• Fantenn

    Abstinens med förskriven dos

    Hej,

    Jag har under dom sista 2.5 månaderna ätit Oxycontin depot-tablett som smärtlindring för ryggont. Jag är förskriven totalt 20mg per dag (5mg+5mg morgon och 5mg+5mg kväll). När jag nu äter normaldos (20mg) så börjar jag få, vad jag tror, utsättningsabstinens. Är det möjligt att få abstinens när jag äter normaldos? Jag har inte sänkt eller slutat men upplever ändå abstinenssymtom. Lite hela tiden men mest tiden innan det är dags för nästa dos. Jag är bara förskriven Oxycontin och Alvedon mot smärtan. Jag förstår inte hur jag kan känna utsättningssymtom utan att ha satt ut medicinen?

    Mina symtom är följande:
    Myrkryp och stickningar i främst armar men även ben (känslan av tusen nålar).
    Ont i muskler (även här främst armar)
    Orolig känsla i kroppen (fysiskt).

    Jag vill verkligen inte äta den här medicinen efter att börja känna dessa saker! Då har jag hellre ont. Finns det fler än jag som har eller haft problem när dom ska sluta med receptbelagd medicin/opiater? Det finns fullt med trådar i andra forum men då handlar det ju snarare om att sluta från illegala droger och ett större missbruk. 

    Är det bästa att trappa ner? Kanske ta 5mg+5mg+5mg var åttonde timme?

  • Svar på tråden Abstinens med förskriven dos
  • klyban
    Fantenn skrev 2018-05-06 18:12:09 följande:
    Hej,

    Jag har under dom sista 2.5 månaderna ätit Oxycontin depot-tablett som smärtlindring för ryggont. Jag är förskriven totalt 20mg per dag (5mg+5mg morgon och 5mg+5mg kväll). När jag nu äter normaldos (20mg) så börjar jag få, vad jag tror, utsättningsabstinens. Är det möjligt att få abstinens när jag äter normaldos? Jag har inte sänkt eller slutat men upplever ändå abstinenssymtom. Lite hela tiden men mest tiden innan det är dags för nästa dos. Jag är bara förskriven Oxycontin och Alvedon mot smärtan. Jag förstår inte hur jag kan känna utsättningssymtom utan att ha satt ut medicinen?

    Mina symtom är följande:
    Myrkryp och stickningar i främst armar men även ben (känslan av tusen nålar).
    Ont i muskler (även här främst armar)
    Orolig känsla i kroppen (fysiskt).

    Jag vill verkligen inte äta den här medicinen efter att börja känna dessa saker! Då har jag hellre ont. Finns det fler än jag som har eller haft problem när dom ska sluta med receptbelagd medicin/opiater? Det finns fullt med trådar i andra forum men då handlar det ju snarare om att sluta från illegala droger och ett större missbruk. 

    Är det bästa att trappa ner? Kanske ta 5mg+5mg+5mg var åttonde timme?

    Det är helt normalt att känna så efter 2,5 månad, dock kommer det bli kortvarigt högst någon dagtroligast inte mer än 2, mer troligt mot 1 tom) med dessa lite jobbigare besvären.
    För sen klinga ut snabbt, detta då när man slutar tvärt.


     


    I USA så har man dessa sjukvården gjort beroende och struntat i, dessa kommer snabbt in på det billiga heroinet då ingen hjälper dom där.
    Här är vi rätt kassa på hjälpa också.


    hur många meter var det?
  • Bolliz

    Jag har missbrukat smärtstillande i 10år och det första tecknet på att man börjar få tolerans och bli beroende är just som du beskriver-att man redan på normal/förskriven dos blir abstinent. (För det är precis det dina symptom beskriver)

    Då börjar man fingra på dosen. Antingen tar man hela dagsdosen på en gång för att få ett rus eller så ökar man dosen.

    Det är så jävla lätt att fastna. Det var ett HELVETE att sluta. Beroende på hur länge du har tagit dom så är det lättare att sluta om du inte tagit medicinen så lång tid. Du får abstinens i några dagar sen mår du bra igen. Men om man tagit dödlig dos i flera år som jag gjorde så sitter abstinensen i flera månader. Myrkrypningarna är det allra värsta tycker jag. Man kan inte ligga stilla men orkar inte heller göra nått.

    Min första utsättning fick jag redan efter nån veckas bruk i låg dos. Jag trodde jag hade fått influensa, men så tog jag min kvällsdos och blev ?frisk? igen. DÅ förstod jag inte allvaret tyvärr, men det är bra att du redan insett att det inte funkar i längden.

    När jag slutade med ?medicinen? så försvann de flesta av mina smärtor oxå.

    Jag hjälper dig gärna i den mån jag kan. Skicka PM om du behöver råd/stöd eller ställa frågor.

