 2018-05-04 22:02:41 följande:

Fan också, rent ut sagt. Jäkla skit! Är bekant med dem vi budade mot, så vet att deras barn går inte i skolan ännu, de kunde bra ha sökt sig någon annan stans. Fan fan fan.

Det här är en 100% missunsamt och bitter kommentar. Ett hus är inte en kortsiktig investering, finns absolut ingen anledning till att de inte skulle bjuda på huset bara för att deras barn inte går i skolan "ännu". Du har helt klart rätten att vara besviken, men att måla en bitter och sur bild mot era bekanta kommer inte lösa problemet. Bättre att ni sörjer att ni inte fick det första drömhuset som ni önskade, och går vidare sen och börjar leta efter något annat, som ni har råd med.
    KaptenOhoy skrev 2018-05-05 08:19:58 följande:
    Fast jo, det var precis det du gjorde:
    Anonym (:() skrev 2018-05-04 22:02:41 följande:

Fan också, rent ut sagt. Jäkla skit! Är bekant med dem vi budade mot, så vet att deras barn går inte i skolan ännu, de kunde bra ha sökt sig någon annan stans. Fan fan fan.

Det här är en 100% missunsamt och bitter kommentar. Ett hus är inte en kortsiktig investering, finns absolut ingen anledning till att de inte skulle bjuda på huset bara för att deras barn inte går i skolan "ännu". Du har helt klart rätten att vara besviken, men att måla en bitter och sur bild mot era bekanta kommer inte lösa problemet. Bättre att ni sörjer att ni inte fick det första drömhuset som ni önskade, och går vidare sen och börjar leta efter något annat, som ni har råd med.
    Vad ska de ha råd med när de inte ens får lån till ett hus som slutar UNDER 1,3 mkr???
    Anonym (:() skrev 2018-05-05 07:21:43 följande:
    Vi hade råd. Men inte med en prisökning på 29% vid budgivningen. Banken backade på högre lån inte pga av våra inkomster utan pga det låga utgångspriset som gjorde att de inte visste vad de skulle värdera huset till. I höstas fick vi löjligt nog ett högre lånelöfte på samma hus, för att det var högre utgångspris.
    Under 1,3 Mkr slutade alltså budgivningen på. Och ni påstår att ni letar boende i Sveriges näst dyraste område? HA HA HA.
    Inse att ni är fattiga. Lev snålt och spara i ett år och kom tillbaka sedan.
  • Anonym (:()
    Anonym (KNAPPAST ett dyrt område!) skrev 2018-05-05 08:03:02 följande:

Du skriver att "säljaren borde vara glad då budet slutade på 370tkr över det LÅGA utgångspriset.

Du skriver att ni har bra löner (men får ändå inte lån - på två bra löner???) och att området ni kollar hus i, är det näst dyraste i landet.

Du skriver att budgivningen slutade på 29% ÖVER det LÅGA utgångspriset...

Enkelt kalkyl:

370 000/0,29=1 275 862,07:-, dvs. under 1,3 miljoner kronor landade slutsumman på.

KNAPPAST Sveriges näst dyraste ställe.

INSE ATT NI INTE HAR RÅD BARA!

1,3 miljoner var utgångspriset. Det är ett extremt lågt utgångspris här. Slutsumman blev 1,67 miljoner. Med de renoveringar som behövdes göras ville banken inte godkänna att vi budade högre än 1,5 pga att huset var så lågt värderat att de inte kunde vara säkra på värdet (fast tilläggssäkerheter finns) vi bjöd upp till 1,66, dvs vi har 150 000 i besparingar att lägga till. Vi hade räknat med 200 000-300 000 till att röra oss med pga tidigare lånelöfte på samma hus. Detta var fortfarande ett lågt pris (ca 2,5 miljoner) men säljaren behövde få huset sålt då deras hyresgäst flyttat och de inte hittade någon ny, samtidigt som barnen de sparat huset åt bestämde att de inte ville köpa.

Alla ni som skriver att köparen tänker på framtiden... vi tar det igen. Jag missunnar dem inte huset. Jag kanske inte får fram det i skrift, men det är som att någon dinglar vad du nu drömt om framför näsan på dig, och precis när du ska ta det är någon annan snabbare än dig och tar det. Dessa personer var på förra visningen men var då inte med i budgivningen, så nej, deras drömhus är det inte. Det är ett bra och lämpligt hus för dem. Jag vet hur hans drömhus ser ut då han sålde det för några år sedan pga skilsmässa. De har även tittat på hus i andra skolområdena så de är inte bundna av det.

Min besvikelse över att vi inte fick köpa huset är inte ett dugg kopplat till de som köpte det. Mitt sätt att bearbeta sorgeprocesser är tyvärr att tillåta mig att älta lite. I höstas var det svårare då de som vann budgivningen då verkligen inte hade behov av huset utan enbart var ute efter ett fastighetsklipp pga priset. (Ja, det vet jag. Det pratades mycket när de aldrig flyttade in)

Jag är inte låst vid detta huset som sådant, men vi bor i området och jag vet vad det finns för hus här. Det är ytterst osannolikt att ett lika bra hus (menar här planlösning, rumsindelning och skick) kommer att bli till salu då den stora generationsväxlingen i området redan har varit och det bor mest barnfamiljer där.

Hellre "oj vad tråkigt." än försök till peppande plattityder. För plattityder kräver ett svar, helst ett jakande positivt annars blir man dåligt bemött. Och just nu fixar inte jag det.

Jag har ingenstans skrivit att vi har BRA löner (allt är dock relativt) men banken räknar ju även med vår nuvarande bostad och lånet för den i vår betalningsförmåga (vi amorterar bort vårt lån med en betalningstid på 20 år) då man inte vet hur länge den tar att sälja.
  • Anonym (E)

Tråkigt för er ts. Men 1,6 miljoner är långt under medelpriset för en villa i Sverige idag. Så ni får nog spara lite till. Där jag bor finns det inte ett enda hus för det priset, och jag bor långt ifrån Stockholm. Så att påstå att det är dyrt där ni bor känns lite märkligt.

• Anonym (G)

Huset ligger ju antingen absolut INTE i ett av Sveriges dyraste områden eller så är det ju något allvarligt fel på huset. Det är ju extremt billigt! Låter ju jättekonstigt allting.

• Anonym (M)

Tråkigt med huset. Men hur kan det vara ett av Sveriges dyraste områden? I min hemort ligger husen på 2-3 miljoner och det är en mellanstor stad. Och i den orten jag bor nu som endast har en liten gata med 2 affärer och 1 pizzeria så ligger husen på 800.000-1,8 ungefär. Då har vi ca 15 minuter in till min hemort.

• Anonym (Tråkigt)

Tråkigt, men så är det när man letar hus. Då det är en lyx att ha möjlighet att köpa sig ett hus överhuvudtaget (om man höjer blicken lite) och lite av ett lyxproblem så är det väl svårt för folk att ta till de riktiga kraftorden ('så fasansfullt för er!' Typ). Därför landar det i ett 'å vad tråkigt!' Eller en plattityd 'Det kommer fler hus!'

Vad mer finns att säga liksom?

Svar på tråden Missade drömhuset, IGEN :(