• KalleAnd

Är detta en bra lön?

Hejsan
    Är utbildad civ.ing inom bygg. Är 32år och jobbar i en av de större städerna.
    Jag tog examen 2016 och har jobbat här sedan dess (ca 2år), ska tilläggas att jag jobbar som konstruktör.

Nu har jag 42kkr/månad.
    Är detta en normal lön för mig? 

mvh

• Svar på tråden Är detta en bra lön?
  • MissLady

Har ingen utbildning mer än gymnasiet. Jobbar som operatör på en industri och får 31k, innan skatt, i grundlön innan alla OB-tillägg.

• Anonym (hög som ett hus)
    KalleAnd skrev 2018-05-07 11:43:44 följande:

Hejsan

Jag tog examen 2016 och har jobbat här sedan dess (ca 2år), ska tilläggas att jag jobbar som konstruktör.

Nu har jag 42kkr/månad.

mvh

Låter orimligt högt med bara 2års erfarenhet
  • Cl4udio

ja, det är alldeles för mycket

• nooneyouknow

Tycker det låter som en bra lön ja. 

Ofta kan man som nyanställd komma in med högre lön än flera andra, för att arbetsgivaren lockar anställningar på det viset. 

Om man inte är nöjd med sin lön, ska man byta arbetsgivare oftare...

Har själv höjt min lön med 150% under några år genom att byta arbetsgivare. 

• Anonym (hög som ett hus)
    nooneyouknow skrev 2018-07-13 20:53:19 följande:

Ofta kan man som nyanställd komma in med högre lön än flera andra, för att arbetsgivaren lockar anställningar på det viset. 

Och jag har höjt min lön med 108% sedan jag började min anställning, är man värdefull för företaget så behöver man inte byta i viss brancher :).

Oavsett så är det en extremt hög lön TS har fått med tanke på erfarenheten.
  • nooneyouknow

Jag tror att det är olika beroende på vilken bransch man är i. Är man i en bransch där många jobbat länge är det svårt att få upp sin lön utan att vara exceptionell. 

Då måste man byta arbetsgivare oftare. 

Är det många i fikarummet som gnäller över låga löner, och man själv känner att Uuups jag ska nog vara tyst, så har man kommit in på en arbetsplats där många jobbat i många år och därför gått in med en mer konkurrenskraftig lön.

• Anonym (F)
    nooneyouknow skrev 2018-07-13 20:53:19 följande:

inom vilken branch jobbar du 
  • Anonym (själv tjänar jag en miljard i månaden)
    KalleAnd skrev 2018-05-07 11:43:44 följande:

Hejsan

Nu har jag 42kkr/månad.

mvh

Tog du examen 2016 är det en rätt bra lön om man bara ser till genomsnittlig ingenjörslön (ca 35 för examensår 2016). Men du är ju lite "äldre", så du kanske har annan relevant erfarenhet, vilket kan påverka, liksom läget i din specifika branch (om det råder stor brist på konstruktörer så driver det ju upp lönerna).
  • Anonym (själv tjänar jag en miljard i månaden)
    Anonym (hög som ett hus) skrev 2018-07-13 21:00:29 följande:
    Och jag har höjt min lön med 108% sedan jag började min anställning, är man värdefull för företaget så behöver man inte byta i viss brancher :).

Oavsett så är det en extremt hög lön TS har fått med tanke på erfarenheten.
    En "extremt hög" lön är det inte med några mått, men en dålig lön är det inte.
  • nooneyouknow
    Anonym (F) skrev 2018-07-14 18:36:53 följande:

inom vilken branch jobbar du 

Vad spelar det för roll?
Svar på tråden Är detta en bra lön?