• Anonym (-)

Ang. fotboll/innebandy/hockey för barn...

Jag vill med detta inlägg bara utbringa en enorm LYCKA över att mitt barn valde bort fotboll, innebandy och hockey.

Barner testade på dessa sporter några ggr, men valde sedan att inte fortsätta - och det är jag SÅ glad och tacksam över idag!

En vän till mig, vars barn valde att fortsätta med både fotboll och innebandy, berättade att de har träningar på vardera sport två ggr i veckan (innebandy mån & ons, fotboll tis & tors), plus poolspel i båda sporterna som avlöser varandra under lör & sön.

Som om inte det vore nog, så är det ett enormt krav på föräldrarna att de bl.a. ska städa på stan, värva medlemmar, sälja lotter och kakor, tvätta träningskläder, vara chaufför, osv, osv, osv.

De har EN dag ledig varje vecka. Således en enda dag att hinna med alla måsten som ligger på de vuxna (för att inte tala om alla kvällar som går åt till det).

Barnen som spelar är mellan 7-9 år! Träningarna är mellan klockan 18-19:30 varje mån-tors.

Hur orkar de!? Hur hinner de med läxor? Kompisar? Vila?

Det är fler som går på båda sporterna och jag förstår bara inte hur de hinner med allt!?

Hem, middag, träning, sova - fyra dagar i veckan. Sedan upp i ottan lör och sön för att åka till en stad långt bort för diverse poolspel.

Jag är verkligen SÅÅÅÅÅÅ glad att mitt barn valde bort dessa sporter framför andra sporter och aktiviteter.

Ni vars små barn spelar fotboll/innebandy/hockey - hur orkar de/ni med det!? Hur får ni tid över till att leva, vila och bara vara?

Ni som har äldre barn inom dessa sporter; stämmer det att träningarna blir fler och längre, och poolspelen/matcherna likaså?

Hur är det med de kringliggande kraven på lott- och kakförsäljningar? Tvätta träningskläder åt hela laget och agera chaufför till alla då och då?

I min värld låter det fullkomligt vidrigt, men det kanske inte upplevs så av er som är "mitt i det" just nu?

- Hur upplever ni vardagen med dessa krävande lagsporter?

Vore skoj med lite inputs! :D

• Svar på tråden Ang. fotboll/innebandy/hockey för barn...
  • Fritidsmamman

Har också hört att just de tre sporterna du nämner, i synnerhet hockey, är väldigt krävande.

Men jag tror att de flesta barn som spelar, särskilt de som fortsätter år efter år, har väldigt hängivna föräldrar. Jag kan tänka mig att de flesta är barn till sanna fotbolls- och/eller hockeyfantaster. Föräldrar som brinner för sporten som deras barn utövar.

Dock kan man anta att det blir mer krävande för dessa barn i tonåren, om de redan i småbarnsåren spelar så mycket som du skriver att de gör. Då kanske de också får börja välja och prioritera mellan sporterna och skolan/fritiden?

• Elsis

Mina tjejer, 7 och 9, spelar fotboll, men de tränar tillsammans och bara en kväll i veckan. Nu ska stora precis börja spela match vissa måndagar och vi har en lördagscup i maj. Lagom ambitionsnivå för nåde barn och föräldrar, kanske för att laget uppstått för att några föräldrar tog initiativ till ett tjejlag i lokala klubben, och tränar dem själva.

• Anonym (-)
    Elsis skrev 2018-05-04 23:21:33 följande:

Mina tjejer, 7 och 9, spelar fotboll, men de tränar tillsammans och bara en kväll i veckan. Nu ska stora precis börja spela match vissa måndagar och vi har en lördagscup i maj. Lagom ambitionsnivå för nåde barn och föräldrar, kanske för att laget uppstått för att några föräldrar tog initiativ till ett tjejlag i lokala klubben, och tränar dem själva.

Jo, det är nog enorm skillnad på pojk- och flicklag. Man lägger inte lika stora resurser och engagemang på flickfotboll.
  • Anonym (-)

Fler åsikter?

• Anonym (-)

Ingen som har sitt barn på någon av dessa krävande sporter???

