Behöver gå upp i vikt
Hej alla hjälpsamma!
Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.
Hej alla hjälpsamma!
Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.
Allt sådant här bör göras i samråd med en dietist.
Kontakta lokalvården i din närhet och be dem boka en tid. Då kommer du både få tips om hur du kan göra rent allmänt, och om det nu faktiskt ligger någonting annat bakom har du då redan påbörjat processen att lösa det.
Undersök din BMR (finns räknare på nätet om du googlar).... Beakta din aktivitetsnivå en genomsnittlig dag.... Då vet du hur mkt energi du förbränner varje dag. Ät 6 mål mat om dagen och säkerställ att du får i dig alls nödvändiga näringsämnen. Se till att du med dina 6 mål hamnar på ett kaloriöverskott gentemot dib förbränning. Du kommer nu långsamt att lägga på dig vikt. Styrketränar du och vill öka i muskelmassa tillsammans med fett bör du få mkt av dagens energi från protein som har ett lite lägre kaloriinehåll än fett. Därför måste du också äta mer protein (sett till vikt) än fett för att nå en given kalorinivå. Vill du bara öka muskelmassa kommer viktökningen att gå väldigt långsamt... Är fett ok så kan man lägga på sig ganska fort.
Hur lång är du och hur mkt väger du idag? Man /kvinna?
Vad äter du idag? Hur ser en typisk dag ut vad gäller mat och fysisk aktivitet? Har du kollat sköldkörteln? Varför anser du att du behöver gå upp i vikt?
Det kanske inte har med din sköldkörtel att göra. Du verkar bara äta för lite. Speciellt med tanke på att du är på fötterna hela dagarna.
Âgg med kaviar - 110 kcal
Kaffe - 0 kcal
En mugg tomatsoppa - 100 kcal
En skål blåbär - 100 kcal
Kycklingsallad (utan dressing) - 350 kcal
En halv marabou crisp - 285 kcal
En frukt till - 110 kcal
Resten av marabou crisp - 285 kcal
En måltid till - uppskattningsvis 350 kcal
Du ligger alltså på cirka 1690 kcal på en hel dag så att säga att du äter mycket är verkligen en överdrift.
Om du ska gå upp i vikt får du nog lägga på minst 7-800 kcal per dag under en period.
Håller med de flesta här - detta är bantarmat!
- Vill du äta sallad, hacka ner ägg och avocado och ha ordentligt med dressing på (tex med en bas av olivolja).
- Ät minst ett ordentligt mål mat om dagen, gärna två, med potatis/pasta/ris, sås och kött/fisk plus näringsrika grönsaker (gurka är mest vatten) som broccoli, morötter, ärtor, blomkål. Lax är nyttigt och kaloririkt, och lätt att tillaga.
- Som mellanmål kan man äta nötter eller grekisk yoghurt med lite flingor på
Gräddglass. Innehåller mycket fett och kolhydrater, även en del protein. Mättar inte särskillt mycket. En liter gräddglass innehåller ungefär 1200kcal. Man går inte upp i vikt genom att äta nötter och frukt.
Hej igen, alla.
Sommaren har slagit till och nu är det ännu värre än förut. Att försöka laga mat är som ett stort skämt.
I alla fall, jag håller på att göra tacofärs som jag kan leva på i några dagar. Tillbehör jag har köpt är tacoskal, avocado, fet cremefraich, röd lök, majs, spenat, ost och gurka. Hur tror ni det låter? Jag har köpt frysta bär, grädde och glass också som jag kan göra smoothies eller milkshake av.
Har ni tips på framför allt nyttig mat med mycket kalorier i så säg det gärna.