Inlägg från: Anonym (g) |Visa alla inlägg
  • Anonym (g)

Behöver gå upp i vikt

Jag förstår din problematik, TS, jag har samma problem. Man måste helt enkelt vänja sig vid att äta mer, det är svinjobbigt i början, känns som att man tvångsmatar sig själv, men efter ett tag släpper det och det blir lättare.

Jag rekommenderar dig att räkna kalorier, t.ex. myfitnesspal har en ganska bra räknare.

Olja har ganska mycket kalorier, så om du har en sallad, gör en dressing till. Toppa mat med t.ex. solrosfrön.

Jag har anpassat mina måltider efter vad jag själv tycker om och klarar av att äta, så det jag äter kanske inte riktigt passar dig, men jag kan ge frukost som ett exempel. Förut brukade jag bara ha en till två mackor och en kopp te til frukost, numera har jag overnight oats + en banan som jag hackat i (annars blir den ganska tung att äta) + två knäckebröd med hummus på, vilket blir ca 700 kalorier sammanlagt, och det är bara för frukosten! Ibland måste jag dock dela upp frukosten på två frukostar då jag inte orkar äta allt samtidigt, men man gör vad man kan.

• Anonym (g)

Blir aningen irriterad av vissa av svaren du får, jag tror att många inte förstår hur det är att bli mätt av små portioner. Jag gjorde en tråd på mfp för några år sedan och fick liknande svar, alltså att jag hade anorexi, jag hade problem, jag skulle till en doktor för det är inte "normalt" att bli mätt på små portioner etc etc. Fruktansvärt nedvärderande svar när man klart och tydligt säger att man inte är ätstörd eller sjuk. 

• Anonym (g)
    Anonym (7 mål om dagen??) skrev 2018-05-09 15:38:34 följande:
    Jag förstår att man kan bli mätt av små portioner, det känner jag många som blir. Det jag inte förstår är hur man inte kan förstå hur man gör för att fylla de små portionerna med ett sammansatt kaloriinnehåll. Det är att hårdra det lite, men jag har svårt att ta på allvar att en vuxen och intelligent människa anser det vara ett problem att vara för smal, samtidigt som kosten hen väljer inte innehåller nästan någon energi. Är det vad som kallas aktiv okunskap? Men jag ska sluta skriva i tråden. 
    Det är inte alla som har koll på kalorier, det är inget som lärs ut i skolan, det är ofta inget som pratas om hemma och om man inte brukar kolla på t.ex. biggest loser eller liknande, samt inte har något större intresse för mat så kommer kunskapen rätt sent, någon gång måste vara första gången för all kunskap, eller hur?

TS skriver ju redan i TS att denne VET att det måste vara maten som är fel, men vill ha hjälp.
Svar på tråden Behöver gå upp i vikt