  • Fantenn

    Tack för svaren!
    Jag vänder mig gärna till dig så fort jag kommer på hur man gör.
    Jag känner mig så ny på detta och förstår inte hur det kan ha blivit såhär?!

    Att det ska "gå över" på en dag eller två känns ganska otroligt, jag har snarare läst att det tar en vecka i bästa fall, innan det klingar av. Men att det såklart är individuellt. Detta om man slutar helt. Jag upplever ju dessa symptom på vanlig dos, så nu är ju frågan hur jag ska ta mig ur detta? Olidligt jobbigt under en kortare period, eller bara väldigt jobbigt under en längre nedtrappnings-period? Hur skulle den isf. se ut?

  • klyban
    Fantenn skrev 2018-05-06 19:17:10 följande:
    Tack för svaren!
    Jag vänder mig gärna till dig så fort jag kommer på hur man gör.
    Jag känner mig så ny på detta och förstår inte hur det kan ha blivit såhär?!

    Att det ska "gå över" på en dag eller två känns ganska otroligt, jag har snarare läst att det tar en vecka i bästa fall, innan det klingar av. Men att det såklart är individuellt. Detta om man slutar helt. Jag upplever ju dessa symptom på vanlig dos, så nu är ju frågan hur jag ska ta mig ur detta? Olidligt jobbigt under en kortare period, eller bara väldigt jobbigt under en längre nedtrappnings-period? Hur skulle den isf. se ut?

    Du har bara ätit 2½ månad säger du, då går det rätt snabbt över då.
    Men max 2 dagar där det är svåra biverkningar.
    Jag skulle gissa mer på ½-1 dag, men det är för mig då.
    Sen någon dag med lätta biverkningar som man klarar rätt enkelt, då det är mest en seghet.


    En som kört på rejält kan ha upp mot 14 dagar med riktigt svåra biverkningar.


    hur många meter var det?
  • Fantenn
    klyban skrev 2018-05-06 20:20:00 följande:

    Du har bara ätit 2½ månad säger du, då går det rätt snabbt över då.
    Men max 2 dagar där det är svåra biverkningar.
    Jag skulle gissa mer på ½-1 dag, men det är för mig då.
    Sen någon dag med lätta biverkningar som man klarar rätt enkelt, då det är mest en seghet.


    I mina ögon låter det för bra för att vara sant så jag måste fråga vad du bygger detta på? Erfarenhet?

    Jag försökte låta bli helt i morse och stod ut till 10.00. Sedan gick det inte bara mer utan var tvungen att ta medicinen ändå. Då efter att ha haft skitjobbig abstinens i 10,5 h.
  • klyban
    Fantenn skrev 2018-05-06 20:41:04 följande:
    I mina ögon låter det för bra för att vara sant så jag måste fråga vad du bygger detta på? Erfarenhet?

    Jag försökte låta bli helt i morse och stod ut till 10.00. Sedan gick det inte bara mer utan var tvungen att ta medicinen ändå. Då efter att ha haft skitjobbig abstinens i 10,5 h.

    Det är min erfarenhet, 8 veckor för mig ger 12h såna där svåra  abstinensbesvär, för sen snabbt klinga av.
    Och jag ser alltid till och trappa ut efter 8 veckor, annars sitter man med kanske 8-10 dagar abstinens som är svår och jobbig.

    Börja dela dina tabletter och ta mindre än föreskrivet, i detta läge är depot funktionen meningslös.
    Och se allt till att den dos du sist tar bort, är den inför natten.
    Då sova är viktigare än vara orolig när man är vaken.


     


    Dock är det lite oroande hur du inte stod ut och tog redan vid kl10.
    Kan det vara så att du gillade detta lite mer än vad du trodde, och utvecklat ett mini psykisk sug?

    Jag personligen tycker du skulle slutat tvärt och inte tagit den tabletten.
    Just för att jag tror det bör gå över väldigt snabbt för dig ändå.
    Även är det inte fel att ta dessa tabletter, men man msåte lära sig vad det är för nått.
    Då blir allt så mycket enklare.


    hur många meter var det?
  • Anonym (X)
    klyban skrev 2018-05-07 23:33:35 följande:

    En väldans tystnad, hur går det?


    På depotpreparat med oxikodon brukar det stå att man riskerar dödlig dos om man tar sönder tabletterna, så det kanske inte var det bästa rådet att ge.
  • Fantenn

    Hej! Jag har fått komma till en beroendemottagning för att få hjälp. Är sjukt jobbigt men jag måste klara detta!

  • klyban
    Anonym (X) skrev 2018-05-08 07:46:04 följande:
    På depotpreparat med oxikodon brukar det stå att man riskerar dödlig dos om man tar sönder tabletterna, så det kanske inte var det bästa rådet att ge.
    Det är 5mg, kan inte bli mer.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Abstinens med förskriven dos