Inlägg från: Anonym (krigsfången) |Visa alla inlägg
  • Anonym (krigsfången)

Behöver gå upp i vikt

Hej alla hjälpsamma!

Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.

• Svar på tråden Behöver gå upp i vikt
  • Anonym (krigsfången)
    Anonym (P) skrev 2018-05-06 22:46:09 följande:
    Du äter inte mer än vad du förbränner helt enkelt. Lägg till mer av sådant med högt kaloriinnehåll per gram, men bra sådant. T.ex. nötter, avokado, torkad frukt,
    nötsmör (jordnötssmör, mandelsmör och annat - finns "bra" sådana, feta utan tillsatt socker) osv.

Har du räknat på hur mycket kalorier du får i dig under en vecka eller så? Gentemot vad du förbränner sen förstås.
    Mer avokado. Ok. Tyvärr är jag allergisk mot nötter. Inte jordnötter iofs. Jordnötssmör på en brödskiva då?

Jag har inte räknat kalorier någonsin, men jag tycker som sagt att jag inte gör något annat än äter. Hur mycket måste man äta egentligen?
  • Anonym (krigsfången)
    Alexander Bergbacka skrev 2018-05-06 22:56:00 följande:

Allt sådant här bör göras i samråd med en dietist.

Kontakta lokalvården i din närhet och be dem boka en tid. Då kommer du både få tips om hur du kan göra rent allmänt, och om det nu faktiskt ligger någonting annat bakom har du då redan påbörjat processen att lösa det.

Det är lång kö till dietisten om man inte har anorexia eller övervikt.
  • Anonym (krigsfången)
    Anonym (P) skrev 2018-05-06 22:56:31 följande:
    Googla på t.ex. healthy food high calorie så får du nog upp ganska mycket förslag på saker du kan äta med mycket kalorier per gram. Jordnötssmör är bra, på macka fungerar, eller om du gillar det - ihop med lite banan, i en smoothie, i proteinshake osv. Går bra att stoppa i lite allt möjligt. 

Hur mycket man måste äta är lite som att fråga hur långt ett snöre är, haha ;) Beror på om du är kvinna eller man, hur lång du är, hur mycket du väger, hur mycket du rör på dig i din vardag/jobb, om du tränar något på fritiden och hur mycket (hur länge, hur ofta, hur "hårt"). 
    Det ska jag googla på.

Det var mest en retorisk fråga. 
  • Anonym (krigsfången)
    Deacon skrev 2018-05-06 23:19:39 följande:

Undersök din BMR (finns räknare på nätet om du googlar).... Beakta din aktivitetsnivå en genomsnittlig dag.... Då vet du hur mkt energi du förbränner varje dag. Ät 6 mål mat om dagen och säkerställ att du får i dig alls nödvändiga näringsämnen. Se till att du med dina 6 mål hamnar på ett kaloriöverskott gentemot dib förbränning. Du kommer nu långsamt att lägga på dig vikt. Styrketränar du och vill öka i muskelmassa tillsammans med fett bör du få mkt av dagens energi från protein som har ett lite lägre kaloriinehåll än fett. Därför måste du också äta mer protein (sett till vikt) än fett för att nå en given kalorinivå. Vill du bara öka muskelmassa kommer viktökningen att gå väldigt långsamt... Är fett ok så kan man lägga på sig ganska fort.

BMR. Ok. 

6 mål om dagen. Jag tror jag äter 8-10 gånger om dagen ibland. Inte varje dag. Idag har jag ätit 7 gånger.
  • Anonym (krigsfången)
    Alexander Bergbacka skrev 2018-05-06 23:45:04 följande:
    Förvisso sant, men min poäng var huvudsakligen att du bör ha koll på vad du gör innan du gör det, kontra att tro på någon dynga som en självutnämnd hälsoguru skrivit på någon trashig blogg.
    Jag läser inte bloggar och jag följer inte självutnämnda auktoriteter. Jag ber om tips och sen läser jag på. Jag har fått flera saker att läsa på om.
  • Anonym (krigsfången)
    Deacon skrev 2018-05-07 08:10:40 följande:
    Äter du dig lagom mätt vid varje måltid? Låter som att det blir en del småätande mellan målen eller?
    Ja, jag blir mätt varje gång jag äter. Jag äter när jag blir hungrig och sedan äter jag tills jag är mätt. Jag brukar inte titta på klockan eller kalla det jag äter för något särskilt förutom frukost som ju är frukost.
  • Anonym (krigsfången)
    Deacon skrev 2018-05-07 14:57:30 följande:

Hur lång är du och hur mkt väger du idag? Man /kvinna?