• Tow2Mater

Min pojk har fotbollsträning mån & ons (en timme) och sen match de flesta lördagar. Har inga problem att hinna. Sen uppehåll under sommaren, och så börjar en liknande basketsäsong under vintern. Inga försäljningar och dyl. Om man vill får man vara med och sätta upp målnäten på våren, men inget krav.

• Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2018-05-05 22:47:00 följande:

Min pojk har fotbollsträning mån & ons (en timme) och sen match de flesta lördagar. Har inga problem att hinna. Sen uppehåll under sommaren, och så börjar en liknande basketsäsong under vintern. Inga försäljningar och dyl. Om man vill får man vara med och sätta upp målnäten på våren, men inget krav.

Tack för svar!

Men bor du i Sverige?

Vad kostar det att låta honom spela? (Tänker att det kanske är dyrare om man inte kräver arbete av barn/föräldrar?).
  • Anotherone

Krävande och krävande...

Jag ser det nog inte så. Spontant så tycker jag att det är nyttigt att idrotta och röra på sig. Och gärna i lag. Den gemenskap som börjar bildas nu känns sund. Uppfattar det som att Idrotten håller ungarna borta från mycket annan "skit" i tonåren. De som drällde på stan var andra, fotbolls- och hockeykillarna antingen tränade eller hade match nästa dag så att festa runt fanns inte på agendan. Och som idag när många klubbar har program likt Lockerroom talk och tar in föreläsare som Peter Svensson som pratar om machokultur, värderingar etc så känns det väldigt sunt.

Min son är 12 år och tränar 3ggr vecka. Antingen så skjutsar vi eller en familj som bor nära, så att inte alla sitter och kör. Om jag åker med killarna så springer jag själv en runda i ett elljusspår i närheten och kollar sen sista 30 min av träningen. I början kör de bara övningar och dem struntar sonen i om man ser eller ej men sista halvtimmen kör de match så då vill han gärna att man står och kollar. Gemensamt samtalsämne vid middagen sen!

Läxor och skolarbete går alltid före, så läxläsningen tar vi direkt efter skolan vid 15-15:30. Det blir ingen kvalité på det och ingen orkar sitta sen på kvällen utan han vet att när när han kommer hem är det läxor och mellis. Sen "fri lek" till middag eller träning beroende på vilken tid träningen ligger.

Det går att spela match varje helg för dem som vill. För oss är det inte aktuellt eftersom vi har andra intressen också, bl.a ett lantställe. Så vi talar bara om för honom att det är match de helger som vi vuxna på förhand vet att vi kan närvara vid. Det blir varannan ungefär och han går hittills inte protesterat.

Det enda vi vuxna gör som insats för klubben är att vi bemannar ett klubbcafe en gång per säsong. Känns inte så betungande. Hade jag kunnat mer om fotboll hade jag kanske ställt upp som tränare men nu när de är så gamla känns det som att tränarna behöver mer kompetens än den jag besitter, killarna kräver mer än bara random passningsövningar för att utvecklas numera.

• Tow2Mater
    Anonym (-) skrev 2018-05-05 22:51:25 följande:
    Tack för svar!

Men bor du i Sverige?

Vad kostar det att låta honom spela? (Tänker att det kanske är dyrare om man inte kräver arbete av barn/föräldrar?).
    Tycker ju det borde funka ungefar lika.
    Jag betalade 772 Skr för vårsäsongen, det omfattar 10 matcher, och träningar i ca 14 veckor, uniform är inkluderad i priset. Alla spelare förväntas vara med på alla matcher, de är bara 12 i laget och måste ha 9 på plan. Vill man coacha, vara domare, sköta fikaförsäljning etc är det frivilligt, inget man måste. Domarna får betalt. Men föräldrarna brukar ha ett snack-schema, så man tar med ett litet snack åt alla barn i laget efter matcherna - så typ en gång var.
    Sin matchuniform tvättar man själv.

Enda gången man förväntas ställa upp och jobba är en timme under en helg på höstsäsongen under första matchdagen, då de hyr in hopphus och har en massa aktiviteter för barnen, då brukar jag stå och vakta ett av hopphusen i en timme.

