• Fantenn

Abstinens med förskriven dos

Hej,

Jag har under dom sista 2.5 månaderna ätit Oxycontin depot-tablett som smärtlindring för ryggont. Jag är förskriven totalt 20mg per dag (5mg+5mg morgon och 5mg+5mg kväll). När jag nu äter normaldos (20mg) så börjar jag få, vad jag tror, utsättningsabstinens. Är det möjligt att få abstinens när jag äter normaldos? Jag har inte sänkt eller slutat men upplever ändå abstinenssymtom. Lite hela tiden men mest tiden innan det är dags för nästa dos. Jag är bara förskriven Oxycontin och Alvedon mot smärtan. Jag förstår inte hur jag kan känna utsättningssymtom utan att ha satt ut medicinen?

Mina symtom är följande:
    Myrkryp och stickningar i främst armar men även ben (känslan av tusen nålar).
    Ont i muskler (även här främst armar)
    Orolig känsla i kroppen (fysiskt).

Jag vill verkligen inte äta den här medicinen efter att börja känna dessa saker! Då har jag hellre ont. Finns det fler än jag som har eller haft problem när dom ska sluta med receptbelagd medicin/opiater? Det finns fullt med trådar i andra forum men då handlar det ju snarare om att sluta från illegala droger och ett större missbruk. 

Är det bästa att trappa ner? Kanske ta 5mg+5mg+5mg var åttonde timme?

• Svar på tråden Abstinens med förskriven dos
  • Fantenn

Tack för svaren!
    Jag vänder mig gärna till dig så fort jag kommer på hur man gör.
    Jag känner mig så ny på detta och förstår inte hur det kan ha blivit såhär?!

Att det ska "gå över" på en dag eller två känns ganska otroligt, jag har snarare läst att det tar en vecka i bästa fall, innan det klingar av. Men att det såklart är individuellt. Detta om man slutar helt. Jag upplever ju dessa symptom på vanlig dos, så nu är ju frågan hur jag ska ta mig ur detta? Olidligt jobbigt under en kortare period, eller bara väldigt jobbigt under en längre nedtrappnings-period? Hur skulle den isf. se ut?

• Fantenn
    klyban skrev 2018-05-06 20:20:00 följande:

Du har bara ätit 2½ månad säger du, då går det rätt snabbt över då.
    Men max 2 dagar där det är svåra biverkningar.
    Jag skulle gissa mer på ½-1 dag, men det är för mig då.
    Sen någon dag med lätta biverkningar som man klarar rätt enkelt, då det är mest en seghet.

I mina ögon låter det för bra för att vara sant så jag måste fråga vad du bygger detta på? Erfarenhet?

Jag försökte låta bli helt i morse och stod ut till 10.00. Sedan gick det inte bara mer utan var tvungen att ta medicinen ändå. Då efter att ha haft skitjobbig abstinens i 10,5 h.
  • Fantenn

Hej! Jag har fått komma till en beroendemottagning för att få hjälp. Är sjukt jobbigt men jag måste klara detta!

• Fantenn

Ja jag är på en beroendemottagning även då jag ?bara? ätit förskriven dos i 2,5 månader, aldrig knarkat och har ett städat liv med jobb, hus osv. Jag har förstått när man jämför med andra här att jag ligger ganska mycket i lä, men är ändå tacksam över att ha fått komma hit. Dom har koll på blodtryck, puls osv som man inte hade kunnat göra i hemmet. Sen är jag ju här på ?egen begäran? så är inte inlåst som andra här är.

Svar på tråden Abstinens med förskriven dos