Jag är kvinna, 164 cm lång och vägde 45 kg i fredags.
  • Anonym (krigsfången)
    Anonym (7 mål om dagen??) skrev 2018-05-07 14:41:32 följande:
    Om du äter dig mätt 7 ggr om dagen och ändå inte går upp i vikt, låter det för mig som om det är något fel på din förbränning, i alla fall om detta är ett problem för dig (och vem vill väl gå upp i vikt utom den som anses för mager??). Tycker att du ska ta dig till vården och göra en grundlig undersökning. Hypertyreos kanske?? Har du andra symptom?
    Hypertyreos? Ok, vad är det? Va är andra symptom på det?
  • Anonym (krigsfången)
    LFF skrev 2018-05-07 14:50:57 följande:

Vad äter du idag? Hur ser en typisk dag ut vad gäller mat och fysisk aktivitet? Har du kollat sköldkörteln? Varför anser du att du behöver gå upp i vikt?

Idag har jag ätit hittils

Ett ägg med kaviar och en kopp kaffe till frukost
    En mugg hemmagjord tomatsoppa
    En skål blåbär
    En kycklingsallad
    En halv marabou crisp

En till frukt, lite mer mat och resten av chokladen så har du en vanlig dag. 

Jag tränar inte men jag är på fötterna hela dagarna. 
  • Anonym (krigsfången)
    nonameleft skrev 2018-05-07 15:57:01 följande:

Det kanske inte har med din sköldkörtel att göra. Du verkar bara äta för lite. Speciellt med tanke på att du är på fötterna hela dagarna. 

Âgg med kaviar - 110 kcal
    Kaffe - 0 kcal
    En mugg tomatsoppa - 100 kcal
    En skål blåbär - 100 kcal
    Kycklingsallad (utan dressing) - 350 kcal
    En halv marabou crisp - 285 kcal
    En frukt till - 110 kcal
    Resten av marabou crisp - 285 kcal
    En måltid till - uppskattningsvis 350 kcal

Du ligger alltså på cirka 1690 kcal på en hel dag så att säga att du äter mycket är verkligen en överdrift. 

Om du ska gå upp i vikt får du nog lägga på minst 7-800 kcal per dag under en period. 

Mindre. Enligt Marabou crisp pappret är halva 146 kcal.

Lite kalorier är nog förklaringen, men jag förstår inte hur jag skulle kunna äta mer utan att bli kräkmätt.
  • Anonym (krigsfången)
    Anonym (7 mål om dagen??) skrev 2018-05-08 09:34:16 följande:
    Jag tror också det.
    Vården höll inte med. Hur tror du jag vet att det är kö till dietisten? Jag bad om hjälp, fick skriva matdagbok i en vecka och sedan sa de att jag åt för bra för att få träffa någon annan än den vanliga dietisten, ätstörningstemeat var inte aktuellt för mig sa de. Någon gång efter sommaren skulle de ha tid.
  • Anonym (krigsfången)
    annabellelee skrev 2018-05-08 11:49:12 följande:

Håller med de flesta här - detta är bantarmat!

- Vill du äta sallad, hacka ner ägg och avocado och ha ordentligt med dressing på (tex med en bas av olivolja). 

- Ät minst ett ordentligt mål mat om dagen, gärna två, med potatis/pasta/ris, sås och kött/fisk  plus näringsrika grönsaker (gurka är mest vatten) som broccoli, morötter, ärtor, blomkål. Lax är nyttigt och kaloririkt, och lätt att tillaga. 

- Som mellanmål kan man äta nötter eller grekisk yoghurt med lite flingor på

Bantarmat? Ja kanske. Inte med flit i så fall.

Kladdig sallad är så äckligt. Då äter jag hellre något annat.

Jag åt laxgratäng till kvällsmat. 

