Inlägg från: Anonym (7 mål om dagen??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (7 mål om dagen??)

Behöver gå upp i vikt

Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-07 14:04:10 följande:
    Ja, jag blir mätt varje gång jag äter. Jag äter när jag blir hungrig och sedan äter jag tills jag är mätt. Jag brukar inte titta på klockan eller kalla det jag äter för något särskilt förutom frukost som ju är frukost.
    Om du äter dig mätt 7 ggr om dagen och ändå inte går upp i vikt, låter det för mig som om det är något fel på din förbränning, i alla fall om detta är ett problem för dig (och vem vill väl gå upp i vikt utom den som anses för mager??). Tycker att du ska ta dig till vården och göra en grundlig undersökning. Hypertyreos kanske?? Har du andra symptom?

Själv äter jag tre normala mål om dagen för att ligga på plus minus noll... behöver bara titta på ett chips för att gå upp i vikt...

Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-07 15:10:52 följande:
    Hypertyreos? Ok, vad är det? Va är andra symptom på det?
    Överskott av sköldkörtelhormon, det är motsatsen till hypotyreos. Symptom:
    Trötthet
    Nervositet
    Hjärtklappning
    Värmeintolerans
    Svettningar
    Muskelsvaghet
    Frekvent tarmtömning
    Depression
    Darrighet
    Viktnedgång
    Ögonproblem ? oftalmopati vid Graves sjukdom
    (skoldkortelforbundet.se/sjukdomar/hypertyreos-symptom/)
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-07 15:21:19 följande:
    Idag har jag ätit hittils

Ett ägg med kaviar och en kopp kaffe till frukost
    En mugg hemmagjord tomatsoppa
    En skål blåbär
    En kycklingsallad
    En halv marabou crisp

En till frukt, lite mer mat och resten av chokladen så har du en vanlig dag. 

Jag tränar inte men jag är på fötterna hela dagarna. 
    Hmm men det där är inte särskilt många kalorier, om det du räknar det där som sex måltider. Tomatsoppa innehåller nästan ingen näring, t ex, inte bär heller, det är vad LCHF-are äter till efterrätt. Och vad har du i din kycklingsallad? Ev. har du för lite fett och kolhydrater i din kost.
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-07 16:32:53 följande:
    Mindre. Enligt Marabou crisp pappret är halva 146 kcal.

Lite kalorier är nog förklaringen, men jag förstår inte hur jag skulle kunna äta mer utan att bli kräkmätt.
    Du behöver inte äta så mycket mer, men ät mer näringstät mat. Tomatsoppa är bara bukfylla. Ät riktig mat och tänk att varje måltid ska ha både protein, fett och kolhydrater. Har du svårt att få i dig stora portioner, lägg till mycket fett, för det ger fler kalorier för maten. Bre ordentligt med smör på mackan. Stoppa i kyckling och potatis i tomatsoppan, och en rejäl klick med creme fraiche t ex. Lägg i en rejäl klick turkisk yoghurt och ringla lite honung över din skål med blåbär.

Läs på lite om näringslära, om du menar allvar.
    nnnnnnnn skrev 2018-05-08 08:38:46 följande:
    Om du anser att det du äter är 7 mål om dagen så kanske du ändå har anorexia och behöver hjälp?
    Jag tror också det.
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-08 14:48:03 följande:
    Vården höll inte med. Hur tror du jag vet att det är kö till dietisten? Jag bad om hjälp, fick skriva matdagbok i en vecka och sedan sa de att jag åt för bra för att få träffa någon annan än den vanliga dietisten, ätstörningstemeat var inte aktuellt för mig sa de. Någon gång efter sommaren skulle de ha tid.
    Men du behöver inte träffa en dietist för att själv läsa på om näringslära och lägga till mer näringstäta livsmedel i din dagliga kost.

Varför äter du tomatsoppa och bär, t ex? Det är just vad jag äter när jag vill gå ner i vikt, då jag kämpar med (mot) övervikt och har lätt för att lägga på mig.

Vill du verkligen gå upp i vikt? Lägg till chips och gräddglass, som har föreslagits, ät det varje kväll, så mycket du vill. Vill du gå upp i vikt på ett mer hälsosamt sätt? Lägg till mer fett, kolhydrater och protein i din vanliga kost, i form av fet fisk, olja, rotfrukter och fullkorn. Men tomater innehåller inga kalorier. Salladsblad innehåller inga kalorier. Det kanske gör dig mätt för stunden, men inte tyngre.

