Ang. fotboll/innebandy/hockey för barn...
Jag vill med detta inlägg bara utbringa en enorm LYCKA över att mitt barn valde bort fotboll, innebandy och hockey.
Barner testade på dessa sporter några ggr, men valde sedan att inte fortsätta - och det är jag SÅ glad och tacksam över idag!
En vän till mig, vars barn valde att fortsätta med både fotboll och innebandy, berättade att de har träningar på vardera sport två ggr i veckan (innebandy mån & ons, fotboll tis & tors), plus poolspel i båda sporterna som avlöser varandra under lör & sön.
Som om inte det vore nog, så är det ett enormt krav på föräldrarna att de bl.a. ska städa på stan, värva medlemmar, sälja lotter och kakor, tvätta träningskläder, vara chaufför, osv, osv, osv.
De har EN dag ledig varje vecka. Således en enda dag att hinna med alla måsten som ligger på de vuxna (för att inte tala om alla kvällar som går åt till det).
Barnen som spelar är mellan 7-9 år! Träningarna är mellan klockan 18-19:30 varje mån-tors.
Hur orkar de!? Hur hinner de med läxor? Kompisar? Vila?
Det är fler som går på båda sporterna och jag förstår bara inte hur de hinner med allt!?
Hem, middag, träning, sova - fyra dagar i veckan. Sedan upp i ottan lör och sön för att åka till en stad långt bort för diverse poolspel.
Jag är verkligen SÅÅÅÅÅÅ glad att mitt barn valde bort dessa sporter framför andra sporter och aktiviteter.
Ni vars små barn spelar fotboll/innebandy/hockey - hur orkar de/ni med det!? Hur får ni tid över till att leva, vila och bara vara?
Ni som har äldre barn inom dessa sporter; stämmer det att träningarna blir fler och längre, och poolspelen/matcherna likaså?
Hur är det med de kringliggande kraven på lott- och kakförsäljningar? Tvätta träningskläder åt hela laget och agera chaufför till alla då och då?
I min värld låter det fullkomligt vidrigt, men det kanske inte upplevs så av er som är "mitt i det" just nu?
- Hur upplever ni vardagen med dessa krävande lagsporter?
Vore skoj med lite inputs! :D