Jag är allergisk mot nötter idag med. Grekisk yoghurt? Ok. Det får jag köpa och smaka.
  • Anonym (krigsfången)
    KaiserHans skrev 2018-05-08 13:16:37 följande:

Gräddglass. Innehåller mycket fett och kolhydrater, även en del protein. Mättar inte särskillt mycket. En liter gräddglass innehåller ungefär 1200kcal. Man går inte upp i vikt genom att äta nötter och frukt.

Gräddglass är gott. En hel liter låter väldigt mycket. 
  • Anonym (krigsfången)
    Anonym (7 mål om dagen??) skrev 2018-05-08 17:51:22 följande:
    Men du behöver inte träffa en dietist för att själv läsa på om näringslära och lägga till mer näringstäta livsmedel i din dagliga kost.

Varför äter du tomatsoppa och bär, t ex? Det är just vad jag äter när jag vill gå ner i vikt, då jag kämpar med (mot) övervikt och har lätt för att lägga på mig.

Vill du verkligen gå upp i vikt? Lägg till chips och gräddglass, som har föreslagits, ät det varje kväll, så mycket du vill. Vill du gå upp i vikt på ett mer hälsosamt sätt? Lägg till mer fett, kolhydrater och protein i din vanliga kost, i form av fet fisk, olja, rotfrukter och fullkorn. Men tomater innehåller inga kalorier. Salladsblad innehåller inga kalorier. Det kanske gör dig mätt för stunden, men inte tyngre.

Hur lång är du och hur mycket väger du? Vem är det som tycker att du behöver gå upp i vikt, är det du själv eller din omgivning?
    Därför att jag tycker att det är svårt och kanske behöver lite stöd? Varför ber du hjälp om saker du tycker är svårt? När du står inför ett problem och inte ens vet var eller hur du ska börja?

Läser på är ju exakt vad jag gör nu, med er hjälp. Flera av er har skrivit flera jättebra saker som jag läser på om.

Tomatsoppa är gott. Bär är gott.  Varför äter du det du äter? Jag har, som du säkert märkt, inte någon som helst uppfattning om olika sakers kaloriinnehåll eller någonting. Jag äter det jag vill äta när jag vill äta det tills jag inte längre vill äta. Jaginbillar mig att många andra gör exakt samma sak.

Som jag skrev redan i TS så vill jag gå upp i vikt, men inte genom att äta mer skräp och snask än jag redan äter. Är onyttigt en förutsättning för viktuppgång? Nej, du skriver ju själv att man kan gå upp i vikt på ett nyttigt sätt, och det är ju vad jag har efterfrågat redan fårn början.

Jag har skrivit ut både min längd och min vikt i tråden. 45 kg på 164 cm. Jag ser ut som en krigsfånge, det har jag också skrivit redan från början. Jag skiter fullständigt i vad omgivningen tycker, jag trivs inte, jag gillar inte att känna varenda benknota, se vartenda revben, klä mig i kläder som aldrig sitter som de ska för att jag inte kan fylla ut ens de minsta storlekar, inte ens fylla ut den mista bhn i affären. 

Skyll gärna mina frågor på okunskap, men varför ska alla alltid ifrågasätta alla som vill göra en viktförändrig till det bättre? Varför kalla alla som vill upp eller ner i vikt för lögnare eller lata? Varför kallar alltid alla underviktiga för anorektiker och alla överviktiga för hetsätare? Varför kan man inte bara få be om råd och slippa bli ifrågasatt hela tiden, av vården, av omgivningen och av folk på forum?
  • Anonym (krigsfången)

Hej igen, alla.

Sommaren har slagit till och nu är det ännu värre än förut. Att försöka laga mat är som ett stort skämt. 

I alla fall, jag håller på att göra tacofärs som jag kan leva på i några dagar. Tillbehör jag har köpt är tacoskal, avocado, fet cremefraich, röd lök, majs, spenat, ost och gurka. Hur tror ni det låter? Jag har köpt frysta bär, grädde och glass också som jag kan göra smoothies eller milkshake av.

Har ni tips på framför allt nyttig mat med mycket kalorier i så säg det gärna.

Svar på tråden Behöver gå upp i vikt