Anonym (krigsfången) skrev 2018-05-08 18:31:34 följande:
Därför att jag tycker att det är svårt och kanske behöver lite stöd? Varför ber du hjälp om saker du tycker är svårt? När du står inför ett problem och inte ens vet var eller hur du ska börja?
Läser på är ju exakt vad jag gör nu, med er hjälp. Flera av er har skrivit flera jättebra saker som jag läser på om.
Tomatsoppa är gott. Bär är gott. Varför äter du det du äter? Jag har, som du säkert märkt, inte någon som helst uppfattning om olika sakers kaloriinnehåll eller någonting. Jag äter det jag vill äta när jag vill äta det tills jag inte längre vill äta. Jaginbillar mig att många andra gör exakt samma sak.
Som jag skrev redan i TS så vill jag gå upp i vikt, men inte genom att äta mer skräp och snask än jag redan äter. Är onyttigt en förutsättning för viktuppgång? Nej, du skriver ju själv att man kan gå upp i vikt på ett nyttigt sätt, och det är ju vad jag har efterfrågat redan fårn början.
Jag har skrivit ut både min längd och min vikt i tråden. 45 kg på 164 cm. Jag ser ut som en krigsfånge, det har jag också skrivit redan från början. Jag skiter fullständigt i vad omgivningen tycker, jag trivs inte, jag gillar inte att känna varenda benknota, se vartenda revben, klä mig i kläder som aldrig sitter som de ska för att jag inte kan fylla ut ens de minsta storlekar, inte ens fylla ut den mista bhn i affären.
Skyll gärna mina frågor på okunskap, men varför ska alla alltid ifrågasätta alla som vill göra en viktförändrig till det bättre? Varför kalla alla som vill upp eller ner i vikt för lögnare eller lata? Varför kallar alltid alla underviktiga för anorektiker och alla överviktiga för hetsätare? Varför kan man inte bara få be om råd och slippa bli ifrågasatt hela tiden, av vården, av omgivningen och av folk på forum?
Jag ber om ursäkt ifall jag har förnärmat dig och att jag inte har lusläst alla dina innehåll, men jag antar att jag tvivlar för att du skriver bra, du är läskunnig, du borde ha fått med dig grundläggande kunskaper om näring via hem- och konsumentkunskapen och hela internet kryllar av upplysningar för den som kan googla. Så ja, jag undrar hur du kan ha gått genom livet med så goda intellektuella förmågor som du verkar ha, men ändå inte kunnat läsa dig till näringsinnehållet i tomatsoppa? Eller hur mycket energi en kropp förbrukar, samt att kroppen behöver olika sorters näring.
100 gram krossad tomat innehåller 40 kcal, men du kanske skulle behöva äta 2000 kcal för att
gå upp i vikt, och av ett betydligt mer sammansatt innehåll.
Förlåt, jag ska backa nu, jag hoppas att du får den kunskap du behöver och att du kan gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt! Önskar dig uppriktigt lycka till.