• Anonym (GBG)

    Kan de avblåsa planerat kejsarsnitt?

    Om man har fått bokad tid till planerat kejsarsnitt pga säte, kan då läkaren avboka snittet om barnet vänt sig åt rätt håll på kontrollen dagen före snittet?

    Jag antar att de avbokar om man själv vill det, men avbokar dom mot ens vilja?

    Och kan passa på att fråga, vilken tid på dagen brukar de normalt göra planerade snitt, direkt på morgonen? Eftermiddagen?

    Det stod nämligen inget klockslag.

    Och örhängen, är det verkligen så viktigt att ta bort dom? Om det är små pärlor som inte hänger och flänger ner? Man tvättar väl där också noga med desinfektionmedel innan op eftersom man ändå måste duscha före? Har varit på en visserligen akut operation förr och då klippte dom inte bort örhängena vad jag minns.

  • Svar på tråden Kan de avblåsa planerat kejsarsnitt?
  • Anonym (GBG)

    Såå irriterande när man glömmer klicka i tillåta anonyma svar och då går det inte gå tillbaka och ändra

  • Anonym (......)
    Anonym (GBG) skrev 2018-05-07 22:34:13 följande:

    Såå irriterande när man glömmer klicka i tillåta anonyma svar och då går det inte gå tillbaka och ändra


    I känsliga rummet är anonyma svar alltid tillåtna....

    Troligen så kan de avboka ett ks om barnet vänt på sig och det var pga säte du fått beviljatt snitt.
  • Anonym (GBG)

    Så bra, trodde man var tvungen klicka i det själv.

    Ja att de kan avboka förstår jag, men gör de verkligen det mot ens vilja? Man hinner ju liksom ställa in sig på att barnet kommer komma en viss dag på ett visst sätt. Fasiken så jobbigt att få det avblåst i sista sekund om man dessutom inte själv vill avboka det.

  • Anonym (N)

    Ja det klart att det kan avbokas om indikationen för snittet ändras.

    När de snittar är ju olika då de ofta är flera snitt på samma dag. Tiden får man som regel veta kvällen före snittet.

    Nej, du ska inte ha örhängen på dig på ett planerat snitt. Alla smycken ska av.

  • Anonym (bm)

    1. Naturligtvis diskuterar man saken med patienten om barnet vänt sig rätt. BM känner på magen när du kommer, är hen osäker görs UL.
    2. Kejsarsnitt görs hela dagen, 8-16 ungefär. Ordningen kan kastas om, så du får en tid när du ska vara på sjukhuset. Ingen exakt tid för snittet kan göras, bara i vilken ordning du står.
    3. Alla smycken ska tas av! Varför envisa sig med det? Det har också att göra med risk för brännskador när man bränner av blodkärl elektriskt. 

  • Anonym (GBG)
    Anonym (bm) skrev 2018-05-08 05:35:06 följande:

    1. Naturligtvis diskuterar man saken med patienten om barnet vänt sig rätt. BM känner på magen när du kommer, är hen osäker görs UL.

    2. Kejsarsnitt görs hela dagen, 8-16 ungefär. Ordningen kan kastas om, så du får en tid när du ska vara på sjukhuset. Ingen exakt tid för snittet kan göras, bara i vilken ordning du står.

    3. Alla smycken ska tas av! Varför envisa sig med det? Det har också att göra med risk för brännskador när man bränner av blodkärl elektriskt. 


    Tack.

    Angående nr 2, så var det av den enkla anledningen till att jag funderade på om man kan/hinner sova hemma natten innan eller om man ska sova på sjukhuset som erbjuds. Men startar dom kl.8 med första borde det hå bra att åka hem och sen åka in tidigt.

    Och nr 3. Nej tänkte givetvisninte envisas med det, men eftersom dom är svåra att få av och att det inte klipptes bort vid bukoperation förut så bara undrade jag om de verkligen påverkar på något större sätt, när operationen inte är i ?närområdet? . Jag har väl alltid trott att det är endast pga infektionsrisken de ska bort. Men då vet jag att det fanns annat bakom oxå.
  • Anonym (M)

    Vårat ks blev avbokat för att barnet vänt sig rätt när vi kom till sjukhuset för snittet. :)

Svar på tråden Kan de avblåsa planerat kejsarsnitt?