Hur lång är du och hur mycket väger du? Vem är det som tycker att du behöver gå upp i vikt, är det du själv eller din omgivning?
    Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-08 18:31:34 följande:
    Därför att jag tycker att det är svårt och kanske behöver lite stöd? Varför ber du hjälp om saker du tycker är svårt? När du står inför ett problem och inte ens vet var eller hur du ska börja?

Läser på är ju exakt vad jag gör nu, med er hjälp. Flera av er har skrivit flera jättebra saker som jag läser på om.

Tomatsoppa är gott. Bär är gott.  Varför äter du det du äter? Jag har, som du säkert märkt, inte någon som helst uppfattning om olika sakers kaloriinnehåll eller någonting. Jag äter det jag vill äta när jag vill äta det tills jag inte längre vill äta. Jaginbillar mig att många andra gör exakt samma sak.

Som jag skrev redan i TS så vill jag gå upp i vikt, men inte genom att äta mer skräp och snask än jag redan äter. Är onyttigt en förutsättning för viktuppgång? Nej, du skriver ju själv att man kan gå upp i vikt på ett nyttigt sätt, och det är ju vad jag har efterfrågat redan fårn början.

Jag har skrivit ut både min längd och min vikt i tråden. 45 kg på 164 cm. Jag ser ut som en krigsfånge, det har jag också skrivit redan från början. Jag skiter fullständigt i vad omgivningen tycker, jag trivs inte, jag gillar inte att känna varenda benknota, se vartenda revben, klä mig i kläder som aldrig sitter som de ska för att jag inte kan fylla ut ens de minsta storlekar, inte ens fylla ut den mista bhn i affären. 

Skyll gärna mina frågor på okunskap, men varför ska alla alltid ifrågasätta alla som vill göra en viktförändrig till det bättre? Varför kalla alla som vill upp eller ner i vikt för lögnare eller lata? Varför kallar alltid alla underviktiga för anorektiker och alla överviktiga för hetsätare? Varför kan man inte bara få be om råd och slippa bli ifrågasatt hela tiden, av vården, av omgivningen och av folk på forum?
    Jag ber om ursäkt ifall jag har förnärmat dig och att jag inte har lusläst alla dina innehåll, men jag antar att jag tvivlar för att du skriver bra, du är läskunnig, du borde ha fått med dig grundläggande kunskaper om näring via hem- och konsumentkunskapen och hela internet kryllar av upplysningar för den som kan googla. Så ja, jag undrar hur du kan ha gått genom livet med så goda intellektuella förmågor som du verkar ha, men ändå inte kunnat läsa dig till näringsinnehållet i tomatsoppa? Eller hur mycket energi en kropp förbrukar, samt att kroppen behöver olika sorters näring.

100 gram krossad tomat innehåller 40 kcal, men du kanske skulle behöva äta 2000 kcal för att gå upp i vikt, och av ett betydligt mer sammansatt innehåll.

Förlåt, jag ska backa nu, jag hoppas att du får den kunskap du behöver och att du kan gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt! Önskar dig uppriktigt lycka till.
    Anonym (g) skrev 2018-05-09 09:38:43 följande:

Blir aningen irriterad av vissa av svaren du får, jag tror att många inte förstår hur det är att bli mätt av små portioner. Jag gjorde en tråd på mfp för några år sedan och fick liknande svar, alltså att jag hade anorexi, jag hade problem, jag skulle till en doktor för det är inte "normalt" att bli mätt på små portioner etc etc. Fruktansvärt nedvärderande svar när man klart och tydligt säger att man inte är ätstörd eller sjuk. 

Jag förstår att man kan bli mätt av små portioner, det känner jag många som blir. Det jag inte förstår är hur man inte kan förstå hur man gör för att fylla de små portionerna med ett sammansatt kaloriinnehåll. Det är att hårdra det lite, men jag har svårt att ta på allvar att en vuxen och intelligent människa anser det vara ett problem att vara för smal, samtidigt som kosten hen väljer inte innehåller nästan någon energi. Är det vad som kallas aktiv okunskap? Men jag ska sluta skriva i tråden. 
Svar på tråden Behöver gå upp i vikt