• Anonym (Ts)
    Äldre 7 May 07:37
    11012 visningar
    60 svar
    60
    11012

    Ni som inte jobbar 100%

    Hej! Jag har det senaste halvåret valt att arbeta 60-80% (via ett bemanningsföretag) pga en tidigare utmattning. Jag kan lätt få fast jobb på 100% om jag vill men mår bättre såhär. Problemet är att jag klankar ner på mig själv, känner mig kass som inte jobbar 100% som jag tidigare gjort. För mig är inte pengar allt, bara jag får må bra ett litet tag och ta det lugnt.

    Finns det någon mer som självmant valt att arbeta mindre och hur många procent arbetar ni? Behöver höra fler exempel så kanske jag kan sluta känna mig värdelös.

  • Svar på tråden Ni som inte jobbar 100%
  • Äldre 7 May 07:47
    #1

    Jag jobbar 75 % och är nöjd med det.

  • Anonym (Livet­)
    Äldre 7 May 07:50
    #2

    Jag jobbar 75 % för att det känns bra.

  • Äldre 7 May 07:53
    #3

    Jobbade länge 50% för att fritid värderades högre än bankkontot. Nu har jag gått upp till 70% pga nya projekt på jobbet som jag tycker är roliga. Hade det inte varit kul och utvecklande hade jag fortsatt jobba 50%.

  • Äldre 7 May 07:55
    #4

    Både min man och jag jobbar 80% pga småbarn. Inget konstigt.

  • Anonym (L)
    Äldre 7 May 08:15
    #5

    Jag är ännu "sämre", jag är behovsanställd som receptionsväktare. Finns hur jäkla mycket jobb som helst så jag får ibland ihop 180 timmar i månaden, om jag vill. Ibland jobbar jag typ 90 timmar i månaden.

    Sex-sju gånger har de frågat om jag vill bli fast anställd men det är så förbannat skönt att bestämma själv. Dessutom får jag ju ihop till en heltid så jag ser ingen som helst poäng med det.

    Jag har träffat flera kollegor på sistone som också kör som behovare, de ser inte heller någon poäng med att ha fast. Och om vi skulle behöva fast anställning så är det bara att ringa huvudkontoret så är det fixat till imorgon.

    Jag tycker du prioriterar HELT rätt TS. Många är faktiskt avundsjuka på såna som dig och mig, som väljer livet.

  • Anonym (Oj)
    Äldre 7 May 08:18
    #6

    Du måste leva väldigt billigt alternativt med en rik partner om du ens överlever på att jobba så lite via bemanning?

  • Anonym (L)
    Äldre 7 May 08:25
    #7
    Anonym (Oj) skrev 2018-05-07 08:18:37 följande:

    Du måste leva väldigt billigt alternativt med en rik partner om du ens överlever på att jobba så lite via bemanning?


    Nu var detta inte riktat till mig men det där är en fördom. Vi reser 4-5 gånger om året. Min man är inte rik.
  • Äldre 7 May 08:26
    #8

    Om du kan försörja dig själv så förstår jah inte varför du känner dig dålig. Det är väl upp till var och en hur man vill leva och vad man prioriterar. Jag jobbar också deltid och jag känner mig inte det minsta värdelös.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 7 May 08:40
    #9
    Anonym (Oj) skrev 2018-05-07 08:18:37 följande:

    Du måste leva väldigt billigt alternativt med en rik partner om du ens överlever på att jobba så lite via bemanning?


    Jag lever väldigt billigt och har en partner som dessutom studerar så jag försörjer mig på egen hand. Har en relativt hög timpeng då jag fick behålla min tidigare lön som nu räknas om till timlön.
  • Äldre 7 May 08:45
    #10

    Jag jobbar 80% pga sjukdom. Om jag lade ner en massa tid och energi på läkare och utredningar, så skulle jag bli sjukskriven resten av tiden, men det är inte värt det. När jag jobbar 80% så orkar jag både laga mat och äta den när jag kommer hem. Det gjorde jag inte när jag jobbade 100%. Därför tycker jag det här är helt rätt val, och jag är nöjd.

Svar på tråden Ni som inte jobbar 100%