De tre bästa lagen under höstsäsongen går vidare till en turnering, och det betyder flera matcher till. Men inget mera jobb. Antar vi har mycket fler frivilliga som gillar att jobba t ex med fika, ofta är det andra än föräldrar som gör det. Domare är t ex ofta äldre tonåringar. Men cocher brukar vara föräldrar, ofta de som själva spelat fotboll.
  • Anonym (Jodå)

Här är det träning tre ggr per vecka samt matcher. Får baka ett par gånger per år och skjutsa till lagmatcher, 20 mil t/r kanske 10 ggr per sommar. Kläder tvättar jag själv. Tävlingar är det ibland 50 mil bort, men då försöker jag kombinera det med besök på sevärdheter osv. Är ensamstående och det finns inget annat barn som åker så jag kör själv. Men jag gör det med glädje eftersom mitt barn mår bra av det och det är det viktigaste. 

• Anonym (Fniss)

Mina barn tränar 4-6 dagar i veckan, minst 1,5 och ibland upp mot 3,5 timmar per gång. De hinner med läxor, familj, vänner. De håller inte på med lagsport så inga turneringar osv men det är lite tävlingar osv.

• Anonym (-)
    Anotherone skrev 2018-05-05 23:14:20 följande:

Krävande och krävande...

Jag ser det nog inte så. Spontant så tycker jag att det är nyttigt att idrotta och röra på sig. Och gärna i lag. Den gemenskap som börjar bildas nu känns sund. Uppfattar det som att Idrotten håller ungarna borta från mycket annan "skit" i tonåren. De som drällde på stan var andra, fotbolls- och hockeykillarna antingen tränade eller hade match nästa dag så att festa runt fanns inte på agendan. Och som idag när många klubbar har program likt Lockerroom talk och tar in föreläsare som Peter Svensson som pratar om machokultur, värderingar etc så känns det väldigt sunt.

Min son är 12 år och tränar 3ggr vecka. Antingen så skjutsar vi eller en familj som bor nära, så att inte alla sitter och kör. Om jag åker med killarna så springer jag själv en runda i ett elljusspår i närheten och kollar sen sista 30 min av träningen. I början kör de bara övningar och dem struntar sonen i om man ser eller ej men sista halvtimmen kör de match så då vill han gärna att man står och kollar. Gemensamt samtalsämne vid middagen sen!

Läxor och skolarbete går alltid före, så läxläsningen tar vi direkt efter skolan vid 15-15:30. Det blir ingen kvalité på det och ingen orkar sitta sen på kvällen utan han vet att när när han kommer hem är det läxor och mellis. Sen "fri lek" till middag eller träning beroende på vilken tid träningen ligger.

Det går att spela match varje helg för dem som vill. För oss är det inte aktuellt eftersom vi har andra intressen också, bl.a ett lantställe. Så vi talar bara om för honom att det är match de helger som vi vuxna på förhand vet att vi kan närvara vid. Det blir varannan ungefär och han går hittills inte protesterat.

Det enda vi vuxna gör som insats för klubben är att vi bemannar ett klubbcafe en gång per säsong. Känns inte så betungande. Hade jag kunnat mer om fotboll hade jag kanske ställt upp som tränare men nu när de är så gamla känns det som att tränarna behöver mer kompetens än den jag besitter, killarna kräver mer än bara random passningsövningar för att utvecklas numera.

Jag vet inte hur många av mina vänner som hade sin första fylla på fotbollsläger.

Jag anser också att det är nyttigt att röra på sig, men det finns en uppsjö av andra sporter och aktiviteter man kan ägna sig åt då, som inte kräver alls lika mycket.

Det finns sporter som kombinerar både individualitet och lag - och som inte kräver att man deltar på allt. Där de egna prestationerna inte blir varken vinst eller last/förlust för klubben. Sporter som du kan hålla på med oavsett om du är "elit" eller "amatör".

Dock verkar detta med fotboll/hockey/bandy te sig olika från lag till lag.
  • Anotherone
    Anonym (-) skrev 2018-05-09 12:37:09 följande:

Jag vet inte hur många av mina vänner som hade sin första fylla på fotbollsläger.

Jag anser också att det är nyttigt att röra på sig, men det finns en uppsjö av andra sporter och aktiviteter man kan ägna sig åt då, som inte kräver alls lika mycket.

