Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Behöver gå upp i vikt

Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-06 22:39:15 följande:

Hej alla hjälpsamma!

Jag behöver gå upp i vikt. Jag vill inte börja äta mer skräp och snask, utan vill äta hälsosamt. Jag gör inget annat än äter, så jag måste äta fel. Hjälp mig. Ge mig tips.

Du äter inte mer än vad du förbränner helt enkelt. Lägg till mer av sådant med högt kaloriinnehåll per gram, men bra sådant. T.ex. nötter, avokado, torkad frukt,
    nötsmör (jordnötssmör, mandelsmör och annat - finns "bra" sådana, feta utan tillsatt socker) osv.

Har du räknat på hur mycket kalorier du får i dig under en vecka eller så? Gentemot vad du förbränner sen förstås.
  • Anonym (P)
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-06 22:51:39 följande:
    Mer avokado. Ok. Tyvärr är jag allergisk mot nötter. Inte jordnötter iofs. Jordnötssmör på en brödskiva då?

Jag har inte räknat kalorier någonsin, men jag tycker som sagt att jag inte gör något annat än äter. Hur mycket måste man äta egentligen?
    Googla på t.ex. healthy food high calorie så får du nog upp ganska mycket förslag på saker du kan äta med mycket kalorier per gram. Jordnötssmör är bra, på macka fungerar, eller om du gillar det - ihop med lite banan, i en smoothie, i proteinshake osv. Går bra att stoppa i lite allt möjligt. 

Hur mycket man måste äta är lite som att fråga hur långt ett snöre är, haha ;) Beror på om du är kvinna eller man, hur lång du är, hur mycket du väger, hur mycket du rör på dig i din vardag/jobb, om du tränar något på fritiden och hur mycket (hur länge, hur ofta, hur "hårt"). 
  • Anonym (P)
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-07 15:21:19 följande:

Idag har jag ätit hittils

Ett ägg med kaviar och en kopp kaffe till frukost

En mugg hemmagjord tomatsoppa

En skål blåbär

En kycklingsallad

En halv marabou crisp

En till frukt, lite mer mat och resten av chokladen så har du en vanlig dag. 

Jag tränar inte men jag är på fötterna hela dagarna. 

Du äter för lite, klockan var nästan halv fyra på eftermiddagen när du hade ätit det. Det kan vara okej mycket för någon som vill hålla vikten eller gå ner i vikt (beroende på såklart); men för dig som vill gå upp i vikt är det alldeles för lite. Tror faktiskt det vore bäst för dig att stämma tråff med en dietist som kan förklara detta mer ingående för dig och göra upp ett varierat matschema anpassat för just dig.
Svar på tråden Behöver gå upp i vikt