Det finns sporter som kombinerar både individualitet och lag - och som inte kräver att man deltar på allt. Där de egna prestationerna inte blir varken vinst eller last/förlust för klubben. Sporter som du kan hålla på med oavsett om du är "elit" eller "amatör".

Dock verkar detta med fotboll/hockey/bandy te sig olika från lag till lag.

Det håller jag helt med om. Som jag skrev så deltar min son i långt ifrån alla aktiviteter som är runt laget såsom matcher och läger. Och hittills har man inte blivit behandlad annorlunda eller "petats " från matcher tex, på grund av detta.

Klart det finns olika idrotter och det är ju det fina! Att det rimligen finns något för alla.

Själv föll jag för simning och höll på väldigt intensivt upp i sena tonåren medan min make sysslade med lite allt möjligt. Sonen har testat allt från streetdance till hockey och amerikansk fotboll. Hockeyn kände vi krävde mest, både i antal träningar/vecka, pengar och engagemang.

Den valde han bort efter en säsong till förmån för fotbollen.
  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2018-05-05 23:14:20 följande:

Krävande och krävande...

15:00- 15:30 brukar de allra flesta arbeta mig veterligen. Och detta med att man håller bort ungdomarna från annat, det vet jag nog både en och en annan som har helt annan uppfattning om.
    Dessutom har väldigt många slutat med organiserad idrott när de kommer upp i tonåren
  • Anonym (XX)
    Anonym (-) skrev 2018-05-05 22:37:29 följande:
    Ingen som har sitt barn på någon av dessa krävande sporter???
    Vadå krävande?

De som håller på med två sporter och har aktiviteter nästan varje dag har självklart hittat system som fungerar för deras familjer. Ungarna har säkert skitkul ihop med sina kompisar på plan. Och så mycket motion de får!

Det fungerar för att man låter bli att ödsla tid på en massa annat som man finner ointressant. 
  • sextiotalist

De flesta av mina kollegors barn slutade med dessa organiserade aktiviteter, för att det tog så mycket tid från skolan och familjen, det hade inte funnits tid för något annat. Trots allt så arbetade båda föräldrarna heltid när barnen blivit äldre, så de kom hem sent. Så efter 17-18 så skulle läxor bli gjorda, träningar och annat. Ofta blev det så sent på kvällarna att de helt enkelt inte orkade med.
    Tyvärr har det inte funnits några alternativ för de som bara ville ha roligt

• cosinus

Har fyra barn där 3 spelar fotboll, 2 spelar innebandy, 2 dansar, 3 tränar gymnastik och 1 spelar basket.

Extremt sällan det är dagar då alla barnen är lediga samtidigt.

Dansen är klart minst krävande. Både i tid och föräldraengagemang.

Fotboll/innebandy på en helt ok nivå och gymnastiken lite i en klass för sig både tidsmässigt och engagemangsmässigt.

Barnen får göra läxorna de dagar de själva inte har något, man får samåka med andra barn i som har samma idrotter (körscheman så inte alla föräldrar alltid kör) och ju större de blir får de även åka själva på cuper.

Poolspelet brukar bytas ut mot seriematcher när de blir äldre, jag föredrar personligen seriematcher framför poolspel för då är det en match, barnen kan åka själva om det krockar med något och det tar inte upp en hel helgdag (om det nu inte råkar vara 30 mil bort men det är i undantagsfall)

• Anotherone
    sextiotalist skrev 2018-05-09 14:30:17 följande:

15:00- 15:30 brukar de allra flesta arbeta mig veterligen. Och detta med att man håller bort ungdomarna från annat, det vet jag nog både en och en annan som har helt annan uppfattning om.

Dessutom har väldigt många slutat med organiserad idrott när de kommer upp i tonåren

Beror kanske lite på vad man jobbar med. I vår familj är det bara en eller ett par vardagar per månad då det inte är någon hemma vid den tiden. Men oavsett om någon vuxen är hemma eller inte så fixar sonen läxorna det första han gör, så är det bara.

Sen är MIN erfarenhet att de som sysslade med idrott (inkl jag själv) höll sig borta från mycket annat men det är SJÄLVKLART inte så för alla överallt. Min son kanske lägger av i höst och blir klassens rötägg, vem vet.
Svar på tråden Ang. fotboll/innebandy/hockey för barn...